یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 203607

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه با تصویب مصوبه‌ای وزارت بهداشت را موظف به ادغام خدمات طب ایرانی- اسلامی در نظام سلامت کردند.

طب سنتی جان دوباره می‌گیرد؟

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه با تصویب مصوبه‌ای وزارت بهداشت را موظف به ادغام خدمات طب ایرانی- اسلامی در نظام سلامت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اجرای این مصوبه در حالی به دولت الزام شده است كه چندی پیش معاونت طب سنتی به اداره كل تغییر یافت. این تغییر اگرچه به مذاق متخصصان طب‌سنتی تنزیل جایگاه آمد، ولی وزیر بهداشت در آن زمان این برداشت را رد كرد و گفت كه ما از طب سنتی حمایت می‌كنیم اما تا‌كنون از اقدامات صورت‌گرفته راضی نیستیم.

فروردین 2سال پیش بود كه سیاست‌های كلی «سلامت» رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. یكی از بندهای این ابلاغیه مربوط به بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه كردن طب‌سنتی ایران است. این بند مربوط به موارد مختلفی همچون ترویج كشت گیاهان دارویی تحت نظارت وزارت جهادكشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی‌وفنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت‌نظر وزارت بهداشت و همچنین استانداردسازی‌ و روزآمد كردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن است.

    حمایت دولتی از طب سنتی در حد شعار است

با این حال تغییر جایگاه در وزارت بهداشت به مذاق متخصصان این حوزه خوش نیامد. به گفته بسیاری از متخصصان این حوزه ازجمله حسین خیر‌اندیش، رئیس مؤسسه تحقیقات حجامت ایران، طب سنتی در این دوره متوقف شده است. به گفته او آیین‌نامه‌ها ابطال شده و برنامه‌های قبلی هیچ‌كدام زمینه اجرایی پیدا نكرده است. دكتر فهیمی دیگر متخصص طب سنتی رویكرد مجلس و برنامه ششم به طب سنتی را ناكارآمد ارزیابی كرد و در گفت‌وگو با همشهری گفت: طب‌سنتی مورد استقبال و درخواست مردم است. ادغام این طب در نظام سلامت آنچنان كه نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند، در شعار اتفاق خوبی است؛ ولی در عمل آنچه تا‌كنون در رویكرد مسئولان نظام سلامت دیده شده است با این سیاست‌ها فاصله زیادی دارد.

وزارت بهداشت، طب سنتی را به‌عنوان اولاد ناخلف خود دانسته‌ است. به‌نظر من دانشكده‌های مختلف طب سنتی بخش‌های نیمه‌فعال طب سنتی هستند كه با تعداد كم دانشجو در این زمینه به‌صورت فرمایشی كار می‌كنند. وی كه منتقد روش وزارت بهداشت در ساماندهی و گسترش طب سنتی است، تصویب این بخش از برنامه ششم را در آینده طب سنتی مؤثر ندانست و گفت: تا پیش از این نیز این الزام وجود داشته است؛ ضمن اینكه دستور‌العمل رهبری در سال93 فصل‌الخطاب در برخورد با طب سنتی است. بعد از این دستورات یك مركز جامع طب سنتی هم راه نیفتاد. آنچه هست، سلامتكده‌هایی است كه در قالب یك مطب بزرگ كار می‌كنند. وی با اشاره به اینكه كشور به 5هزار متخصص طب‌سنتی نیاز دارد، گفت: روش اشتباه در پذیرش دانشجو مانع از گسترش این طب است. از سال84 تا‌كنون كمتر از 100نفر متخصص طب سنتی تربیت شده است. به‌نظر من باید طب‌سنتی در 10پودمان تعریف شود و هر پزشك علاقه‌مند در كنار كار و زندگی خود، هر پودمانی را كه گذرانده مجوز كار در آن زمینه را نیز كسب كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha