با توجه به ازدیاد بیماریهای مزمن متاسفانه باید از بروز سونامی دیگری که کمتر کسی به آن توجه دارد نیز سخن گفت. یکی از مشکلات وسیع و به ظاهر نامحسوس و درگیر کننده سنین مختلف در ایران٬ اختلالات کاری (functional disorder) دستگاه ادراری است.

سونامی افزایش اختلالات دستگاه ادراری-تناسلی با زندگی صنعتی

سلامت نیوز-*دکتر قاسم قارون: با توجه به ازدیاد بیماریهای مزمن متاسفانه باید از بروز سونامی دیگری که کمتر کسی به آن توجه دارد نیز سخن گفت. یکی از مشکلات وسیع و به ظاهر نا محسوس و درگیر کننده سنین مختلف در ایران٬ اختلالات کاری (functional disorder) دستگاه ادراری است.

به گزارش سلامت نیوز،این اختلالات به دو دسته تقسیم می شوند:

      1.اختلالات و بیماریهایی که با شکایت بیمار و مراجعه به پزشک گزارش می شود. شامل:
 الف) احتباس ادرار
 ب) تکرر ادرار
 پ) درد و سوزش موقع دفع (که به اشتباه به وجود سنگ و یا عفونت مجاری ادراری مشکوک می شوند.)


   2. اختلالاتی که بدون شکایت بیمار و به صورت تصادفی در آزمایشات روتین (check up) مشاهده می گردد. شامل:
       الف) مشاهده  میکروسکوپی خون در ادرار(Microhematuria)
       ب) مشاهده واضح خون در ادرار(Macrohematuria) 


بعد از مشاهده خون در ادرار و با وجود عدم شکایت بیمار از دفع شن ریزه  معمولا به دفع سنگ مشکوک می شوند و با کنترل و تکرار آزمایش های ادرار این شک بر طرف می گردد.
اختلالات کاری در بدن هیچ دستگاهی را مستثنی نمی کند. بر اساس قانون مقاومت کمتر در فیزیک٬ عضوی از بدن که به تحریکات غیر طبیعی حساستر است به شکلهای مختلف به آن تحریکات پاسخ می دهد. به عنوان مثال در پوست از واکنش ساده ای مانند قرمز شدن و کهیر تا پسوریازیس و MF(Mycosis Fungoidoes) را می توان مشاهده کرد. همچنین عکس العمل سیستم عصبی در برابر تحریکات غیر طبیعی از صرع تا MS(Multiple Sclerosis) دیده می شود.
لذا این نوع عکس العمل های غیر عضوی٬ که به صورت دوره ای و با فواصل سلامتی مشاهده می گردند٬ نشانگر وجود استرسهایی بیش از ظرفیت تحمل بدن است.(رجوع شود به شکل 1)

مثانه و استرس
شکل1- پر شدن ظرفیت تحمل بدن با عوامل استرس زای مختلف

به عبارت دیگر عکس العمل غیر طبیعی بدن وابسته به نژاد ٬ سن و تحریکات زیست محیطی است که نسبت به زمینه آناتومی- فیزیولوژی بدن افراد متفاوت است. همچنین سابقه اعمال جراحی و تغییرات بافتی ایجاد شده می تواند نقش موثری در زمینه سازی و تحریک پذیری بدن در مقابل استرسهای متفاوت داشته باشد.
از آنجا که بیماریهای خودایمنی در اعضای مختلف خانواده می تواند به اشکال متفاوتی دیده شود٬ این خود دلیل دیگری بر آمادگی ژنتیکی خانواده در صورت بروزبیماری برای ابتلا به آن است. 


استرس های زیست- محیطی مانند آلودگی های جوی- صنعتی و امواج الکترومغناطیس همیشه یا همه جا قابل اجتناب نیستند. بنابراین راه درمان غیر دارویی این دسته از بیماران انجام  ورزش ( 3 روز در هفته) و اجتناب از استرسهای خانوادگی و عدم مصرف مواد غذایی محرک است.


و اما در مورد اختلالات دستگاه تناسلی٬ گرچه خیلی ازسقط ها  به دلیل نواقص تکامل جنین و دفع طبیعی می باشد٬ نامنظم بودن عادات ماهیانه نیز در خیلی از موارد نشانه سقط های زودرس در بانوان است. ولی به دلیل کوتاه بودن زمان تاخیر عادت ماهیانه معمولا کسی به سقط زودرس مشکوک نمی شود مگر اینکه با تستهای آزمایشگاهی مربوطه و کنترل جنین یکی دوماهه این تئوری را بتوان تایید کرد.

آمار ناباروری و نازایی چه به دلیل عدم کار آمدی اسپرم در مرد و چه به دلیل دفع زودرس جنین در زن می بایست نوعی از اختلالات عمومی و افزایش بیماریهای خود ایمنی در زندگی صنعتی باشد که در آینده بیشتر در این مورد بحث خواهد شد.


* بنیانگذار انستیتو تشخیص و درمان درد فرایبورگ آلمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha