مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به کاهش منابع آبی پایتخت هشدار داد و گفت: امروزه تهران با فقر جدی منابع آبی و بیلان منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی سفره های زیرزمینی روبه رو است.

منابع آبی تهران در شرایط بحران قرار گرفت

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به کاهش منابع آبی پایتخت هشدار داد و گفت: امروزه تهران با فقر جدی منابع آبی و بیلان منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی سفره های زیرزمینی روبه رو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«محمدرضا بختیاری» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در دیدار مدیران و کارشناسان حوزه دفتر مطالعات پایه شرکت اظهار داشت: با کاهش منابع آب های سطحی و زیرزمینی پایتخت و وضعیت بحرانی منابع آبی تهران پرداخت هر چه بیشتر به امر کشاورزی در این استان امری غیرقابل توجیه است؛ امروزه تهران با فقر جدی منابع آبی، وضعیت نامناسب در دشت های جنوبی و بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی سفره های زیرزمینی روبه رو است.

وی افزود: در کشوری که متوسط بارندگی آن 250 میلیمتر است، صادرات هندوانه ای که هر کیلوی آن هزینه ای هزار و 300 تومانی برای آب مصرفی دارد اشتباه بزرگی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: به هر حال برخی از مشکلات پیش روی ما به دلیل سیاست هایی است که از گذشته در کشور حاکم بوده است که بحمدالله مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به بخش آب کشور داشته اند و امیدواریم شاهد شرایط مناسب تری برای صنعت آب کشور در طی سال های آینده باشیم.

بختیاری با تاکید بر اینکه در جلسات مختلف استانی صراحتا وضعیت بحرانی آب تهران را به اطلاع دستگاه های مربوطه رسانده ایم، خاطرنشان کرد: در طی سالیان متمادی و به دلایل متعدد از جمله بیکاری جمعیت زیادی به پایتخت و استان های همجوار آن سرازیر شده اند که نیاز به آب آشامیدنی با کیفیت دارند و نمی توان چشم بر روی مشکلات آبی میلیون ها هموطن خود ببندیم.

وی با تاکید بر اینکه راهکارهای برون رفت از مشکلات آبی پایتخت بایستی از سوی دفتر مطالعات شرکت مورد بررسی و تحلیل جدی قرار بگیرد، ادامه داد: در طی سالیان اخیر مطالعات امکان سنجی انتقال آب رودخانه‌های دو هزار و سه هزار غرب مازندران در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است و اجرایی شدن آن راهگشا و بسیار منطقی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: با به سرانجام رسیدن چنین طرحی نه تنها شرق مازندران بلکه ده ها میلیون نفر از مردم استان های تهران، البرز، قزوین و حتی سمنان نیز از منابع حیاتی این نعمت الهی بیشتر از گذشته بهره مند خواهند شد و گام های مهمی برای برون رفت از وضعیت بحرانی این منطقه از کشور برداشته خواهد شد.

وی خواستار برگزاری جلسات منظم میان بخش مطالعات شرکت با حوزه های طرح و توسعه و حفاظت شد و افزود: هم اکنون اطلاعات مناسبی در شرکت تولید می شود ولی به خوبی مورد بهره برداری قرار نمی گیرد، بنابراین بایستی ارتباط بین بخش های یاد شده بیش از گذشته باشد.

بختیاری اطلاعات تولیدی در این بخش را مبنای تصمیم گیری برای سایر حوزه ها دانست و افزود: اطلاعات اشتباه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به صنعت آب و برق کشور وارد کند. براین اساس باید مطالعات پایه محل تولید فکر و پروژه های آبی شرکت شود..

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه در سال جاری به دلیل نبود اعتبارات، شرایط نامناسبی را در این بخش تجربه کرده ایم، ادامه داد: در وضعیت فعلی کشور نیاز است تا شرکت داری را در دستور کار فعالیت های خود قرار داده و محل تولید درآمد باشیم. کشور دارای ظرفیت بالایی است و آب تهران نیز مدام باید در حال به روزرسانی خود باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha