نه از رنج به گنج می‌رسانند و نه از فرش به عرش! کلیدهای طلایی‌شان قفل هیچ مشکلی را باز نمی‌کند، تکنیک‌های جادویی‌شان هیچ ناممکنی را ممکن نمی‌کند.

سودجوهایی که بازار همایش‌های روانشناسی را داغ می‌کنند

سلامت نیوز: نه از رنج به گنج می‌رسانند و نه از فرش به عرش! کلیدهای طلایی‌شان قفل هیچ مشکلی را باز نمی‌کند، تکنیک‌های جادویی‌شان هیچ ناممکنی را ممکن نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جام جم نوشت: پایه‌های هیچ زندگی مشترکی با رازهای مگوی زناشویی‌شان محکم‌تر نمی‌شود و با برنامه‌ریزی‌های شگفت‌انگیزشان هیچ معجزه‌ای رخ نمی‌دهد! اگر مشتری پر و پا قرص صفحات آگهی روزنامه‌ها و مجلات مختلف باشید، یا موقع عبور از خیابان‌های شهر در و دیوارها را با دقت بیشتری نگاه کنید، حتما چشمتان بارها به آگهی‌هایی خورده که از برگزاری سمینارها و همایش‌های بزرگ و کوچک روان‌شناسی، خودشناسی، موفقیت تحصیلی، زناشویی و شغلی خبر می‌دهند؛ آگهی‌هایی که با استفاده از حال و هوای عمومی جامعه و به‌وجود آمدن تمایل جمعی نسبت به یک موضوع اجتماعی، درست روی چیزی دست می‌گذارند که می‌تواند فکر خیلی‌ها را به خودش مشغول کرده باشد! همایش‌ها و سمینارهایی با موج شعارهای دهان‌پرکن و عجیب؛ شعارهایی که می‌توانند یکشبه شما را به یک میلیونر تبدیل کنند! در دو هفته به همسر ایده‌آل‌تان برسانند و 30 روزه قبای یک فرد موفق و جذاب را به تن‌تان بپوشانند! ادعاهایی سودجویانه که از دهان مجریان و برگزارکنندگان این همایش‌ها و سمینارها بیرون می‌آید و درنهایت چیزی جز هیچ عاید مشتریانشان نمی‌کند. موضوعی که دکترحیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اش به جام‌جم هشدار می‌دهد و می‌گوید: ارائه مباحث آموزشی با محوریت موضوعات روان‌شناسی،‌ خانواده و... همانند یک تیغ دولبه است، ‌همان‌قدر که یک لبه آن می‌تواند مفید باشد،‌ لبه دیگرش می‌تواند مضر باشد.

سودجوها بازار همایش‌ها را داغ می‌کنند

تیغ دولبه همایش‌ها و سمینارهای روان‌شناسی، خانواده و موفقیت، وقتی برنده و آسیب‌رسان است که پای منفعت اقتصادی به این موضوع باز می‌شود. همین بهانه کافی است تا افراد سودجو از آشفته بازار حاکم بر مباحث روان‌شناسی، خانواده و... استفاده کنند و برای جذب مشتری و ارائه خدماتشان هر بار دست به دامن یک بهانه جدید شوند و با یک شعار اختصاصی به دنیای تبلیغات پا بگذارند؛ همینجاست که برخی پای موفقیت بیکران را وسط می‌کشند و عده‌ای کامروایی به سبک فرانسوی‌ها و ژرمن‌ها را، گروهی رازهای خودشناسی را فاش می‌کنند و تعدادی هم از مهارت‌های مگوی زناشویی پرده برمی‌دارند!

عابدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به همین منفعت اقتصادی می‌گوید: تا جایی که من دیده‌ام بیشتر این همایش‌ها و سمینارها حالت تبلیغاتی دارد و با هدف کسب سودهای اقتصادی بالا هدایت می‌شود، به طوری که با مباحث مختلف مطرح شده، در مخاطبانشان وابستگی ایجاد می‌کنند و نتیجه این وابستگی حضور مداوم آنها در جلسات دیگر همین استادان است؛ مباحثی که مشخص نیست تا چه اندازه بن‌مایه علمی و آموزشی داشته باشند.

نکته مهم و جالب توجه این است که برخی برگزارکنندگان این همایش‌های روان‌شناسی بی‌هیچ نگرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی نیز تبلیغ می‌کنند تا به این ترتیب نیز مشتری‌های بیشتری را شکار کرده باشند.

جولان غیرمتخصص‌ها در سمینارهای تخصصی

فقط کافی است یک نگاه دقیق‌تر به آگهی‌های ریز و درشت سمینارهای کامیابی و خودشناسی و... بیندازید. دنیایی که آن طرف این شعارهای خوشرنگ و لعاب پیش رویتان به تصویر کشیده می‌شود، دنیای قابل اعتمادی نیست. ما برای ورود به این دنیای پوشالی، ‌با شماره تلفنی تماس می‌گیریم که خبر از برگزاری سمیناری با موضوع خودشناسی می‌دهد. هزینه‌ای که منشی خوش‌صدای آن سوی خط از ما برای ثبت‌نام در این سمینار می‌خواهد، 70 هزار تومان است، البته با این پیشنهاد که می‌توانیم با معرفی هر فرد از دوستان یا آشنایانمان، به ازای هر کدام 25 درصد تخفیف بگیریم (تخفیف‌هایی که البته بعد از برگزاری سمینار به حساب ما واریز می‌شود!)

خانم منشی تاکید می‌کند: این سمینار ویژه انسان‌های باهوشی است که می‌خواهند با استفاده از تجربیات افراد موفق در سراسر دنیا، خودشان را بشناسند و آینده خوبی برای خودشان رقم بزنند! جمله‌ای که می‌تواند هرکسی را برای شرکت در این سمینار تحریک کند. خانم منشی البته درباره سوابق شخصی که قرار است هدایت سمینار را به‌عهده بگیرد و با رازها و تکنیک‌های خاصش ما را به خودشناسی نزدیک کند، اطلاعات چندانی نمی‌دهد و فقط به گفتن این جمله اکتفا می‌کند: ایشان استاد بین‌المللی هستند! استادی که سابقه‌اش نامشخص است و مهارت و تخصص وی نامعلوم.

همین موضوع مورد توجه حجت‌الاسلام محمدرضا سالاری‌فر، عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم قرار می‌گیرد. سالاری‌فر با اشاره به این موضوع به جام‌جم می‌گوید: مباحث روان‌شناسی، خانواده و روابط بین‌فردی، از نظر ظاهری کمی ساده به نظر می‌رسد، درحالی‌ که نکات عمیقی در آنها باید رعایت شود،‌ اما به خاطر همین ظاهر ساده، افراد زیادی بدون این‌که در این زمینه تحصیلات کلاسیک و پشتوانه تحقیقی و آزمایشی داشته باشند، به برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف درباره موضوعاتی همانند موفقیت،‌ روابط انسانی، خانوادگی و... اقدام می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: نکته مهم این ‌است که هرگاه ما یک توصیه عملی را برای زندگی‌مان در نظر می‌گیریم، باید به آثار بلندمدت و کوتاه‌مدتش به طور همزمان توجه کنیم. درحالی ‌که این مورد در این همایش‌ها رعایت نمی‌شود؛ به‌ عنوان مثال در برخی همایش‌ها به زوجین توصیه می‌شود که رفتارهای خاصی را در زندگی زناشویی‌شان انجام بدهند درحالی ‌که این توصیه‌ها پشتوانه تحقیقاتی و علمی ندارند. این توصیه‌ها در گام اول ممکن است نتیجه بدهد، اما در بلندمدت ممکن است آسیب‌رسان هم باشد. عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که راهکارها و تکنیک‌های توصیه شده در برخی از این همایش‌ها و سمینارها مختص فرهنگ دیگری است، می‌گوید: ممکن است این توصیه‌ها در همان فرهنگ نتیجه‌بخش بوده باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعه ما هم مفید باشد و همین موضوع ممکن است باعث ایجاد اختلال در نظام خانواده یا شخصیت افراد شود.

سالاری‌فر به علاقه‌مندان همایش‌های اینچنینی توصیه می‌کند: اگر مردم نسبت به شرکت در این برنامه‌ها گرایشی دارند، بهتر است قبل از ثبت‌نام و شرکت حتما تحقیق بکنند و ببینند که فرد سخنران در موضوعی که قرار است اطلاعات ارائه کند، تخصص دارد؟ مدرک دانشگاهی مرتبط دارد؟ بخصوص با توجه به گرایش‌های مختلف در مباحث جامعه‌شناسی و روان‌شناسی،‌ بحث تخصص در همین گرایش‌ها باید مدنظر قرار بگیرد.

جای خالی نظارت بر آشفته بازار همایش‌ها

دنیای مجازی و واقعی از هجوم سمینارهای بی‌محتوا و غیرکارشناسی در امان نمانده‌اند؛ سمینارها و همایش‌هایی که با هزینه‌های گزاف و گاهی دور از ذهن از 30 هزار تومان برای سخنرانان تازه‌ کار گرفته تا صد هزار تومان و بیشتر برای چهره‌هایی که در این عرصه اسم و رسمی به‌هم زده‌اند؛ موضوعی که وقتی در کنار غیرکاربردی بودن مباحث مطرح شده در این مراکز قرار می‌گیرد، بحث نظارت‌های سختگیرانه‌تر را پیش می‌کشد.

عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به همین موضوع به ما می‌گوید: اگر هرکدام از این همایش‌ها از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر برگزار شوند، مجوزهای لازم را گرفته‌اند و از فیلترهای خاصی گذشته‌اند، آن‌وقت می‌توان به آنها اعتماد کرد، اما همان‌طور که می‌بینیم تعداد زیادی از برنامه‌های اینچنینی در خارج از فضای دانشگاهی کشور برگزار می‌شود و بهتر است مسئولان مربوط با دقت نظر بیشتری به این گروه‌ها اجازه فعالیت بدهند.

ساماندهی آشفته بازار همایش‌های روان‌شناسی و موفقیت و خانواده، موضوعی است که عابدی با تاکید بر آن می‌گوید: نباید این‌طور باشد که هرکسی در هر گوشه‌ای از شهر که خواست، همایش روان‌شناسی برگزار کند، چراکه مباحث روان‌شناسی با روان مردم درگیرند و می‌توانند به عموم جامعه آسیب برسانند.

این نماینده مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پای سه وزارتخانه را برای متولی بودن این موضوع وسط می‌کشد؛‌ وزارت بهداشت و درمان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مراجعی که به گفته وی، باید با نظارت دقیق‌تر و بررسی مدارک و اعتبارسنجی آنها، به برگزارکنندگان اجازه فعالیت بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha