یک متخصص فیزیولوژی استفاده از زنجبیل را برای تقویت حافظه، رفع نفخ معده و بویژه افزایش قوای جنسی در افراد سردمزاج مفید دانست و خواص و فواید دیگر این ماده غذایی را برشمرد.

خواص زنجبیل؛ از تقویت حافظه تا درمان نفخ معده

سلامت نیوز: یک متخصص فیزیولوژی استفاده از زنجبیل را برای تقویت حافظه، رفع نفخ معده و بویژه افزایش قوای جنسی در افراد سردمزاج مفید دانست و خواص و فواید دیگر این ماده غذایی را برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید مهدی میرغضنفری در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: یکی از دلایل کاهش حافظه، افزایش رطوبت های بدن و رطوبت مغز است؛ مزاج زنجبیل گرم و خشک است و به همین دلیل می‌تواند رطوبت‌های زائد بدن مخصوصا مغز را دفع کند و ضمن ایجاد سبکی، لاغری و شادابی، باعث تقویت حافظه شود.

این پزشک گفت: مصرف زنجبیل همراه با عسل می تواند موجب تعدیل مزاج ‌شود و از اگرچه دو نوع سفید و خاکستری دارد اما خواص هر دو نوع نسبتاً شبیه هم است. البته مصرف نوع تازه آن بخصوص برای سالمندان بهتر از زنجبیل خشک است.

میرغضنفری ضمن اشاره به ملین بودن زنجبیل اضافه کرد: مصرف زنجبیل برای کسانی هم مفید است که به دلیل رطوبت و سردی مزاج، بسیار دچار یبوست می شوند. از دیگر خواص آن می‌توان به باز کردن انسدادهای داخل بعضی از اعضا مخصوصا کبد در افرادی با مزاج سرد و مرطوب و برطرف کننده نفخ معده و باد روده‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: استفاده موضعی از روغن زنجبیل و ماساژ دادن نواحی معده و روده‌ها باعث بهبود عملکرد هضم و تحلیل و دفع بادهای بدن می‌شود و برای استفاده موضعی نیز می‌توان آن را قطعه قطعه کرد و مدتی در روغن پایه‌ای مثل روغن کنجد قرار داده، چند بار زنجبیل‌های قبلی را خارج کرد و جای آن را با زنجبیل تازه تعویض کرد تا موادشان وارد روغن پایه شود.

این متخصص ادامه داد: می‌توان زنجبیل تازه را پس از شستن به صورت ورقه ورقه برید و با نمک و آبلیمو یک ساعت گذاشت تا بماند و پس از غذا یکی دو ورقه از آن را برای رفع نفخ خورد.

میرغضنفری تصریح کرد: اگر زنجبیل با زرده تخم مرغ عسلی استفاده شود برای افزایش مایعات جنسی مفید است. همچنین از آن می‌توان مربا تهیه کرد و چون مربای به دست آمده طبع خیلی گرمی دارد، علاوه بر کمک به هضم غذا، برای تقویت قوای جنسی در سردمزاجان مفید است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، با اشاره به برخی مضرات زنجبیل نیز گفت: زنجبیل بر حلق و گلو آثار مضر به جا می‌گذارد و کسانی که دچار التهاب و سوزش گلو و یا داغی حلق هستند نباید از این ماده خوراکی استفاده کنند. گرم‌مزاجان هم با مصرف آن ممکن است دچار سوزش گلو، مقعد، ادرار و خارش پوست شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha