عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر هزینه بر بودن افزایش تخت های روانپزشکی و سوختگی در بیمارستان ها، گفت: به دلیل درآمدزا نبودن این تخت‌ها مسئولان بیمارستان‌ها علاقه ای به افزایش تخت های روانپزشکی و سوختگی ندارند.

دو میلیارد هزینه ساخت هر تخت سوختگی/تخت های روانپزشکی و سوختگی درآمدی برای بیمارستان‌ها ندارند

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر هزینه بر بودن افزایش تخت های روانپزشکی و سوختگی در بیمارستان ها، گفت: به دلیل درآمدزا نبودن این تخت‌ها مسئولان بیمارستان‌ها علاقه ای به افزایش تخت های روانپزشکی و سوختگی ندارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، رسول خضری  با اشاره به کمبود تخت روانپزشکی در بیمارستان ها، گفت: درحال حاضر دو طیف از بیماران به لحاظ اختصاص نظام سهمیه در تخت بیمارستانی درطول دولت های گذشته دچارمشکلات بسیاری شدند که بیماران سوختگی و بیماران روانی شامل این دو طیف هستند؛ واقعیت آن است که به دلیل هزینه‌بر بودن و عدم درآمدزایی هیچ مسئولی دربیمارستان های دولتی و خصوصی خواهان بستری بیماران روانی نیستند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبود تخت بیمارستانی مشکلات بسیاری را برای بیماران روانی و سوختگی به وجود آورده است، افزود: در برنامه پنجم توسعه مقرر شد که به میزان 10 درصد از تخت های بیمارستانی به بیماران روانی و به میزان 15 درصد از تخت های بیمارستانی به افراد دچار سوختگی اختصاص پیدا کند که به دلیل نبود امکانات لازم این میزان تاکنون محقق نشده است.

وی با انتقاد از اینکه میزان تخت های سوختگی طی چند سال گذشته از 450 به 950 تخت درکل کشور  افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: به دلیل شرایط بیماران سوختگی تخت های مورد استفاده این بیماران باید در اتاق های ایزوله و به شکل تکی مورد استفاده قرار گیرد که هزینه راه اندازی هر تخت حداقل بین 1.5 تا 2 میلیارد تومان است، بنابراین هزینه بالای راه اندازی اینگونه تخت ها برای بیماران سوختگی و همچنین تامین تخت برای بیماران روانی سبب افزایش مشکلات این بیماران شده است.

خضری با بیان اینکه متاسفانه بستری بیماران روانی دربیمارستان های دولتی و خصوصی هیچ گونه جذابیتی از نظر مالی و کاری برای مسئولان ندارد، گفت: به دلیل عدم درآمدزایی هیچ گاه اختصاص تخت های بیشتر در بیمارستان ها ازسوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است، هرچند که دراین خصوص وزارت بهداشت و درمان همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است اما وزیربهداشت و درمان از ابتدای اجرای طرح تحول عزم جدی را درخصوص افزایش تخت های بیمارستانی برای بیماران روانی و سوختگی به کارگرفتند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه می توان از ظرفیت خیرین بیمارستان ساز نیز دراین زمینه استفاده کرد، افزود:  طبق سالیان گذشته امسال نیز بودجه اختصاص پیدا کرده به وزارت بهداشت و درمان بسیار جزیی و به میزان 15 تا 16 درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین این موضوع نیز یعنی کمبود تخت های بیمارستانی برای سال آینده نیز در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد.

خضری با بیان اینکه حضور بیماران روانی و سوختگی دربیمارستان ها برای طی دوره درمان بسیار بالا است، تصریح کرد: به دلیل افزایش طول درمان بین 15روز تا 3 ماه هزینه های بسیاری به حوزه بهداشت و درمان کشور تحمیل می شود، بنابراین افزایش هزینه ها و عدم وجود جذابیت های لازم باعث شده مشکلات بیماران روانی و سوختگی طی چند سال گذشته چندین برابر افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه برای رفع مشکلات بیماران روانی و سوختگی باید از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد، یادآور شد: متاسفانه در برنامه ششم نیز دولت به موضوع مشکلات بیماران روانی و سوختگی در بخش مسائل مربوط به وزارت بهداشت و درمان توجه نکرد البته مجلس تلاش های بسیاری را دراین حوزه انجام داد اما به دلیل وجود بار مالی ممکن است از سوی شورای نگهبان رد شود.

 سید وحید شریعت عضو کمیته کشوری سلامت روان وزارت بهداشت، گفت: کمبود تخت روانپزشکی یک مشکل قدیمی درکشور است، درحال حاضر حدود 7 هزار تخت روانپزشکی درکشور وجوددارد اما به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند و حداقل 10 هزار تخت روانپزشکی درکشورکم داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha