کارشناس ارشد محیط زیست گفت: هیچ آبی برای احیای دومین دریاچه شور کشور یعنی دریاچه بختگان وجود ندارد.

دومین دریاچه شور کشور کاملا خشک شده است

سلامت نیوز:کارشناس ارشد محیط زیست گفت: هیچ آبی برای احیای دومین دریاچه شور کشور یعنی دریاچه بختگان وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حمزه ولوی کارشناس ارشد محیط زیست، اظهار داشت: در حال حاضر آبی نیست که برای احیای دریاچه ارومیه از آن استفاده کنیم، البته برنامه بلند مدتی با اعتبارات بسیار زیادی لازم است تا کلید احیای دریاچه بختگان زده شود.


وی در ادامه تأکید کرد: باید تغییرات اساسی در حوزه بارندگی صورت بگیرد، کمبود آب به حدی رسیده که در بالا دست این دریاچه آب شربی باقی نمانده است.
کارشناس ارشد محیط زیست با بیان اینکه دریاچه بختگان در استان فارس 10 سالی می‌شود که با خشکسالی دست به گریبان است، افزود: خشکسالی یکی از دلایل خشکی  این دریاچه به عنوان دومین دریاچه شور کشور محسوب می‌شود.


ولوی تصریح کرد: خشکی دریاچه بختگان نتیجه 30 سال توسعه است و این موضوع منحصر به یک مسئله خاص نمی‌شود، 10 سال گذشته بختگان پر از آب بود.
وی بیان داشت: متوسط بارندگی امسال استان فارس 27 میلیمتر بوده در حالی که سال گذشته متوسط بارندگی 150 میلیمتر بوده است و این نشان از روند کاهش میزان بارندگی در استان دارد.


کارشناس ارشد محیط زیست درباره نتایج خشک شدن دریاچه بختگان، بیان داشت: این دریاچه کاملا خشک شده و تبدیل به منشا ریزگردهای شوری خواهد بود که خاصیت سمی و خورندگی خواهد داشت.
ولوی ادامه داد: به دنبال این اتفاق پرندگان مهاجر مأمن خود را ترک کرده، انجیرستان‌های و مراتع روستاییان  استان فارس صدمه می‌بینند و اقلیم این منطقه خشک‌تر و خشک‌تر شده و قابلیت سکونت خود را از دست خواهد داد.


وی افزود: به خشکی دریاچه بختگان بی توجهی شده در حالی دریاچه ارومیه بسیار مورد توجه قرار گرفته است این در حالی است که در حوزه‌های آبریز هر دوی این دریاچه به یک میزان جمعیت، اشتغال، چاه‌های مجاز و غیر مجاز وجود دارد.


کارشناس ارشد محیط زیست با بیان  اینکه دریاچه بختگان تنها یک حوزه آبریز دارد، افزود: دریاچه ارومیه چندین حوزه آبریز دارد، بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم فشار بسیار زیادی بر روی بختگان به لحاظ اقتصادی و بار جمعیتی نسبت به دریاچه اعمال می‌شود، اما در خصوص احیای این دریاچه همچنان مورد بی توجهی می‌شود.


ولوی در پایان گفت: سد سازی یکی دیگر از عوامل خشک شدن دریاچه بختگان است چرا که بر روی تنها حوزه آبریز آن سه سد در بالا دست ساخته شده که یکی از آنها اصلا آبگیری نشده و دوتای دیگر فعلا آبی ندارند.

   
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha