رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد که محققان این موسسه موفق به تولید آزمایشگاهی واکسن ضد کنه به عنوان نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری های انگلی دامی شدند.

تولید آزمایشگاهی واکسن نوترکیب ضدکنه در موسسه رازی

سلامت نیوز: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد که محققان این موسسه موفق به تولید آزمایشگاهی واکسن ضد کنه به عنوان نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری های انگلی دامی شدند.


به گزارش سلامت نیوز ب نقل از ایرنا،حمید کهرام روز دوشنبه درجمع خبرنگاران با اشاره به این که در دنیا تولید واکسن به صورت نوترکیب درحال تغییر است، افزود: موسسه رازی در 10 سال گذشته با درک اهمیت موضوع و برای همگام شدن با پیشرفت های روز، تحقیقات بر روی این نوع واکسن ها را در دستور کار قرار داد.


وی گفت: یکی از نخستین واکسن های نوترکیب که به دانش فنی آن در موسسه رازی دست یافته ایم، واکسن ضد کنه است.
وی ادامه داد: آلودگی دام به کنه سبب تحمیل خسارات اقتصادی فراوان به دامدار می شود که کاهش باروری، شیردهی و کاهش تولید گوشت از تبعات این بیماری است.


کهرام افزود: این کنه ناقل ویروس های بیماریزای دیگری مانند تب کریمه کنگو است بنابراین کنترل آن از لحاظ بهداشتی و اقتصادی بسیار با اهمیت است.
رئیس موسسه رازی با اشاره به تکمیل مطالعات تحقیقاتی این واکسن در بخش ژنومیکس و مهندسی ژنتیک موسسه رازی یادآور شد خوشبختانه مرحله تولید آزمایشگاهی این واکسن به پایان رسیده است.


این مسئول با ابراز امیدواری برای تولید انبوه واکسن ضد کنه، گفت: این واکسن نخستین واکسن نوترکیب در زمینه بیماری های انگلی دام است که بر پایه دانش بومی محققان ایرانی با تکنولوژی نوترکیب یا مهندسی ژنتیک ساخته شده است.


وی دستیابی به دانش فنی ساخت فرآورده های مهندسی ژنتیک را از طرح های در دستور کار بخش ژنومیکس و مهندسی ژنتیک این موسسه عنوان کرد.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از حدود 92 سال پیش تا کنون در کرج مشغول به فعالیت است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha