یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 203612

وقتی بدن کم‌آب می‌شود، نشانه‌هایی بروز می‌یابد که اگر به این نشانه‌ها توجه داشته باشید، از مصرف مایعات کافی غافل نخواهید شد.

نشانه‌های کم‌آبی بدن

سلامت نیوز: وقتی بدن کم‌آب می‌شود، نشانه‌هایی بروز می‌یابد که اگر به این نشانه‌ها توجه داشته باشید، از مصرف مایعات کافی غافل نخواهید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، دو سوم وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است. بقای سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن به این مایع حیاتی بستگی دارد. متأسفانه بسیاری از افراد درباره نشانه‌های کم‌آبی بدن‌ اطلاعات کافی ندارند. پس با ما همراه باشید تا درباره این نشانه‌ها بیشتر بدانید.

1ـ کاهش تعداد دفعات ادرار: بیشتر افراد به‌طور میانگین روزی شش تا هفت‌مرتبه ادرار می‌کنند. البته تعداد دفعات ادرار در هر فرد بسته به مقدار مصرف مایعات متفاوت است. اما اگر روزانه کمتر از دو تا سه بار ادرار می‌کنید یا چند ساعتی است ادرار نکرده‌اید، احتمالا بدن‌تان به آب بیشتری نیاز دارد. در صورتی که آب کافی به بدن نرسد، کلیه‌ها در دفع سموم دچار مشکل می‌شوند.

2ـ خشکی پوست: برای لطافت و درخشندگی پوست باید آب کافی بنوشید. وقتی بدن کم‌آب می‌شود، تعریق اتفاق نمی‌افتد و بدن نمی‌تواند کثیفی‌ها و چربی‌هایی را که در طول روز روی پوست می‌نشیند، دفع کند. کم‌آبی بدن همچنین احتمال بروز اگزما، آکنه و پسوریازیس را افزایش می‌دهد. تَرَک و خشکی پوست لب نیز یکی دیگر از نشانه‌های کم‌آبی بدن است.

3ـ سردردهای مکرر: وقتی بدن کم‌آب می‌شود، سطح مایع احاطه‌کننده مغز کاهش می‌یابد. این مایع احاطه‌کننده، مغز را از ضربه و تکان حفظ می‌کند. کم‌آبی بدن همچنین موجب ایجاد اختلال در اکسیژن‌رسانی به مغز می‌شود. بر اساس نتایج پژوهشی که سال 2010 منتشر شد، کم‌آبی بدن یکی از مهم‌ترین دلایل سردردهای تنشی و میگرن است.

4 ـ خشکی دهان: کاهش ترشح بزاق موجب احساس خشکی در دهان می‌شود. اگر دهان‌تان دائم خشک است، پس باید آب بیشتری بنوشید.

5ـ پررنگ‌تر شدن ادرار: افردی که مایعات کافی مصرف می‌کنند، رنگ ادرارشان روشن‌تر است. هرچه رنگ ادرار تیره‌تر شود، نشان می‌دهد بدن به آب بیشتری نیاز دارد. یادتان باشد باید تدریجی آب بنوشید، نه این که یکدفعه حجم زیادی آب وارد بدن‌تان کنید، چرا که بدن برای تغذیه اندام‌ها با آب به فرصت نیاز دارد.

6ـ گرسنگی کاذب: اگر خیلی تشنه باشید، ممکن است بدن‌تان سیگنال‌های غلط به گیرنده‌های گرسنگی در مغز بفرستد. در بسیاری موارد، وقتی بدن کم‌آب می‌شود، تمایل فرد به مصرف غذاهای نمکی افزایش می‌یابد. پس بار دیگر که احساس گرسنگی کردید، بد نیست یک لیوان آب بنوشید و ببینید آیا احساس گرسنگی‌تان برطرف می‌شود یا خیر. بسیاری از افراد در مواقعی که بدن‌شان کم‌آب شده است، به مصرف غذاهای شیرین تمایل پیدا می‌کنند. این مورد معمولا در صورتی اتفاق می‌افتد که بدن در تولید گلیکوژن مشکل داشته باشد. در چنین مواقعی، میوه‌هایی نظیر توت، پاپایا یا هندوانه نوش جان کنید تا هم هوس‌تان بخوابد و هم آب کافی به بدن‌تان برسد.

7ـ سرگیجه: وقتی سطح مایعات بدن بیش از حد پایین بیاید، ممکن است احساس سرگیجه پیدا کنید.

دیگر نشانه‌های کم‌آبی بدن عبارتند از: عفونت مجاری ادراری، پیری زودرس، اضطراب، گیجی، کلسترول بالا، سوزش معده و یبوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha