دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 203660

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در ایران، از بالا رفتن شاخص بهای ماهی‌گیری و آبزی‌پروری حکایت دارد.

سرانه مصرف ماهی در ایران در مقایسه با جهان

سلامت نیوز: تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در ایران، از بالا رفتن شاخص بهای ماهی‌گیری و آبزی‌پروری حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مصرف آبزیان، به‌خصوص ماهی در سبد غذایی مردم جهان جایگاه ویژه‌ای دارد، ولی در سبدغذایی خانوار ایرانی همچنان جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرانه مصرف ماهی در ایران 10 کیلوگرم است؛ این در حالی است که این آمار در دنیا 20 کیلوگرم گزارش شده است.

سرانه مصرف ماهی در ایران

طبق گزارش‌های موجود، مصرف ماهی در دنیا متغیر بوده و در كشورهایی مانند كانادا، آلمان، فرانسه و ایالات‌متحده كمترین مقدار مصرف وجود داشته و كشورهای ژاپن، تایوان و كره بیشترین میزان مصرف وجود داشته است.

در گزارش دیگر كه سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر كرده است، مردم مجارستان، بلغارستان و اتریش كمترین میزان مصرف را داشته‌اند و ژاپن، پرتغال، هنگ‌كنگ، كره و نروژ بیشترین مصرف سرانه ماهی را داشته‌اند و آمریكا و كانادا، ایتالیا و استرالیا و سوئد در بین این دو گروه قرار داشتند.

بر این اساس، مصرف جهانی سرانه ماهی به طور متوسط ​​از 9.9 کیلوگرم (21.8 پوند) در سال 1960 به 14.4 کیلوگرم (31.7 پوند) در سال 1990 افزایش یافته است. این میزان در سال 2013 بالغ بر 19.7 کیلوگرم (43.3 پوند) و در سال 2014، در حدود 20.1 کیلوگرم (44.2 پوند) برآورد شده است.

مدیرکل فائو، «خوزه گرازیانو دا‌سیلوا» در این رابطه گفته است که در حال حاضر پرورش ماهی و یا آبزی‌پروری -با استفاده از شیوه ساحلی و یا استخر به منظور بالابردن گونه‌های آب شیرین و آب‌شور-  نیمی از مصرف ماهی مردم جهان را تامین می‌کند.

بنا به آمارها، سالانه 191میلیون تن ماهی در جهان تولید می‌شود؛ از این میزان 51 درصد آبزی‌پروری و 49 درصد از دریا هستند. در ایران نیز سالانه حدود ۹۴۶ هزار تن انواع آبزی تولید می‌شود که از این میزان ۳۷۱ هزار تن در مرکزهای آبزی‌پروری و ۵۷۵ هزار تن در بخش صید و صیادی است. بقیه این میزان نیز با تولید قزل‌آلا محقق می‌شود.

برپایه برآوردها و محاسبه رشد جمعیت، به نظر می‌رسد تولید ماهی از طریق صید و آبزی‌پروری در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۶۰ میلیون تن برسد که آن زمان به دلیل محدودیت ذخایر، نسبت صید و آبزی‌پروری به ترتیب ۹۰ میلیون و ۱۷۰ میلیون تن خواهد بود.

در این میان، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در ایران، از بالا رفتن شاخص بهای ماهی‌گیری و آبزی‌پروری حکایت دارد؛ به‌طوری که شاخص بهای ماهی آب‌های جنوب 26 درصد و ماهی آب‌های شمال 8.8 درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha