وزیر بهداشت دولت نهم، در خصوص سهام شرکت پالایشگاه اصفهان، توضیحاتی ارائه داد.

ماجرای سهام وزارت بهداشت در شرکت پالایشگاه اصفهان

سلامت نیوز: وزیر بهداشت دولت نهم، در خصوص سهام شرکت پالایشگاه اصفهان، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نسیم آنلاین، دکتر کامران باقری لنکرانی در نامه‌ای نوشت؛

باسمه تعالی

در خصوص واگذاری سهام شرکت پالایشگاه اصفهان به وزارت بهداشت از آنجا که این موضوع اخیرا مورد توجه قرار گرفته، توضیحاتی را لازم می دانم .

در سال ۱۳۸۷ وزارت بهداشت با کمبود بودجه به ویژه در پرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان خود و همچنین حقوق و مزایای واحد هایی که تازه راه اندازی شده بود، مواجه گردید. به عنوان مثال بیش از ۷ هزار تخت بیمارستانی به مجموعه وزرات بهداشت اضافه شده بود که در بودجه سنواتی علیرغم پیگیری های لازم منابعی برای آنها در نظر گرفته نشده بود، به همین دلیل بنده موضوع را با ریاست محترم جمهوری وقت آقای دکتر احمدی نژاد مطرح کردم. ایشان گروهی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وقت را مامور پیگیری کردند که در نهایت اصل کمبود اعتبار وزرات بهداشت به تایید رسید و برای جبران آن، به دلیل اینکه دولت در آن سال به علل مختلف از جمله پرهیز از افزایش نقدینگی، بنای ارسال لایحه  متمم بودجه را نداشت، قرار شد از محل واگذاری سهام یکی از شرکت ها این مهم اتفاق بیفتد.

پس از کش و قوس های فراوان نهایتا شرکت پالایش اصفهان برای این واگذاری در نظر گرفته شد. طبق قانون، وزارت بهداشت نمی توانست مالک سهام باشد و باید یک شرکت واسط تعیین می شد که سهام را دریافت و پس از فروش، درآمد را به وزارت بهداشت برگرداند. این شرکت در مشورت با معاونت حقوقی وقت دولت، شرکت تعاونی مسکن وزارت بهداشت تعیین شد.

در آن زمان با همه دانشگاه ها و موسسات وابسته به وزرات بهداشت که مطالبات کارکنان داشتند مکاتبه ای صورت پذیرفت تا اعلام کنند به چه مقدار از مطالبات خود را می توانند به صورت سهام دریافت کرده و به کارکنان واگذار نمایند. متاسفانه پاسخ قریب به اتفاق این بود که کارکنان تمایل به دریافت سهام نداشته و مطالبات خود را به صورت نقد می خواهند، حتی اگر با تاخیر در پرداخت همراه باشد.

اصل انتقال سهام از وزارت نفت به وزارت بهداشت ماه ها طول کشید و بعد از اینکه سهام رسما به شرکت واسط منتقل شد، برای فروش در بورس اقدام گردید.

از آنجا که در سال ۸۷ پالایشگاه اصفهان شروع به نوسازی و بازسازی تاسیسات خود نموده بود و پیش بینی فقدان سود دهی برای آن سال متصور بود، سهام شرکت با افت ارزش روبرو شد و از سوی دیگر، احتمال ارایه سهام در حجم وسیع از سوی وزارت بهداشت و همچنین برخی باند بازی ها نیز در کاهش شدید قیمت سهام این شرکت تاثیر گذاشت و فروش سهام در آن وضعیت مقرون به صرفه و صلاح نبود. در مشورت با مسئولین وزارت نفت، توصیه آنها صبر در عرضه سهام بود، به همین دلیل فروش سهام شرکت در طی مسئولیت اینجانب ممکن نشد لکن سود حاصل طی آن مدت بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور توزیع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha