آلودگی هوا مهمان ناخوانده نه بلكه مهمان خوانده‌ای است كه چند سالیست در شهرهای ما جا خوش كرده و قصد رفتن ندارد. آن زمان كه به‌جای درختان، برج‌ها در باغ‌ها روییدن، دعوت‌نامه برای این مهمان ارسال شد.

اینجا باغ‌ها، برج و بزرگراه می‌شوند

سلامت نیوز: آلودگی هوا مهمان ناخوانده نه بلكه مهمان خوانده‌ای است كه چند سالیست در شهرهای ما جا خوش كرده و قصد رفتن ندارد. آن زمان كه به‌جای درختان، برج‌ها در باغ‌ها روییدن، دعوت‌نامه برای این مهمان ارسال شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه نوشت: همه می‌دانند كه تهران و تهران‌نشینان حال و روز خوشی ندارند. نفس همه از این همه آلودگی بند آمده و جز چشم دوختن به آسمان برای باد و باران، امیدی به هیچ ارگان، سازمان و نهادی نمانده است.

بلند مرتبه‌سازی كمر تهران را شكست

حال و روز تهران و ریه‌هایش خوش نیست. طی دو دهه گذشته بیش از چهار هزار هكتار از باغ‌های شهر تهران نابود شده‌اند. 11 هزار هكتار از باغ‌های شهریار كه روزی به‌عنوان ریه تهران از آن یاد می‌شد نیز نابود شده است. حكایت مابقی شهرهای استان تهران نیز مانند شهریار است.

کمر تهران با بی‌برنامگی شکسته است؛ توسعه در این شهر به‌اندازه‌ای نامتوازن بوده كه تهران بدون ریه بارگذاری می‌شود. آن زمان است كه تمامی معادلات شهری و زیرساخت‌ها به‌هم می‌ریزد. شهری كه در آن درختان را قطع و باغ‌ها را نابود می‌كنند و به‌جای آن‌ها بلند مرتبه‌سازی در نقاطی از شهر انجام می‌دهند كه باعث می‌شود سرعت باد به‌اندازه‌ای كاهش یابد كه آلایندگی‌ها در شهر مهمان شوند.

تهران، شهر بزرگراه و پل‌های طبقاتی

تراژدی آن‌جا غم‌انگیز‌تر می‌شود كه شهرداری، توسعه تهران را مساوی با ساخت و توسعه بزرگراه‌ها، تونل‌ها و پل‌های چند طبقه می‌داند و آن‌سوی ماجرا خبری از توسعه حمل و نقل عمومی و مترو نیست.

براساس آمار، 70 درصد آلودگی هوای تهران به‌دلیل خودروهاست؛ با توسعه بزرگراه‌ها و پل‌های طبقاتی بیشتر مردم رابه استفاده از خودروهای تك سرنشین ترغیب می‌كنیم تا سیستم حمل‌ونقل عمومی؛ این آفت شهر تهران است.

70 درصد آلودگی هوا ریشه معدنی دارد

یكی دیگر از متهمان آلودگی هوای تهران كه كمتر به آن پرداخته شده، معادن شن و ماسه است. به‌گفته كارشناسان محیط زیست 70 درصد از ذرات معلق هوای تهران ریشه معدنی دارند، آماری كه جای تامل برای مسئولانی كه مجوز این معادن را صادر می‌كنند، دارد. تهران استانی است كه در نگاه اول به‌دلیل وجود معادن شن و ماسه و صنایع بسیار،  غنی و ثروتمند به‌نظر می‌آید. در استان تهران دو قطب معادن شن و ماسه وجود دارد: یكی در پاكدشت و دیگری در قدس و شهریار، اما به‌گفته مردم این شهرستان‌ها تنها سهم‌شان از این معادن، آلودگی و گرد و غبار است.

در مساله معادن دو بحث ، برداشت و كارگاه‌های دانه‌بندی شن و ماسه مطرح است. معادن به‌هیچ‌وجه اجازه كار در شب را ندارند و در این زمان تنها بحث حمل و نقل انجام می‌شود. یكی از دلایل آلودگی هوا و گرد و غبار مساله تردد خودروهای حمل و نقل معادن شن و ماسه است. گرد و غباری كه مردم در شب فكر می‌كنند در نتیجه فعالیت معادن است، نتیجه این حمل و نقل است چراكه معابر شن و ماسه وضعیت نامطلوبی دارند و بیشتر آن‌ها آسفالت نیستند. بر اساس مطالعاتی كه انجام شده گرد و غبار معابر معادن شن و ماسه و باز چرخش آن موجب آلودگی هوای شهرهای استان می‌شود. یكی از مسائلی كه به آن كمتر توجه شده معضل نخاله‌های ساختمانی است. این روزها نخاله‌های ساختمانی را در كنار راه‌های خارج از شهر به وفور می‌توان دید. این مساله نیز بر آلایندگی هوای تهران تاثیرگذار است. هركدام از این موارد سهم زیادی در آلودگی هوا و افزایش گرد و غبار دارند.

بر اساس مطالعاتی كه اداره كل سلامت و بهداشت انجام داده 70 درصد از ذرات معلق هوای تهران منشأ معدنی دارند. معدنی به‌معنای اینكه این ذرات حاصل از معادن شن و ماسه، ساخت و ساز، نخاله‌های ساختمانی و بیابان‌های اطراف تهران هستند. در گذشته فضای سبز و باغ‌های بسیاری كه به‌عنوان ریه تهران بودند، نقش بسزایی در پالایش هوای استان تهران داشتند اما این روزها با نابودی این باغ‌ها و تبدیل آن‌ها به چمن و گل های زینتی، دیگر توان پالایش این ذرات را ندارند و خشكی هوا نیز باعث شده این ذرات معلق توسط ماشین‌ها به ذرات ریزتری تبدیل شوند و آلودگی هوای تهران افزایش یابد.

برخی از معادن شن و ماسه از سطحی كه برای‌شان تعریف شده بیشتر برداشت می‌كنند، البته جریمه نیز می‌شوند اما این مساله مشكلی را حل نمی‌كند چراكه در بسیاری از موارد شاهد به‌وجود آمدن گودهای عمیقی هستیم كه این خود یك معضل بزرگ است. باید برای آن‌ها یك كاربری جدید تعریف شود. باتوجه به اینكه معادن یكی از سرمایه‌های كشور است و نیاز اساسی به آن است باید ساماندهی شوند، چراكه نباید اقتصاد را فدای محیط زیست و یا محیط‌زیست را فدای اقتصاد كرد.

حال پرسش اینجاست كه آیا با تعطیلی یك هفتگی معادن شن و ماسه كدام یك از ابتدایی‌ترین مسائل مانند ایجاد فضای‌سبز و آسفالته كردن مسیر‌های دسترسی معادن حل شده است.

كلاف سردرگم آلودگی هوا

آلودگی هوا تهران به كلاف سردرگمی می‌ماند كه در میان كشمكش و دعواهای جناح‌های سیاسی گم شده و عزمی و اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد. نگاهی به آمار متوفیان بهشت‌زهرا در روزهای آلودگی هوا گواه روشنی بر این مساله است. فریاد فعالان محیط زیست هرازگاهی باعث می‌شود توجه افكار عمومی به این مساله جلب شود اما در نهایت مشكلات همچنان باقی است و سرب مهمان خانه‌های تهرانی‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha