افسردگی یكی از عمده‌ترین بیماری‌هایی است كه ارگانیسم بدن انسان را به استرس شدید دچار می‌كند البته همیشه همراه افسردگی علایم مربوط به اضطراب بروز نمی‌كند.

33 درصد ایرانیان از یك یا چند بیماری روانی رنج می‌برند
سلامت نیوز: رییس انجمن روانپزشكان ایران گفت: افسردگی یكی از عمده‌ترین بیماری‌هایی است كه ارگانیسم بدن انسان را به استرس شدید دچار می‌كند البته همیشه همراه افسردگی علایم مربوط به اضطراب بروز نمی‌كند.

دكتر احمد جلیلی در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: اغلب مواقع اضطراب همراه افسردگی است. بنابراین با توجه به اهمیت زیاد بهداشت عمومی و روانی و سلامت جامعه، تشخیص و درمان به موقع افسردگی و توجه به این بیماری در شرایطی كه بیماران از عوارض دیگری رنج می‌برند، ضروریست.

وی با بیان اینكه استرس بر همه بیماریها تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: استرس بر روند بهبود عوارض و بیماریهای مختلف از جمله جوش خوردن استخوانها و بهبود زخمها گرفته تا درمان زخم معده و بیماریهای عفونی تاثیر می‌گذارد.

این روانپزشك با بیان اینكه به علت مشابهت علایم افسردگی با بیماریهای جسمی، گاهی اوقات باعث اشتباه در تشخیص درست بیماری می‌شود، تاكید كرد: با توجه به این امر اصرار می‌كنیم كه در بیمارستان‌های عمومی، بخش روانپزشكی فعالیت كند و دوره‌های بازآموزی برای متخصصان رشته‌های مختلف پزشكی در زمینه بیماریهای روانپزشكی برگزار شود تا روانپزشكان و سایر متخصصان به بیمار كاملا توجه كنند و هر متخصص از زاویه تخصص خود به بیمار ننگرد.

جلیلی درباره وضعیت ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله افسردگی در ایران اظهار كرد: متاسفانه آمار بیماری‌های روانی یا هر عارضه دیگری به خاطر برخی مسایل یا منتشر نمی‌شود و یا كمتر از واقعیت انتشار می‌یابد. این در حالیست كه چنین كاری بر بهداشت جامعه تاثیر منفی می‌گذارد.

وی تصریح كرد: برخی گمان می‌كنند كه همیشه زیاد بودن آمار افسردگی به معنای نامساعد بودن شرایط جامعه است این در حالیست كه افسردگی در همه كشورهای دنیا كم و بیش وجود دارد البته در كشورهایی كه امور روی برنامه ریزی دقیق و درست بنیان گذاشته شده و حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله یا جنگ در آن روی نداده است آمار افسردگی كمتر از كشورهای دیگر است و در كشورهایی كه این شرایط را ندارند افسردگی بیشتر است.

رییس انجمن روانپزشكان با اشاره به آمار افسردگی در دنیا و ایران گفت: آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد. بر اساس یكی از آمارها 25 درصد از كل جمعیت هر كشور به نحوی از یك یا چند بیماری روانی رنج می‌برند. این آمار در ایران حدود 33 درصد است كه دو سوم آن را مبتلایان به افسردگی تشكیل می‌دهند.

وی ادامه داد: قرار بود هر چند سال یكبار در قالب یك پروژه كشوری میزان مبتلایان به بیماری افسردگی استخراج شود. این كار یكی دو بار انجام شد اما آمارگیری در سالهای اخیر متوقف شده است بنابراین در ملاقاتی كه با اعضای كمیسیون بهداشت مجلس داشتیم درخواست عملی شدن این كار را ارایه دادیم.

جلیلی در پایان اظهار كرد: ‌انجام پژوهش وسیع كشوری در زمینه بررسی بیماریهای روانی به ویژه افسردگی نقش اساسی در برنامه ریزی، تخصیص بودجه و تربیت نیروی انسانی لازم برای مدیریت و درمان این گونه بیماری‌ها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha