یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 203616

قلدری، جاده صاف کن آنفلوآنزا؛ این تعبیر عجیبی است، اما واقعیت دارد. آن‌طور که فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید عده‌ای با قلدری در برابر ماموران محیط‌زیست برای اجرای ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر وحشی که به دنبال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مورد تاکید قرار گرفت، ایستاده‌اند؛ داستانی که سابقه طولانی دارد و برای اولین بار نیست که در مناطق شمالی ایران رخ می‌دهد.

ادامه شکار پرندگان به زور چماق!

سلامت نیوز: قلدری، جاده صاف کن آنفلوآنزا؛ این تعبیر عجیبی است، اما واقعیت دارد. آن‌طور که فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید عده‌ای با قلدری در برابر ماموران محیط‌زیست برای اجرای ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر وحشی که به دنبال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مورد تاکید قرار گرفت، ایستاده‌اند؛ داستانی که سابقه طولانی دارد و برای اولین بار نیست که در مناطق شمالی ایران رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه گزارش خود نوشت: براساس گزارش سازمان دامپزشکی کشور، بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان، تاکنون در ۱۱ استان از جمله تهران، البرز، قزوین، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، گیلان، قم، مرکزی و لرستان در پرندگان وحشی، طیور روستایی و یا واحدهای صنعتی پرورش طیور مورد شناسایی و تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است. این درحالی است که به گفته کارشناسان محیط‌زیست ویروسی که در حال حاضر وجود دارد، ان۵اچ۸ است، در حالی که در ابتدا این ویروس ان۱اچ۱ بود. این تغییراتی است که ویروس آنفلوآنزا در خود ایجاد می‌کند و ویروس بسیار زیرکی است، چون با تغییر شکل خود باعث می‌شود سلول آن را خودی بداند و به این ترتیب وارد سلول می‌شود. در روزهای گذشته به دلیل شیوع ویروس آنفلوآنزای پرندگان، شکار و فروش پرندگان ممنوع شده است و مسئولان مربوطه نسبت به این امر، هشدارهای زیادی به مردم داده‌اند. ورود آلودگی به کشور در ابتدا توسط پرندگان وحشی مهاجر بوده اما ادامه انتشار آلودگی به دلیل رفتار پرخطر پرورش دهندگان روستایی و صنعتی (از جمله خرید طیور زنده از بازارچه‌ها و دوره گردها، ورود خودرو و افراد به شکل‌های مختلف به واحدهای پرورش طیور و...) بوده است.

فریدونکنار؛ قتلگاه پرندگان مهاجر

سالانه میلیون‌ها پرنده به بزرگ‌ترین زیستگاه زمستان‌گذرانی جهان در فریدونکنار مهاجرت می‌کنند که بنا به آخرین اعلام موسسه جهانی حیات پرندگان در سال ۲۰۰۳ حدود ۷۰۰ هزار پرنده صید می‌شوند که اکنون این رقم به میلیون رسیده و مرگ خاموش آنها را به دنبال دارد. یکی از زیستگاه‌های طبیعی که به اعتقاد کارشناسان زیست محیطی جهان، بزرگ‌ترین زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان در دنیاست، منطقه فریدونکنار در استان مازندران است. سالانه میلیون‌ها پرنده از اروپا و سراسر آسیا وارد این تالاب می‌شوند و از آنجا به آفریقا پرواز می‌کنند، اما متاسفانه به صورت کاملا خاموش و بی صدا صید می‌شوند. سال‌هاست که در این تالاب شاهد صید بی رویه و بی‌رحمانه این پرندگان هستیم که این منطقه زیبا را به قتلگاه پرندگان تبدیل کرده است. نصب تورهای هوایی موجب می‌شود تا همه نوع پرنده، چه حرام‌گوشت و چه حلال‌گوشت، در آن گرفتار شوند. پرنده‌های مهاجر شمال كشور یا زنده‌گیری شده و برای فروش به باغ‌های پرندگان راهی شهرهای مختلف از جمله تهران می‌شوند، ‌یا كشته شده و برای خوراك به فروش می‌رسند.

بی نظمی در فریدونکنار

درحالی که انتظار می‌رفت اخبار خوبی از تعطیلی قتلگاه پرندگان به گوش برسد، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست از قلدربازی‌ برخی متخلفان سخن گفته است. حمیدرضا خیلدار با انتقاد از برقراری بی نظمی در فریدونکنار و رفتار قلدرمآبانه عده‌ای در این منطقه، خواستار ورود شورای تامین استان مازندران به بحث صید غیرمجاز پرندگان مهاجر و مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه شد. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در مورد برخورد با صید غیر مجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار اظهار کرد: این موضوع به سطحی رسیده که باید شورای تامین استان مازندران به آن ورود و تصمیم‌گیری کند. او با اشاره به نامه خود برای رئیس پلیس پیشگیری ناجا در مورد ضرورت ورود نیروی انتظامی گفت: رئیس پلیس پیشگیری ناجا نیز به منظور پیگیری این موضوع نامه‌ای به فرمانده انتظامی ناجا در استان مازندران ارسال کردند تا با توجه به وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با یگان حفاظت محیط‌زیست در برخورد با متخلفان همکاری لازم را داشته باشند. خیلدار با بیان اینکه یگان حفاظت محیط‌زیست از تمام امکانات خود در برخورد با متخلفان استفاده می‌کند، اظهار کرد: با توجه به توپوگرافی و شرایط اقلیمی استان مازندران، گروهی از ساکنان آنجا زمین‌های کشاورزی را در نیمی از سال آب می‌اندازند و تبدیل به تالاب‌های مصنوعی و سپس محل صید پرندگان می‌کنند، همچنین با برقراری دام‌های هوایی و شب‌دام‌ها اقدام به صید غیر مجاز پرندگان می‌کنند که سودآوری بسیاری برایشان دارد.

متخلفان با چماق و اسلحه شکاری در مقابل ماموران

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه در فریدونکنار عده‌ای قانون گریز شده‌اند، تصریح کرد: این افراد از راه صید غیر مجاز پرندگان، سود کلانی به دست می‌آورند. در عملیاتی که برای جمع آوری دام‌های هوایی داشتیم با حدود ۸۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست در منطقه حضور پیدا کردیم ولی این افراد متخلف با چوب و چماق و حتی سلاح شکاری جلو ما ایستادند تا درگیر بشوند. این درحالی است که اگر در برخوردهای ما، خون از دماغ کسی بیاید تبعاتی به همراه خواهد داشت و عده‌ای در بوق و کرنا می‌کنند. او با اشاره به اینکه در سراسر کشور هر گونه شکار غیرمجاز مورد رصد نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته و افراد متخلف دستگیر می‌شوند، گفت: همه این امور بدون اغماض از سوی محیط‌زیست صورت می‌گیرد، ولی در فریدونکنار مساله فرق دارد. برخی به محیط‌زیست انتقاد کرده و می‌گویند محیط‌زیست در زمینه فریدونکنار کوتاه می‌آید، این در حالی است که محیط‌زیست به هیچ وجه کوتاه نیامده و در برخوردهایش اغماضی وجود ندارد، اما در بحث فریدونکنار به خاطر اینکه این عده در برابر نیروهای محیط‌زیست مقاومت کرده و قصد درگیری دارند، باید مسئولان استان اعم از دادستانی فریدونکنار، فرمانداری، فرمانده انتظامی، سپاه و بسیج ورود کنند تا طی عملیات یکپارچه و با کمک عمده نیروی انتظامی با این متخلفان برخورد شود. به گزارش ایسنا، خیلدار خاطرنشان کرد: یگان حفاظت محیط‌زیست بخشی از وظایف نیروی انتظامی را انجام می‌دهد ولی در فریدونکنار، مقابله با متخلفان کار ما نیست، بلکه کار مسئولان استانی و نیروی انتظامی است. ما در فریدونکنار با افرادی مواجهیم که شکار غیرمجاز را حق خود می‌دانند، چون در سال‌های گذشته کسی کاری به کار آنها نداشت. از سال ۹۲ خانم ابتکار دستور برخورد جدی با این مساله را داد و ما ورود کردیم، اما این قصه هر ساله تکرار می‌شود. در حقیقت این افراد کار خود را با قلدری پیش‌ می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha