شاید بدون‌اغراق بتوان گفت که چشم، حرف اول را در زیبایی چهره می‌زند و همین امر باعث شده افراد به‌ویژه خانم‌ها گرایش زیادی به زیباتر جلوه‌دادن این عضو مهم از بدن داشته باشند. تنوع رنگ چشم معمولا زیاد است اما عده‌ای ترجیح می‌دهند رنگ‌های مختلفی را امتحان کنند تا شاید چهره‌ای متفاوت‌تر را تجربه کنند. یکی از ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین راه‌ها برای این کار استفاده از لنزهای تماسی رنگی است که معمولا در هر مغازه فروش لوازم آرایشی، داروخانه و آرایشگاهی می‌توان آنها را پیدا کرد، غافل از اینکه استفاده از این قبیل لنزهای اغلب غیراستاندارد، سلامت چشم و بینایی افراد را هدف گرفته است.

لنزهایی که بینایی را هدف گرفته‌اند

سلامت نیوز: شاید بدون‌اغراق بتوان گفت که چشم، حرف اول را در زیبایی چهره می‌زند و همین امر باعث شده افراد به‌ویژه خانم‌ها گرایش زیادی به زیباتر جلوه‌دادن این عضو مهم از بدن داشته باشند. تنوع رنگ چشم معمولا زیاد است اما عده‌ای ترجیح می‌دهند رنگ‌های مختلفی را امتحان کنند تا شاید چهره‌ای متفاوت‌تر را تجربه کنند. یکی از ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین راه‌ها برای این کار استفاده از لنزهای تماسی رنگی است که معمولا در هر مغازه فروش لوازم آرایشی، داروخانه و آرایشگاهی می‌توان آنها را پیدا کرد، غافل از اینکه استفاده از این قبیل لنزهای اغلب غیراستاندارد، سلامت چشم و بینایی افراد را هدف گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، از آنجایی که این لنزها رنگ عنبیه چشم را زیباتر می‌کند و ظاهر روشن‌تر و بزرگ‌تری به آن می‌دهد، بسیار پرطرفدارند و روزبه‌روز بر تعداد مشتریان لنزهای رنگی افزوده می‌شود. طبق آمار، حدود 125 میلیون نفر در دنیا از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند. متوسط سن استفاده از این لنزها 31 سال است و دوسوم مصرف‌کنندگان آن را زنان جوان تشکیل می‌دهند. به گزارش «شینهوآ»، بیشترین عارضه‌ای که بر اثر استفاده غیراصولی از لنزهای رنگی تمایس دامن‌گیر مشتریان آن می‌شود، نابینایی و آسیب شدید وارده به بافت چشم است و اغلب مصرف‌کنندگان این محصول آرایشی سلامتی خود را فدای مد می‌کنند. این لنزها به دلیل قیمت مناسبی که دارند بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در چین، یک جفت لنز تماسی رنگی با قیمت ناچیزی تنها معادل چهار دلار به فروش می‌رسد.

 خطراتی که چشم را تهدید می‌کند
معمولا لنزهای تماسی که هنگام استفاده به چشم فشار وارد می‌کنند، ممکن است تهدیدی برای سلامت چشم‌ها به شمار روند. همچنین محققان هشدار می‌دهند که استفاده از لنزهای رنگی تماسی با کیفیت پایین ممکن است باعث ایجاد خراشیدگی یا حتی سوراخ شدن شبکیه چشم شود که درنهایت نابینایی را به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، لنزهای تماسی خطر عفونت چشم را نیز افزایش می‌دهد. قرمز شدن و کاهش اکسیژن رسیده به چشم از دیگر خطرات استفاده از این قبیل لنزهاست. بنابراین محققان توصیه می‌کنند افراد نباید روزانه بیشتر از 10 ساعت از لنزهای تماسی استفاده ‌کنند. وقتی حرف از لنزهای آرایشی به میان می‌آید، این مدت زمان تنها به زیر چهار ساعت کاهش می‌یابد و نباید بیشتر از این مدت در داخل چشم باقی بماند. تمیز کردن نامناسب لنزها و جایگزینی غیراصولی آنها و عدم رعایت بهداشت لنزهای تماسی احتمال بروز مشکلات ناشی از آن را افزایش می‌دهد. «کراتیت» نوعی عفونت دردناک چشم است که اغلب با استفاده نامناسب از لنزهای تماسی ایجاد می‌شود و سالانه باعث مراجعه شمار زیادی از افراد به پزشک می‌شود.

 لنزهای ویتامینه
اما درکنار مضراتی که برای لنزهای تماسی گفتیم، مدتی پیش دانشمندان گزارش کرده بودند که تعدادی از لنزهای تماسی موجود در بازار حاوی ویتامین E هستند و از آن می‌توان برای درمان آب سیاه استفاده کرد. این بیماری بعد از آب مروارید، دومین عامل نابینایی در دنیا به شمار می‌رود و حدود 67 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند. در حال حاضر بیشتر از قطره‌های چشمی برای درمان آب سیاه استفاده می‌شود اما از آنجایی که بیشتر قطره‌، با اشک از چشم خارج می‌شود، به بافت موردنظر نمی‌رسد و نمی‌تواند در امر درمان به اندازه کافی موثر باشد به‌طوری که تنها یک تا پنج درصد قطره به قرنیه چشم می‌رسد. اما با ساخت لنزهای حاوی ویتامین E، محققان بر این باورند که دارو از طریق لنز به داخل چشم فرستاده می‌شود و نسبت به قطره، دو تا پنج دقیقه بیشتر باقی می‌ماند که اثر دارو را بیشتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha