پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 203369

استاد دانشگاه و فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید کرد که کپسول‌های اکسیژن هیچ ارتباطی به مهار آلودگی هوا ندارند و افراد نباید فریب این سودجویی‌ها را بخورند.

فروش اکسیژن در هوای آلوده

سلامت نیوز: استاد دانشگاه و فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید کرد که کپسول‌های اکسیژن هیچ ارتباطی به مهار آلودگی هوا ندارند و افراد نباید فریب این سودجویی‌ها را بخورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، تخصص برخی سودجویان، شناسایی بحران و ماهی گرفتن از آب‌های گل‌آلود است. این روزها که هوای بسیاری از کلانشهرهای کشور در دود و آلودگی غوطه‌ور است، خیلی‌ها حاضرند دست به هر کاری بزنند که سلامت خودشان و خانواده‌شان، قربانی آلودگی هوا نشود. در این بین، عده‌ای هم پیدا می‌شوند که با تشخیص همین نیاز، به فروش کپسول‌های کوچک اکسیژن روی آورده‌اند تا به زعم خودشان، تجهیزات مقابله با آلودگی هوا را در اختیار خانواده‌ها قرار بدهند.

حتی ردپای این کپسول‌ها در برخی داروخانه‌ها هم پیدا می‌شود و نمونه متداول آن که حتی مهر تائید سازمان استاندارد را هم دارد، به قیمت حدود هشت هزار تومان به فروش می‌رسد. با توجه به این‌که حجم اکسیژن این کپسول‌ها، بسیار محدود است، تقریبا بیش از دو بار بیشتر نمی‌شود از اکسیژن این کپسول‌ها استفاده کرد. معمولا افرادی که دچار ناراحتی ریوی و قلبی هستند یا سالمندان و کودکانی که بیشتر از دیگران در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند، مشتریان اصلی این کپسول‌ها هستند؛ آن هم در حالی که متخصصان تاکید دارند که استفاده از این کپسول‌ها هیچ تاثیری در مهار آلودگی هوا ندارد.

فریب سودجویان را نخورید

فروش کپسول اکسیژن به بهانه مقابله با آلودگی هوا، بازار جدیدی خلق کرده که خیلی‌ها هم در دام تبلیغات آن گرفتار می‌شوند. شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هم مملو از تبلیغات کپسول‌هایی است که فروشندگان آن ادعا دارند با کمک آن می‌شود شاخ غول آلودگی هوا را شکست.

دکتر رسول علیان‌نژاد، استاد دانشگاه و فوق تخصص بیماری‌های ریه در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که این کپسول‌ها هیچ ارتباطی به مهار آلودگی هوا ندارند و افراد نباید فریب این سودجویی‌ها را بخورند.

او تاکید دارد که این کپسول‌های اکسیژن به درد افرادی می‌خورد که بدن آنها توانایی جذب کافی اکسیژن را ندارد و معمولا بیماران بدحال از آنها استفاده می‌کنند، اما این‌که این محصولات را به اسم مقابله با آلودگی هوا بفروشند، هیچ دلیل علمی و منطقی ندارد.

به گفته این فوق تخصص بیماری‌های ریوی، عمده مشکلی که در حوزه آلودگی هوا داریم، وجود ذرات معلق و مضر در هواست که استفاده از این کپسول، نمی‌تواند این مشکل را حل کند و به طور کلی برای مقابله با آلودگی هوا، استفاده از کپسول‌های اکسیژن، منشا علمی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha