یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 203622

اگرچه ثابت نشده است سرد کردن بدن به کاهش سفتی یا درد عضلات کمک می کند، اما انجام آن می تواند از سرگیجه جلوگیری کرده و این امکان را فراهم می کند تا نرخ تنفس و ضربان قلب به حالت عادی باز گردند.

آیا پس از ورزش به سرد کردن بدن نیاز است؟

سلامت نیوز: اگرچه ثابت نشده است سرد کردن بدن به کاهش سفتی یا درد عضلات کمک می کند، اما انجام آن می تواند از سرگیجه جلوگیری کرده و این امکان را فراهم می کند تا نرخ تنفس و ضربان قلب به حالت عادی باز گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین تناسب اندام در پایان تمرینات است. بسیاری از اهمیت گرم کردن بدن و آماده شدن برای انجام تمرینات ورزشی آگاه هستند، اما به گفته کارشناسان، سرد کردن بدن پس از خاتمه ورزش نیز به همان اندازه مهم است. سرد کردن به بدن اجازه بازیابی شرایط خود و بازگشت به حالت عادی پیش از آغاز ورزش را می دهد.

به گزارش"ریدرز دایجست"، اگرچه ثابت نشده است سرد کردن بدن به کاهش سفتی یا درد عضلات کمک می کند، اما انجام آن می تواند از سرگیجه جلوگیری کرده و این امکان را فراهم می کند تا نرخ تنفس و ضربان قلب به حالت عادی باز گردند. بر همین اساس، سرد کردن بخشی سودمند از روتین تمرین ورزشی محسوب می شود.

به گفته فیلیس مامرلی، مربی ورزشی شخصی، سرد کردن به بدن اجازه می دهد تدریجا به یک سطح فعالیت شدت کم باز گردد، و میزان تنفس و تپش قلب کاهش یابد تا به شرایط عادی باز گردند.

همچنین، عوارض جانبی غیر تهدیدکننده ای وجود دارند که در نتیجه چشم پوشی از سرد کردن بدن پس از ورزش رخ می دهند. جمع شدن خون در اندام های انتهایی بدن می تواند به شکل گیری سرگیجه و یا حتی غش منجر شود.

افزون بر این، باید به درد و سفتی عضلات نیز توجه داشته باشید. در شرایطی که درد عضلانی پس از انجام تمرینات ورزشی انتظار می رود، آغاز درد عضلانی با تاخیر می تواند 24 تا 48 ساعت پس از ورزش شکل بگیرد و به دردی ناتوان کننده و آزار دهنده منجر شود. عوارض جانبی بیشتر در افراد مسن‌تر یا آنهایی که به بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند، رخ می دهند و می توانند از طریق گرم کردن و سرد کردن بدن کاهش یابند.

پس از انجام تمرینات ورزشی خود، پنج تا 10 دقیقه را به سرد کردن بدن اختصاص دهید. طی این بازه زمانی فعالیت ورزشی خود را با نرخ و شدت کاهش یافته ادامه دهید. اگر با محدودیت زمانی مواجه هستید یا از چگونگی بازیابی شرایط بدن آگاهی ندارید، انجام حرکات کششی عضلانی در دامنه ای بدون احساس درد توصیه می شود.

اختصاص چند دقیقه اضافی به سرد کردن بدن در پایان تمرینات ورزشی شاید اندکی وقت گیر و آزار دهنده به نظر برسد، اما فواید آن تحمل این مدت زمان اضافی را ارزشمند می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha