یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 203543

یک متخصص تغذیه ورزشی گفت: بدون مصرف مکمل نیز می‌توان بدن سالمی داشت.

بایدها و نبایدهای مصرف مکمل‌های ورزشی

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه ورزشی گفت: بدون مصرف مکمل نیز می‌توان بدن سالمی داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فرهاد کریمی  اظهارکرد: مکمل‌ها به دو دسته تغذیه‌ای و ورزشی تقسیم می‌شوند که منشا تولید آن‌ها از ترکیبات حیوانی، گیاهی و یا سنتتیک و هورمونی است که جنبه دارویی و درمانی دارند.

وی ادامه داد: ورزشکاران در صورت عدم کفایت برنامه غذایی و در شرایط سلامت کامل می‌توانند با آزمایش‌های پزشکی مکمل‌ مصرف کنند. البته ورزشکاران باید قبل ازآغاز دوره مصرف این مکمل‌ها با متخصص تغذیه و یا پزشک متخصص طب ورزشی مشاوره کنند و راهنمایی بگیرند.

وی افزود: گاهی مصرف مکمل‌های ورزشی به جای افزایش‌کارایی واستقامت در ورزش به سمت ساخت عضله و تغییر شکل بدن و تبدیل آن به کوهی از عضله می‌رود و مورد استفاده نامطلوب وغیراستاندارد برخی از ورزشکاران قرار می‌گیرند. این‌که معیارهای سلامت و تناسب اندام در سیستم ورزش روزانه حتما باید با حضور مکمل‌های غذایی یا هورمونی در ورزش باشد، روشی بسیار غیرعلمی و سود جویانه برای علم ورزش است.

کریمی با اشاره به نظارت بر استاندارد بودن مکمل‌های ورزشی توضیح داد: در مورد نظارت بر تولید و توزیع مکمل‌های ورزشی، سال‌ها بحث وتبادل نظر صورت پذیرفته و اقداماتی انجام شده ولی بدون شک کافی نیست.

وی اظهارکرد: کسانی‌که‌ مکمل ورزشی مصرف می‌کنند باید بدانند مصرف مکمل‌های غیراستاندارد خظرات جدی برای سلامت آنها به همراه دارد به همین دلیل باید از مصرف مکمل‌هایی‌که مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته خودداری‌کنند.

متخصص تغذیه ورزشی‌ درپایان با اشاره به این‌که ورزشکاران حرفه‌ای بایداز خوردن خودسرانه مکمل‌های ورزشی خودداری‌کنند، گفت: به دلیل گرفتن تست دوپینگ از ورزشکاران در مسابقات، عواقب هرگونه مصرف بدون نظارت توسط پزشک ومتخصص تغذیه دارای صلاحیت برعهده خود ورزشکار است و در صورت مثبت شدن تست دوپینگ محرومیت های طولانی در پی خواهد داشت.

وی افزود: هنوز آثار بسیاری از مکمل‌ها بر بدن به صورت قطعی و علمی مشخص نشده بنابراین ورزشکاران باید  پس در مصرف آن‌ها احتیاط کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha