پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 203373

تیغ‌های یک‌بار مصرف یا همان ژیلت‌های موجود در بازار که این روزها طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، انواع مختلف در قیمت‌های ارزان تا گران دارند. عمده استفاده از این ژیلت‌ها برای برداشتن موهای صورت، ساق پا، ساعد و نواحی شرمگاهی است. این ژیلت‌ها چون معمولا دو تا پنج تیغه‌اند و اغلب فاصله تیغه‌ها به یکدیگر نزدیک است، نباید بیش از یک‌بار استفاده شوند، چون موهای تراشیده شده و پوسته‌های مرده بدن در میان این تیغه‌ها گیر کرده و تقریبا شست‌وشوی آنها از لابه‌لای این تیغه‌ها ناممکن است. در نتیجه این ژیلت‌ها پس از هر بار مصرف باید دور انداخته شوند. چون نه‌تنها باعث ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شوند بلکه می‌توانند محیط حمام را آلوده به بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌ها کنند.

خطر ژیلت‌های یک‌بار مصرف و ارزان قیمت

سلامت نیوز: تیغ‌های یک‌بار مصرف یا همان ژیلت‌های موجود در بازار که این روزها طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، انواع مختلف در قیمت‌های ارزان تا گران دارند. عمده استفاده از این ژیلت‌ها برای برداشتن موهای صورت، ساق پا، ساعد و نواحی شرمگاهی است. این ژیلت‌ها چون معمولا دو تا پنج تیغه‌اند و اغلب فاصله تیغه‌ها به یکدیگر نزدیک است، نباید بیش از یک‌بار استفاده شوند، چون موهای تراشیده شده و پوسته‌های مرده بدن در میان این تیغه‌ها گیر کرده و تقریبا شست‌وشوی آنها از لابه‌لای این تیغه‌ها ناممکن است. در نتیجه این ژیلت‌ها پس از هر بار مصرف باید دور انداخته شوند. چون نه‌تنها باعث ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شوند بلکه می‌توانند محیط حمام را آلوده به بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌ها کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، در بازار تیغ‌های چندبار مصرفی که در داخل دستگاه خودتراش قرار می‌گیرند هم موجود است. درخصوص بهداشت آنها نیز باید تدابیری به کار رود تا بار میکروبی‌شان پس از هر بار مصرف به حداقل برسد.در این روش پس از هر بار اصلاح، باید صفحه فلزی دستگاه از پایه و تیغه جدا شود و از لابه‌لای تیغه‌ها بقایای مو و پوسته‌ها جدا شده و در نهایت قطعات با آب و صابون شسته و در مجاورت با نور خورشید و خارج از محیط مرطوب حمام خشک شوند. تیغ وسیله‌ای شخصی است و باید برای هر قسمت از بدن بخصوص نواحی تناسلی و شرمگاهی از یک تیغ یا ژیلت جداگانه استفاده شود تا به انتقال آلودگی‌ها به قسمت‌های حساس بدن منجر نشود.

مراقب ژیلت‌های ارزان‌قیمت باشید

کارشناسان بهداشت اعلام کرده‌اند، ژیلت‌های یک‌بار مصرف ارزان‌قیمتی که در سطح شهر در حال فروش هستند، احتمال بیماری‌زایی داشته و مردم به هیچ وجه نباید از آنها استفاده کنند. لازم است بدانید اغلب ژیلت‌ها از چین وارد می‌شوند. محصولات تولیدی گروه A آن دارای استانداردهای کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده که معمولا باکیفیت و گران‌قیمت هستند، اما ژیلت‌های ارزان قیمتی که در گروه D قرار دارند، بی‌کیفیت هستند و از ضایعات تهیه می‌شوند.

طبق آزمایش‌های انجام شده، در تولید دسته پلاستیکی این ژیلت‌ها به جای استفاده از پلاستیک‌های خوراکی از بی‌کیفیت‌ترین پلاستیک‌های ضایعاتی که می‌تواند حساسیت‌های پوستی، آلرژی و امثال آن را ایجاد کند، استفاده می‌شود. ضمن این‌که تیغه این ژیلت‌ها به جای فلز مرغوب استیل از فلزات نامرغوبی تهیه شده که در مجاورت با رطوبت حمام زنگ‌زده و میکروب‌ها را به خود جذب می‌کند. در نتیجه چون تیغه این ژیلت‌ها بعد از یک بار مصرف و در تماس با آب بسرعت زنگ‌زده و آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی روی آن جمع می‌شود در صورت استفاده مجدد موجب ورود این آلودگی‌ها به بدن و ایجاد بیماری‌های پوستی می‌شود.

توصیه می‌شود که ژیلت‌های استاندارد و باکیفیت را از داروخانه‌های سطح شهر تهیه و از خرید این نوع محصولات از دستفروشان اجتناب کنید، زیرا هیچ نظارتی روی آنها وجود ندارد. بهتر است داروخانه‌ها هم طبق تعرفه و به قیمت واقعی این نوع محصولات را عرضه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha