نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریع تر لایحه حمایت از محیط‌بانان بر ضرورت تسهیل در روند بررسی پرونده های قضایی محیط بانان تاکید کردند.

نمایندگان مجلس:لایحه حمایت از محیط بانان مرحمی بر زخم عمیق حافظان طبیعت

سلامت نیوز:نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریع تر لایحه حمایت از محیط‌بانان بر ضرورت تسهیل در روند بررسی پرونده های قضایی محیط بانان تاکید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛ اوایل تیرماه سال جاری در کمتر از 48 ساعت سه نفر از محیط بانان کشور حین انجام وظیفه از سوی شکارچیان غیرمجاز مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته و جان خود را از دست دادند؛ هر چند این موضوع جنایتی نابخشودنی و فراموش ناشدنی نیست اما با وجود تمامی تلخی هایش خبرهای خوشی نیز با خود به همراه داشت و آن تدوین لایحه حمایت از محیط‌بانان از سوی سازمان محیط زیست و ارائه آن به دولت بود.


طبق نظر نمایندگان مجلس تعیین تکلیف و اجرای لایحه مذکور می تواند در بهبود وضعیت محیط بانان و همچنین جلوگیری از ضرب و جرح  آنها از سوی شکارچیان غیرمجاز مثمرثمر واقع شود اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه هنوز از تعیین تکلیف آن خبری نیست و مجلس همچنان در چشم انتظاری به سر می برد.
اگرچه طبق اظهارنظر کارشناسان حقوقی و محیط زیست محیط بانان ضابطان قضایی هستند و با نیروی پلیس فرقی ندارند اما متاسفانه این قشر همیشه برای استفاده از سلاح دچار سردرگمی هستند به گونه ای که در اکثر اوقات  استفاده از سلاح برای دفاع از جان خود در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز به ضرر آنها تمام شده است.


نمایندگان مجلس توجه به ابعاد قضایی را در لایحه حمایت از محیط بانان در جهت رفع مشکلات قضایی و حقوقی محیط بانان بسیار ضروری می دانند و بر این باورند روند بررسی پرونده های قضایی محیط بانان باید تسهیل شود تا لازم نباشد محیط بانان به جای حفاظت از حیات وحش کشور فرصت خود را در دادگاه ها سپری کنند؛ همچنین سازمان حفاظت محیط زیست باید وکیل مدافعان حرفه ای را برای پیگیری روند بررسی پرونده های قضایی محیط بانان به کار گیرد زیرا محیط بانان در راستای انجام وظایف خود به مقابله با متجاوزان پرداخته اند.


نمایندگان مردم در خانه ملت معتقدند بعد از ارائه لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس در اولین فرصت نسبت به بررسی و تصویب آن اقدام می کنند زیرا محیط بانان قشر مظلومی هستند که با مشکلات اقتصادی،  استخدامی، قضایی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؛ انتظار می رود با ارائه هر چه سریع تر این لایحه از سوی دولت و تصویب آن مشکلات این قشر زحمتکش و پاسداران محیط زیست مرتفع شود.


شاعری: توجه به ابعاد قضایی، استخدامی و معیشتی در لایحه محیط بانان/ مذاکره با قوه قضائیه در بخش معاضدت های قضایی
علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاوزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از پیگیری لایحه حمایت از محیط بانان از دولت خبر داد و گفت: لایحه مذکور در حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال پیگیری بوده و همچنین مراحل قضایی آن هم از قوه قضائیه استعلام و در حال پیگیری است؛ دولت قول داده پس از طی مراحل قانونی به زودی آن را به مجلس ارائه کند.
نماینده بهشهر، گلوگاه و نکا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط بانان دارای ابعاد قضایی، اداری و استخدامی و معیشتی است، تشریح کرد: معاضدت های قضایی از جمله ابعاد مهم این لایحه است که تحقق آن نیازمند هماهنگی های قضایی است که این هماهنگی هم اکنون در حال پیگیری است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: انتظار می رود این لایحه بعد از بررسی لایحه برنامه ششم به مجلس ارائه شود.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بعد از ارائه لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس در اولین فرصت نسبت به بررسی و تصویب آن اقدام می کنیم، یادآور شد: محیط بانان قشر مظلومی هستند که با مشکلات اقتصادی،  استخدامی، قضایی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؛ امیدوار هستیم با تصویب این لایحه مشکلات این قشر زحمتکش و پاسداران محیط زیست مرتفع شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مجلس و کمیسیون کشاورزی توجه جدی به حوزه محیط زیست و رفع مشکلات محیط بانان دارد، تصریح کرد: هر زمانی که دولت لایحه حمایت از محیط بانان را به مجلس ارائه کند با فوریت آن را در کمیسیون کشاورزی  بررسی و به صحن علنی ارائه می کنیم.


حسین زاده: دولت در ارائه لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس تعلل نکند/ ضرورت تسهیل در روند رسیدگی به پرونده قضایی محیط‌بانان
عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس دهم نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف لایحه حمایت از محیط بانان تاکید کرد و افزود: مشکلات عدیده اقتصادی، اجتماعی و قضایی در محیط بانان بیانگر این است که باید روند بررسی این لایحه سریع تر طی شود و دولت نباید در ارایه آن به مجلس تعلل کند.


نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه بهبود وضعیت محیط بانان و جلوگیری  از ضرب و جرح آنها از سوی شکارچیان غیرمجاز مستلزم ارائه سریع لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس است، ادامه داد: متاسفانه محیط بانان از مشکلات اقتصادی زیادی رنج می برند و درآمد آنها جوابگوی هزینه ها نیست، بنابراین لازم است در این لایحه به ابعاد لجستیکی، اقتصادی، پشتیبانی، قضایی و تقویت تجهیزات توجه شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه محیط بانان برای حفاظت از جان خود و حیات وحش نیاز به حمایت های قضایی و حقوقی مناسبی دارند، گفت: اگر حمایت ها از محیط بانان به درستی صورت نگیرد نمی توان پاسداری و حفاظت درستی را از حیات وحش و محیط زیست کشور داشت، از این رو برای حفظ جان و سلامتی محیط بانان و حیات وحش باید این لایحه به صورت جدی و کامل تنظیم شود به نوعی که با اجرای آن تمامی مشکلات محیط بانان رفع شود.
حسین زاده با یادآوری اینکه محیط بانان سرمایه های اجتماعی کشور هستند که خود در راستای حفظ سرمایه های اکولوژیکی و اکوسیستمی تلاش می کنند، ادامه داد: برای اینکه این قشر با خیال راحت و آسوده و ضریب اطمینان و توانایی بیشتر وظایف خود را در برابر محیط زیست ایفا نمایند انتظار می رود محیط بانان مورد حمایت جدی قرار گیرند.


وی با بیان اینکه ابزارهای لازم برای حفظ اکوسیستم پایدار در کشور باید فراهم شود، تصریح کرد: در حوزه آموزش جامعه و حفاظت از محیط زیست و حیات وحش خلاءهای قانونی دیده می شود، زیرا جامعه و شهروندان خود باید در جهت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش گام بردارند و به نظر می رسد تا نیل به این هدف محیط بانان باید در عالی ترین شرایط ممکن باشند و نسبت به بهبود وضعیت آنها اقدام کرد.


نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، توجه به ابعاد قضایی را در لایحه حمایت از محیط بانان در جهت رفع مشکلات قضایی و حقوقی محیط بانان بسیاری ضروری خواند وگفت: روند بررسی پرونده های قضایی محیط بانان باید تسهیل شود تا لازم نباشد محیط بانان به جای حفاظت از حیات وحش کشور فرصت خود را در دادگاه ها سپری کنند؛  بنابراین به طور قطع اگر به دنبال حفاظت بهتر از حیات وحش باشیم باید حمایت ها از محیط بانان افزایش یابد.
نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست باید پیگیری پرونده های قضایی محیط بانان را بر عهده بگیرد، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید وکیل مدافع های حرفه ای را برای پیگیری روند بررسی پرونده های قضایی محیط بانان به کار گیرد، زیرا محیط بانان در راستای انجام وظایف خود جانشان با  خطر روبه رو می شود.


وقف چی: بهبود وضعیت محیط‌بانان مستلزم تعیین‌تکلیف لایحه حمایت از محیط‌بانان/ انتقاد از فراگیر شدن شکار در کشور
علی وقف چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مسائل زیست محیطی و حمایت از محیط بانان باید جزو اولویت های مهم به شمار رود، گفت: فرهنگ حمایت از محیط زیست و محیط بانان باید فراگیر شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بر لزوم حفاظت از ذخایر و گونه های نادر حیوانی در کشور تاکید کرد و گفت: حمایت از محیط بانان به منزله حمایت از گونه های نادر جانوری است؛ بنابراین نیاز است حمایت های اقتصادی، قضایی، اجتماعی و معیشتی از محیط بانان در لایحه حمایت از محیط بانان مورد نظر واقع شود.


کمیسیون کشاورزی مجلس تمامی تلاش خود را در جهت حمایت از محیط بانان به کار می برد
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر لزوم ارائه هر چه سریع تر لایحه حمایت از محیط بانان به مجلس ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس تمامی تلاش خود را در جهت حمایت از محیط بانان به کار می برد زیرا  محیط بانان با مشکلات اقتصادی، معیشتی، قضایی و اجتماعی زیادی روبرو هستند که بی شک تعیین تکلیف هر چه سریع تر لایحه مذکور در بهبود وضعیت این قشر تاثیر زیادی دارد؛  بنابراین هر زمان که دولت لایحه حمایت از محیط بانان را به مجلس ارائه کند به فوریت نسبت به بررسی آن اقدام و تمامی اهتمام خود را برای رفع ایرادات و ارائه سریع تر به صحن علنی آن به کار می بریم.
وی با یادآوری نامگذاری یکی از بلوارهای زنجان به نام محیط بان، گفت: نیاز است توجهات به محیط بانان افزایش یابد و در گام اول نسبت به ارتقا جایگاه محیط بانی اقدام شود.
انتقاد از فراگیر شدن شکار در کشور
وقف چی با انتقاد از فراگیر شدن شکار در کشور، تصریح کرد: متاسفانه برخی تصور می کنند تمامی افراد برای شکار مجاز هستند و از این رو به شکار روی آورده و بی رحمانه به حقوق حیوانات تجاوز می کنند؛ در حالی که شکار مختص کسانی است که از این طریق، معیشت خود را تامین می کنند نه برای کسانی که در رفاه و آسایش بوده و تنها برای تفریح شکار می کنند.


معاضدت های قضایی باید از جمله ابعاد مهم لایحه حمایت از محیط بانان به شمار رود
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اینکه معاضدت های قضایی باید از جمله ابعاد مهم لایحه حمایت از محیط بانان به شمار رود، تصریح کرد: مجازات شکارچیان غیرمجاز و افرادی که به حقوق محیط بانان تجاوز می کنند باید افزایش یابد و در لایحه مذکور دیده شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری شهادت 112 محیط بان در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز، افزود: مجازات متعدیان به محیط بانان در لایحه حمایت از محیط بانان باید به گونه ای تعیین شود که هیچ فردی به خود اجازه ندهد به حریم محیط بانان تجاوز کند.

       
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha