یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 203618

اغلب در ابتدای دهه چهارم زندگی، بدن شروع به نشان دادن علائم افزایش سن می‌کند؛ نخستین تارهای سفید مو یا نشانه‌ای از چین و چروک صورت هنگام خنده...

سلامت خود را در30 سالگی تقویت کنید!

سلامت نیوز: اغلب در ابتدای دهه چهارم زندگی، بدن شروع به نشان دادن علائم افزایش سن می‌کند؛ نخستین تارهای سفید مو یا نشانه‌ای از چین و چروک صورت هنگام خنده...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، در این دهه از زندگی، صدای تیک تاک ساعت درونی‌مان را می‌شنویم و به نوعی در زندگی روزمره احساس فوریت می‌کنیم. کارشناسان توضیح می‌دهند چگونه در این دهه، زندگی سالم‌تری داشته باشیم.

مقابله با استرس

هرچند خطراتی که استرس متوجه سلامت می‌کند مختص دهه سوم زندگی نیست، اما خطر بروز مشکلاتی مثل پرفشاری خون و بیماری‌های عروق کرونر در این دهه افزایش یافته و به همان اندازه دانستن این که چگونه با عوامل استرس زا مقابله کنیم، اهمیت می‌یابد. بسیاری از عوامل استرس‌زا در کنترل ما نیستند.

برای مقابله با این عوامل مثل شرایط ضعیف سلامت، مدیتیشن یا خودحواس‌پرتی با اموری مثل تماشای فیلم موثر واقع می‌شوند. همچنین کارهای ساده‌ای مثل تکنیک تنفس یا خنده می‌تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد. درمقابل، تمرکز روی عوامل استرس زایی که درکنترل ما هستند مثل پروژه‌های کاری بزرگ از شدت استرس‌زایی آنها می‌کاهد.

مصرف غذاهای گیاهی

در کنار چین و چروک و موهای سفیدی که حاکی از افزایش سن و سال هستند و عمدتا خود را در دهه سوم زندگی نشان می‌دهند، بیماری‌هایی مثل افزایش کلسترول، دیابت و بیماری‌های قلبی نیز معمولا در این دهه بروز می‌کنند. مصرف مواد غذایی گیاهی، سبزیجات، غلات کامل و لوبیاها که غنی از آنتی‌اکسیدان هستند علاوه بر این که روند پیرشدن را کند می‌کنند، آسیب اکسیداتیو را نیز در بدن کاهش داده و به شکل بالقوه‌ای از سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کنند.

تقویت استخوان‌ها

در افراد سالم، تراکم استخوان درحدود 35 سالگی به اوج خود می‌رسد و پس از آن کاهش تراکم استخوانی آغاز می‌شود، این به آن معناست که ریسک پوکی استخوان در کسانی که در 30 سالگی تراکم استخوانی مطلوبی نداشته‌اند، بیشتر است. مطمئن شوید کلسیم، ویتامین D و ویتامین K کافی برای تقویت استخوان هایتان دریافت می‌کنید. این مواد را می‌توانید با مصرف سبزیجات دارای برگ‌های سبز، کنجد، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی کسب کنید. انجام ورزش‌های قدرتی نیز روند پوکی استخوان را کند یا متوقف می‌کند.

توجه به متابولیسم

متابولیسم از 30 سالگی شروع به کندشدن می‌کند و بدن روزانه 100 تا 200 کالری کمتر می‌سوزاند. اگر نمی‌خواهید افزایش وزن داشته باشید، نسبت به 20 سالگی کمی کمتر غذا بخورید. یک راه آسان، کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین و تنقلات است.

مصرف غذاهای تخمیری

با افزایش سن، معده حساس‌تر می‌شود. با مصرف موادغذایی مثل کلم ترش، ترشیجات و کفیر که غنی از پروبیوتیک‌ها هستند و به حفظ باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک می‌کنند، هم هضم بهتری خواهید داشت و هم از بیماری‌های مرتبط با رشد باکتری‌ها جلوگیری خواهید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha