شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 203489

بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان در هوایی نفس می‌کشند که کیفیت آن خارج از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است و همین موضوع احتمال ابتلا به سرطان ریه و عفونت‌های تنفسی را افزایش داده‌ و آمار سکته‌های قلبی و مغزی و انسداد مزمن ریوی را بالا برده‌است.

چطور در هوای آلوده نفس بکشیم؟

سلامت نیوز: بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان در هوایی نفس می‌کشند که کیفیت آن خارج از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است و همین موضوع احتمال ابتلا به سرطان ریه و عفونت‌های تنفسی را افزایش داده‌ و آمار سکته‌های قلبی و مغزی و انسداد مزمن ریوی را بالا برده‌است.

    آشنایی با اثرات آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش CNN، این وضعیت با وجود تلاش‌هایی كه در زمینه مهار آن انجام شده‌، به نقطه اوج خود رسیده‌است و به گفته سومیتا كاتری قائم‌مقام مركز آسم در كلینیك كلیولند، باوجود اینكه مردم راه‌های زیادی را به اجرا گذاشته‌اند، آلودگی هوا همچنان مشكلی جدی به شمار می‌رود.

آلودگی هوا در هفته‌های اخیر گریبان شهرهای مختلفی از جمله سیدنی، لندن، پاریس و تهران را گفته‌است و باعق تعطیلی مدارس در بسیاری از شهرهای بزرگ به ویژه شهرهای چین شده‌است. این معضل در سرتاسر جهان موجب مرگ یك نفر از هر 9 نفر می‌شود. این آمار توسط كمپینی وابسته به سازمان جهانی بهداشت فراهم شده‌است كه اطلاعاتی را درباره چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر سلامت و میزان مرگ و میر انسان‌ها در كشورها و شهرهای جهان فراهم می‌آورد. براساس این آمار سالانه یك میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

اگرچه كشورهای مختلف برای رفع این معضل سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته‌اند، اما آژانس محافظت از محیط‌زیست در آمریكا راهكارهایی را نیز برای افراد پیشنهاد داده‌است تا انسان‌ها بتوانند محیط اطراف خود را قابل تنفس سازند.

شاخص آلودگی هوا با بررسی پنج نوع آلاینده به دست می‌آید: اوزون، ذرات معلق، مونوكسید كربن، دی‌اكسید سولفور و دی‌اكسید نیتروژن. محدوده این شاخص از صفر تا 500 است و امتیاز 150 برای همه ناسالم و امتیاز 300 خطرناك توصیف می‌شود.

در چنین شرایطی می‌توان با به كاربستن این راهكارها هوای تمیزتری را تنفس كرد:

    در خانه بمانید

درصورت امكان،‌ درخانه یا در محیط‌های سرپوشیده ماندن یكی از بهترین شیوه‌ها برای كاهش ورود آلاینده‌ها به درون ریه‌ها است. بسته نگه داشتن پنجره‌ها و استفاده از سیستم‌های تهویه هوا بسیار تاثیرگذار است و افرادی كه سیستم تهویه ندارند،‌ می‌توانند از سیستم تصفیه هوا استفاده كنند.

    آشنایی با تاثیرات آلودگی هوا بر کیفیت هوای محیط‌های داخلی

هفته گذشته رسانه‌های دولتی چین اعلام كردند مقامات آموزشی در این كشور سیستم‌های تصفیه هوا را به عنوان یك استاندارد در مدارس این كشور به كار خواهند‌برد تا دانش‌آموزان كمتر در معرض گازهای سمی و ذرات مخرب قرار گیرند.این فناوری می‌تواند آلاینده‌های داخلی و خارجی ، از دود اگزوز گرفته تا گرده گل‌ها و دیگر عوامل آلرژی‌زا را فیلتر كند. بررسی‌ها نشان داده‌اند استفاده از چنین سیستمی می‌تواند 70 درصد از مقدار ذرات كوچكتر از 0.3 میكرون را كاهش دهد. ذرات آلاینده كوچكتر از 2.5 میكرون ذراتی بسیار مضر به شمار می‌روند كه در هوا قابل مشاهده نیستند.

    انتخاب ماسك‌های مناسب

تجهیزات محافظت شخصی از جمله ماسك‌های صورت می‌تواند كارایی فراوان داشته‌باشد، به ویژه در فضای خارجی و در زمان‌هایی كه خروج از خانه اجتناب‌ناپذیر است. همچنین استفاده از مسیرهای كم خودرو،‌برای مثال خیابان‌های تردد ممنوع و عبور از میان پاركها می‌تواند از قرارگیری در معرض آلودگی بكاهد.

ماسك‌های كاغذی ویژه مسدود ساختن ذرات بزرگ هستند و این درحالی است كه ذرات ریز بیشترین تهدید را متوجه انسان‌ها می‌سازند و ماسك‌های كاغذی در برابر این ذرات كوچك هیچ دفاعی ندارند. تاثیرگذارترین ماسك‌ها برای آلودگی ماسك‌های صنعتی هستند. این ماسك‌ها كه به N-95 و P-100 شهرت دارند معمولا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار توسط پزشكان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    پاكسازی منزل

تمیز نگه داشتن خانه‌ها و از بین بردن آلاینده‌های موجود در خانه می‌تواند خطر بیماری را از افراد دور كند. استفاده از جاروهای نمدار برای تمیز كردن خانه‌ها از گرد و غبار و عدم استفاده از فرش یا موكت در خانه از جمله راهكارهای كاهش ذرات معلق در محیط خانه است زیرا به این شكل ذراتی كه سیستم تهویه یا تصفیه درتلاش برای نابودی آنها هستند به حركت در نمی‌آیند. عدم استفاده از جاروبرقی‌هایی كه به فیلتر مجهز نیستند نیز می‌تواند به پخش نشدن آلایند‌ها در فضا كمك كند و همچنین به افراد توصیه شده تا در اتاق‌های تمیز و كم در و پنجره بخوابند تا كمتر در معرض ذرات معلق هوا قرار گیرند.

    بهداشت فردی

تعویض لباس‌ها و دوش گرفتن پس از ورود به منزل می‌تواند روند تاثیرگذاری آلاینده‌هایی كه روی بدن و لباس فرد نشسته‌اند را متوقف سازد. ذرات آلاینده مانند اوزون و مونوكسید كربن بر بدن تاثیری التهابی دارند و می‌توانند عوارض طولانی‌مدتی بر سلامت فرد باقی بگذارند.

باوجود این راهكارها، محققان معتقدند اصلی‌ترین شیوه برای متوقف‌سازی آلودگی در شهرهای بزرگ، حل كردن ریشه‌ای این معضل از طریق سیاست‌گذاری‌های جدید توسط مقامات شهر‌ها و كشورها است. كشورها باید با پاینبند ماندن به تعهدات خود،‌استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین كاهش یا متوقف‌سازی استفاده از سوخت‌های دیزلی به مهار ریشه‌ای این مشكل بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha