پژوهشگران چینی روشی ارائه کردند که در آن با استفاده از نانوذرات می‌توان وجود ویروس‌هایی نظیر HIV و هپاتیت را در خون به سرعت شناسایی کرد.

تشخیص سریع ویروس اچ آی وی و هپاتیت در خون با نانوذرات مغناطیسی

سلامت نیوز:  پژوهشگران چینی روشی ارائه کردند که در آن با استفاده از نانوذرات می‌توان وجود ویروس‌هایی نظیر HIV و هپاتیت را در خون به سرعت شناسایی کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، انتقال خون سالانه جان بسیاری را نجات می‌دهد، اما اگر خون وارد شده به بدن دارای ترکیبات خطرناکی نظیر ویروس باشد، به جای درمان، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود، بنابراین پزشکان باید بتوانند به سادگی و سریع شرایط خون را بررسی کرده و درصورت وجود ویروس آن را شناسایی کنند.


به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،محققان چینی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان وجود سه نوع ویروس خطرناک یعنی، HIV، هپاتیت C و هپاتیت B را در بدن شناسایی کرد، با این روش جدید می‌توان در یک مرحله به وجود این ویروس‌ها پی برد.


سریع‌ترین روش برای شناسایی این ویروس‌ها، بررسی DNA و RNA آن‌هاست، در این روش، برخلاف روش‌های مبتنی بر آنتی‌بادی، نیاز به گذشت زمان زیاد و انتظار برای عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن نیست.


نانوگیو هی و همکارانش از دانشگاه سوث وست از روشی موسوم به تکثیر DNA یا RNA ویروس استفاده کردند، با این روش می‌توان میزان ویروس را به حدی رساند که امکان ایجاد سیگنال را داشته باشد.


در ابتدا DNA ویروس‌ها تکثیر می‌شود، سپس محققان اسید نوکلئیک ویژه‌ ویروس مورد نظر را که روی سطح نانوذرات مغناطیسی قرار گرفته وارد محیط می‌کنند، در صورتی که DNA ویروس مورد نظر در محیط وجود داشته باشد، نانوذرات شروع به نشر نور می‌کنند.


این نانوذرات، لومینسانس شیمیایی هستند، به این معنا که درصورت وجود مواد شیمیایی خاصی در محیط از خود سیگنال نوری ایجاد می‌کنند که نشانگر ویروس است، مزیت این روش آن است که می‌توان از آن برای شناسایی ویروس‌ها در غلظت‌های بسیار کم استفاده کرد، بدون این که تجهیزات طیف‌سنجی ویژه‌ای نیاز باشد.


این نانوذرات، مغناطیسی هستند بنابراین می‌توان آن‌ها را به سادگی خالص‌سازی کرد، از این روش می‌توان به صورت خودکار استفاده کرد.
به گفته محققان این طرح ،این سامانه دارای پتانسیل‌های درمانی بسیاری در آینده خواهد بود.
نتایج این پروژه در نشریه ‌ Biomater.Sci منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha