یک تیم محقق در دانشکده کینگ لندن، با استفاده از داروی آلزایمر، روش جدیدی برای تحریک تجدید سلول های بنیادی موجود در مغز داخل دندان کشف کرده اند.

ترمیم دندان های آسیب دیده با داروی آلزایمر

سلامت نیوز:یک تیم محقق در دانشکده کینگ لندن، با استفاده از داروی آلزایمر، روش جدیدی برای تحریک تجدید سلول های بنیادی موجود در مغز داخل دندان کشف کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در اثر ضربه یا عفونت، مغز نرم درون دندان ممکن است نمایان شده و عفونی شود. به منظور حفاظت دندان از عفونت، به طور طبیعی یک نوار نازک از عاج تولید می شود و خمیر دندان را مهر و موم می کند، اما برای تعمیر حفره بزرگ به طور موثر کافی نیست.

در حال حاضر دندانپزشکان برای درمان حفره بزرگ و پر کردن سوراخ دندان، از موادی که توسط انسان ساخته شده، مانند کلسیم و محصولات مبتنی بر سیلیکون، استفاده می کنند. این مواد در دندان باقی مانده و متلاشی نمی شود، به این معنی که سطح مواد معدنی طبیعی دندان هرگز به طور کامل ترمیم نمی شود.

با این حال دانشمندانی از موسسه دندانپزشکی در دانشکده کینگز لندن، یک شیوه جدید برای تحریک سلول های بنیادی موجود در مغز دندان و تولید عاج جدید (مواد معدنی که از دندان محافظت می کند) در حفره های بزرگ با استفاده از داروی آلزایمر کشف کرده اند که به طور بالقوه نیاز به پر کردن دندان را کاهش می دهد.

محققان متوجه شدند که با استفاده از داروی Tideglusib می توان این مکانیسم طبیعی ترمیمی را تقویت کرد. این دارو پیش از این به عنوان درمانی برای اختلال های عصبی مختلف از جمله آلزایمر آزمایش شده است.

این دارو سلول های بنیادی موجود در مغز دندان را برای ساخت عاج جدید تحریک می کند. سلول های بنیادی می توانند به هر نوع بافتی در بدن تبدیل شوند.

این رویکرد بیولوژیکی نشان می دهد که دندان می تواند از توانایی طبیعی خود برای ترمیم حفره های بزرگ استفاده کند، به جای پر کردن با موادی که مستعد ابتلا به عفونت هستند و اغلب نیاز است که چند بار جایگزین شوند. در واقع زمانی که مواد پر شده می شکند یا عفونت رخ می دهد، دندانپزشکان مجبور به حذف آن و پر کردن مجدد منطقه ای می شوند که بزرگتر از قبل بوده و بعد از درمان های متعدد نیز در نهایت ممکن است نیاز شود دندان کشیده شود.

به گفته محققان، در روش جدید از دارویی استفاده می شود که پیشاپیش در آزمایش های بالینی برای بیماری آلزایمر تست شده و امکان ورود سریع آن به درمانگاه ها وجود دارد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha