وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشکلات حوزه سلامت کشور گفت: مهمترین چالش این حوزه در ساختار اداری است و چندپارچگی و پراکندگی، آسیب های زیادی را به سلامت کشور وارد کرده است.

چندپارچگی و پراکندگی ساختاری چالش مهم اداره سلامت کشور است

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشکلات حوزه سلامت کشور گفت: مهمترین چالش این حوزه در ساختار اداری است و چندپارچگی و پراکندگی، آسیب های زیادی را به سلامت کشور وارد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی که روز دوشنبه در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی سخن می گفت، همچنین از ضرورت افزایش تخت های آموزشی بیمارستان ها از طریق استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی خبر داد و گفت: باید حداقل 20 هزار تخت آموزشی در کشور ایجاد کرد.


وی با بیان این که در حال حاضر بیمارستان آموزشی به معنای تعریف شده نداریم و بیشتر آنها درمانی شده اند، اظهار کرد: پژوهش در صورتی پیشرفت می کند که آموزش نیز با همان سرعت پیشرفت داشته باشد و در این صورت است که ما شاهد توسعه پایدار پژوهش در کشور خواهیم بود.
هاشمی افزود: در دو دهه اخیر بسیاری از مراکز آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شده اند و با این اقدام امکان فعالیت موثر اساتید و پژوهشگران فراهم نیست.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به طور کلی از نظر زیرساخت ها شاهد کم توجهی مزمن در حوزه بهداشت و درمان هستیم.

** استقلال دانشگاه ها، از جمله مشکلات حوزه سلامت
وزیر بهداشت به مشکلات حوزه سلامت کشور اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات این حوزه استقلال دانشگاه ها است؛ بخش های مختلف دولت علاقمند هستند که دانشگاه ها مشابه بقیه دستگاه های دولتی دیده شوند که این موضوع به صلاح نیست.
هاشمی اظهار کرد: از سال 1313 تا انقلاب اسلامی، دانشگاه ها مستقل دیده شدند اما بعد از انقلاب در برخی از سال ها استقلال نسبی دانشگاه ها پذیرفته نشده است که این موضوع باید محقق شود.
وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم دانشگاه ها در بخش های اداری و مالی بتوانند صاحب مدیریت و نوآوری و خلق ثروت باشند و امیدوارم این بخش از گزند آسیب ها دور بماند.
هاشمی به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: مهمترین چالش این حوزه در ساختار اداره سلامت کشور است و چندپارچگی و پراکندگی، آسیب های زیادی را به سلامت کشور وارد کرده است.
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در کنار استقلال دانشگاه ها و اصلاح ساختار اداره حوزه بهداشت به توسعه زیرساخت های آموزشی توجه کنیم، حتما مسیری روشن تر برای تحقیقات و پژوهش کشور را شاهد خواهیم بود.
هاشمی با اشاره به اینکه امر پژوهش سرعت خوبی پیدا کرده است، گفت: آمارها در حوزه پژوهش افزایش یافته و آمار فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی امیدوارکننده و مسرت بخش است به طوری که رشد منطقی را در این حوزه شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه انتظار پژوهشگران صیانت دولت و قوه قضائیه از دستاوردهای پژوهشی در طول این سال ها است، افزود: دولت و قوه قضائیه باید با افراد متقلب برخورد قاطع داشته باشند تا شاهد موضوعاتی همچون تقلبات علمی در کشور نباشیم.
بیست و دومین دوره جشنواره خوارزمی امروز با تاکید بر امر ارتقای کیفی تحقیقات و فناوری در سطح ملی و بین المللی آغاز شد تا ضمن پیگیری اهداف والای پژوهش، با ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران و ایجاد فضای باطراوت تحقیقاتی و تشویق محققان جوان و دانشجو، ارتقای جایگاه کشور در تولید علم در زمینه های علوم پزشکی محقق شود.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha