این مصوبه ممکن است که زنان را با عدم امنیت شغلی هم مواجه کند. چون ما حتی درباره مرخصی شش‌ماهه زایمان هم می‌بینیم که کارفرما واکنش مثبتی ندارد و ترجیح می‌دهد به کسی کارش را بدهد که مجبور نباشد شش ماه حقوق در ازای مرخصی هم به او بدهد. همه این مسائل ممکن است کارفرما را با یک گارد مواجه کند و او را به سمتی سوق دهد که از استخدام زنان تا جایی که می‌تواند خودداری کند و این در زمان زیاد، موجب جذب کمتر زنان به عنوان نیروی کار شود و ما دوباره با بحث خانه‌نشینی زنان مواجه شویم. در واقع این اتفاق یک شمشیر دولبه دارد و لزوما نمی‌توان آن را نه به نفع و نه به ضرر زنان دانست.

مصوبه بازنشستگی قبل از موعد زنان، راه‌رفتن روی شمشیر دولبه

سلامت نیوز:این مصوبه ممکن است که زنان را با عدم امنیت شغلی هم مواجه کند. چون ما حتی درباره مرخصی شش‌ماهه زایمان هم می‌بینیم که کارفرما واکنش مثبتی ندارد و ترجیح می‌دهد به کسی کارش را بدهد که مجبور نباشد شش ماه حقوق در ازای مرخصی هم به او بدهد. همه این مسائل ممکن است کارفرما را با یک گارد مواجه کند و او را به سمتی سوق دهد که از استخدام زنان تا جایی که می‌تواند خودداری کند و این در زمان زیاد، موجب جذب کمتر زنان به عنوان نیروی کار شود و ما دوباره با بحث خانه‌نشینی زنان مواجه شویم. در واقع این اتفاق یک شمشیر دولبه دارد و لزوما نمی‌توان آن را نه به نفع و نه به ضرر زنان دانست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: روز گذشته، صحن علنی مجلس شورای اسلامی، روز شلوغی را تجربه کرد و در میان مصوبه‌های مختلف، بحث زنان نیز بارها به میان آمد. مصوبه‌هایی شامل بحث بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار، ماجراهای همیشگی اشتغال آنها که این بار به بازنشستگی پیش از موعدشان، البته در صورت درخواست خودشان رسید و همچنین اعطای دو هفته مرخصی همراه با حقوق به مردان در صورت پدرشدن آنها.


نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر دیروز  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با الحاق یک ماده به این لایحه، با ١٣٩ رأی موافق، ٢٢ رأی مخالف و دو رأی ممتنع از مجموع ١٩٥ نماینده حاضر موافقت کردند. این پیشنهاد از طرف پروانه سلحشوری نماینده تهران ارائه شد. به موجب این ماده الحاقی، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظف شدند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ٢٠ سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود.


دشواری‌های زندگی زنان شاغل با مردان متفاوت است. در شرایط فعلی سطح زندگی طبقه متوسط، دور از انتظار است که مردان به‌تنهایی از پس هزینه‌های زندگی بربیایند. برای چرخاندن چرخ لنگ اقتصاد، آنها دوشادوش هم کار می‌کنند. از طرفی زنان به عنوان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت کشورمان، نیازمند حضور در عرصه‌های اجتماعی هستند. زنی که سال‌ها درس می‌خواند و مدارج عالی را طی می‌کند، می‌خواهد تجربه استقلال مالی را نیز حس کند. اما از طرفی او سکان‌دار نهاد خانواده نیز هست. زنان شاغل و متأهل همیشه بخشی از خود را در خانه جا می‌گذارند. آنها علاوه بر کار در بیرون از منزل، باید مراقبت از فرزند و خانه‌داری را نیز در ذهن خود داشته باشند. هرچند در برخی از خانه‌ها مردان حالا معنای مشارکت را به‌خوبی درک می‌کنند، اما شاید دور از انتظار باشد که بگوییم مردان در منزل دوشادوش همسرانشان به کارهای خانه می‌‌پردازند. برای همین است که زنان شاغل در خانه نیز شاغل می‌مانند و اینکه آنها بتوانند پس از رسیدن به ٢٠ سال کار خود را بازنشسته کنند، مثبت به نظر می‌رسد. مسئله‌ای که عده‌ای از کارشناسان، آن را تنها روی کاغذ زیبا می‌بینند. آنها می‌گویند این مسئله زنان را محدودتر هم می‌کند. ارگان‌های دولتی و خصوصی ترجیح می‌دهند مردان را به خدمت برگزینند که در ازای ٣٠ سال کار حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند و همین حساب و کتاب ساده، شانس استخدام را از زنان می‌گیرد.


شیما قوشه، وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق زنان با شمشیر دولبه‌خواندن این تصمیم می‌گوید: «من به صورت اتفاقی امروز از رادیو در حال گوش‌کردن به جلسه مجلس بودم و فکر می‌کنم درباره همین مصوبه بود که ریاست مجلس سؤال کرد درباره بازنشستگی پیش از موعد موافقت سازمان تأمین اجتماعی را گرفته‌اید یا نه؛ یعنی مشخص نیست که واکنش سازمان تأمین اجتماعی چه خواهد بود. نکته دیگر این است که اتفاقا خوب به نظر می‌رسد که زنان بتوانند در صورت خواست شخصی خود را در ٢٠‌سالگی بازنشسته کنند. این مسئله می‌تواند نکته مثبتی ارزیابی شود؛ چون اگر قید اجباری را برای این مسئله به کار می‌برد، تبعیض بود و این مسئله به ذهن متبادر می‌شد که زن چون ضعیف است، باید در ٢٠ سالگی بازنشسته شود؛ بنابراین دادن اختیار عمل به زنان نکته مثبتی است. اما از طرفی ممکن است که زنان را با عدم امنیت شغلی هم مواجه کند. چون ما حتی درباره مرخصی شش‌ماهه زایمان هم می‌بینیم که کارفرما واکنش مثبتی ندارد و ترجیح می‌دهد به کسی کارش را بدهد که مجبور نباشد شش ماه حقوق در ازای مرخصی هم به او بدهد. همه این مسائل ممکن است کارفرما را با یک گارد مواجه کند و او را به سمتی سوق دهد که از استخدام زنان تا جایی که می‌تواند خودداری کند و این در زمان زیاد، موجب جذب کمتر زنان به عنوان نیروی کار شود و ما دوباره با بحث خانه‌نشینی زنان مواجه شویم. در واقع این اتفاق یک شمشیر دولبه دارد و لزوما نمی‌توان آن را نه به نفع و نه به ضرر زنان دانست».

وی افزود: «شاید بهتر باشد که در این موارد ما قوانین استخدامی را هم در نظر بگیریم. در بخشی از این قوانین زنان به طور کلی کنار گذاشته شده‌اند. زنان بعد از مردان متأهل دارای فرزند در درجه اول و بعد مردان متأهل صاحب شغل می‌شوند. یعنی زن چه ٢٠‌ساله بازنشسته شود، چه ٣٠‌ساله و چه مرخصی زایمان بگیرد یا نگیرد، هیچ وقت در گرفتن شغل با مردان برابر نیست».


همچنین روز گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت با مرخصی زایمان دوهفته‌ای پدران شاغل در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی موافقت کردند. در بند (ب) ماده ١١٨ لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور آمده است از تاریخ تصویب این قانون کلیه مردان شاغل در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.


از طرفی نیز نمایندگان، مصوب کردند وزارت تعاون مکلف است در شش ماه لایحه بیمه زنان خانه‌دار دارای سه فرزند را به مجلس ارائه کند. در بند د ماده ١١٨ لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در راستای سیاست‌های تحکیم خانواده، در شش ماه بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار حداقل دارای سه فرزند را فراهم و برای تصمیم‌گیری قانونی ارائه كند.


پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی که خود پیشنهاددهنده این مصوبه بود، درباره جزئیات، می‌گوید: «وقتی این قصه در کمیسیون تلفیق مطرح شد، پیشنهاد من بود؛ اما بعد از آوردنش به صحن، ٣٠ امضا برایش گرفتیم. خود من به‌شدت با خانه‌نشین‌شدن زنان مخالفم. بنابراین در بحث کاهش ساعت کاری بانوان ازآن‌جایی‌که تصور می‌کردم ممکن است حساسیت ایجاد شود (بااینکه مرتبط به زنان با شرایط خاص بود)، حساسیت بسیاری را در نظر داشتیم و دنبال چارچوبی بودیم که مخل اشتغال زنان نباشد. الان هم این بازنشستگی به درخواست زنان انجام می‌شود و اگر زنی بخواهد، در هر سنی که باشد، می‌تواند در بیستمین سال کار خود بازنشسته شود. ما تا قبل از مصوب برنامه ششم، بازنشستگی پیش از موعد زنان را داشتیم که از امسال قطع می‌شد».

وی تصریح کرد: «حُسنی که این بند دارد، این است که همه زنان شاغل را در نهادهای عمومی، تأمین اجتماعی و نهادهای دولتی در بر می‌گیرد و از طرفی، به درخواست خود زنان اتفاق می‌افتد. ممکن است زنی علاوه بر ٢٠ سال، بخواهد ١٠ سال دیگر هم کار کند و این توانایی را هم داشته باشد، کسی ایشان را مجبور به بازنشستگی نمی‌کند و چون بازنشستگی براساس خواست زنان است، نمی‌تواند مخل اشتغال زنان باشد؛ چون مربوط به پایان کار است. خود من روی این مسئله هم خیلی فکر کردم که اصلا مطرح بکنیم یا نه؛ اما دیدیم مخل اشتغال زنان در درازمدت نخواهد بود. وقتی کسی احساس فرسودگی بکند، از این حق قانونی برخوردار است که خودش را بازنشسته کند».

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره واکنش نهادهای مرتبط با این بازنشستگی مانند سازمان تأمین اجتماعی نیز اظهار کرد: «این پیشنهاد از طرف ما مصوب شد؛ اما راه شورای نگهبان را در پیش دارد؛ بعد از قبول از سوی شورای نگهبان، دستگاه‌ها ملزم به تمکین خواهند بود». سلحشوری همچنین درباره بحث بیمه زنان خانه‌دار نیز گفت: «البته علاقه ما به تصویب بیمه همه زنان سرپرست خانوار بود؛ ولی باز هم محدودیت‌هایی داشتیم. ما برای بیمه زنان خانه‌دار پیشنهاد کرده بودیم بند زنان متأهل خانه‌دار دارای سه فرزند حذف شود؛ ولی اعلام شد اجرائی‌کردن بیمه زنان خانه‌دار دارای سه فرزند نیز دشوار خواهد بود؛ اما ایده‌آل ما این بود زنان خانه‌دار را بیمه کنیم».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha