این روزها بسیار شنیده‌ایم که گفته می‌شود، قاتلان رگباری در هر شهر و روستایی پیدا می‌شوند و حال‌وروز صفحات حوادث روزنامه‌ها چیزی شبیه به تگزاس است! قاتلی با یک اسلحه وارد خانه‌ای می‌شود و همه را به رگبار می‌بندد و فرار می‌کند. هرچند که خیلی زود این جنایتکاران دستگیر می‌شوند اما حاصل این حوادث چیزی نیست جز چندین قربانی که به رگبار بسته‌شده‌اند. اما سؤال اینجاست که این قاتلان که برخی از آنها فقط چند روز از زندان مرخصی گرفته‌اند، چگونه دستشان به اسلحه می‌رسد و می‌توانند با خرید یک اسلحه جنگی مردم بی‌گناه را به رگبار ببندند؟

دسترسی به سلاح‌های شکاری و مرگ‌های رگباری افزایش‌یافته است

سلامت نیوز: این روزها بسیار شنیده‌ایم که گفته می‌شود، قاتلان رگباری در هر شهر و روستایی پیدا می‌شوند و حال‌وروز صفحات حوادث روزنامه‌ها چیزی شبیه به تگزاس است! قاتلی با یک اسلحه وارد خانه‌ای می‌شود و همه را به رگبار می‌بندد و فرار می‌کند. هرچند که خیلی زود این جنایتکاران دستگیر می‌شوند اما حاصل این حوادث چیزی نیست جز چندین قربانی که به رگبار بسته‌شده‌اند. اما سؤال اینجاست که این قاتلان که برخی از آنها فقط چند روز از زندان مرخصی گرفته‌اند، چگونه دستشان به اسلحه می‌رسد و می‌توانند با خرید یک اسلحه جنگی مردم بی‌گناه را به رگبار ببندند؟

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو در ادامه گزارش خود نوشت: چند روز پیش در اراک قاتل انتقام‌جو افرادی را که علیه او شهادت داده بودند، همراه همسر و فرزند خردسالش کشت. فرد قاتل یک محکوم به اعدام به جرم حمل مواد مخدر بوده است که صبح روز حادثه به‌قصد انتقام‌جویی با حمله به یک‌منزل مسکونی، دو نفر را که علیه او شهادت دادند به ضرب گلوله می‌کشد. او به‌سرعت به محله دیگری از شهر اراک رفته و همسر دوم و کودک خردسالش را نیز به قتل می‌رساند.

رگبارهای سریالی
کمتر از یک ماه پیش نیز داماد جنایتکار در خوزستان، جنایت هولناکی را رقم زد. در هویزه در استان خوزستان یک داماد دست به جنایت خون‌باری زد که تمامی اهالی روستا شوکه شدند. در این جنایت شوم، داماد خانواده با سلاح گرم سراغ اعضای خانواده همسرش رفت. اهالی روستا با شنیدن صدای تیر، پلیس را در جریان قرار دادند.
چهارم دی‌ماه امسال هم جوان ۲۷ ساله با حمله به خانه پدرزن سابقش در روستای جهان‌آبادِ فهرجِ کرمان، حمام خون به راه انداخت. این قاتل در اقدامی وحشیانه اعضای خانواده همسرش را به گلوله بست. کینه مرد جوان از خانواده همسرش او را به سرحد جنون رساند تا در اقدامی ناباورانه همه اهالی خانه شوهرخاله‌اش را به رگبار ببندد. بر اساس آخرین گزارش‌ها در این حادثه خونین ۱۰ نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند که حال 2 نفر از زخمی‌ها وخیم است. این در حالی است که داماد تیرانداز به نقطه نامعلومی گریخته و پلیس به دنبال ردی از این مرد جنایتکار است.

خرید اسلحه در اینستاگرام!
فروش اسلحه بین خلاف‌کاران پدیده جدید و عجیبی نیست. خلاف‌کاران شغلشان ایجاب می‌کند که اسلحه داشته باشند و همیشه یکی از مشتریان ثابت اسلحه بوده‌اند؛ اما مشکل زمانی تشدید می‌شود که بسیاری از مردم امکان دسترسی به اسلحه و خرید آن را داشته باشند. چیزی که گویی در این چند وقت اخیر شدت گرفته است؛ حتی شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی هم خرید اسلحه را جست‌وجو و صفحاتی را پیدا کنید که به‌راحتی سلاح‌های کلاشنیکف را ردیف کرده‌اند و می‌توانید سفارش خرید بدهید! بسیاری از کاربران هم ذیل همین تصاویر از قیمت و نحوه خرید و باقی مراحل دسترسی به سلاح‌های جنگی پرسیده‌اند و حالا شبکه‌های اجتماعی محل فروش اسلحه هم شده است. در شهرهای مرزی هم همین بساط وجود دارد و حراج اسلحه دیگر از کسی پوشیده نیست. یک خبرنگار محلی در توصیف فروش اسلحه در کرمانشاه می‌نویسد: شاید کمی سخت‌تر از نقل‌ونبات اما به‌هرحال به‌راحتی می‌توانید با جست‌وجویی اندک در برخی محله‌های کرمانشاه یک سلاح گرم و البته مهمات آن را بخرید و در خانه نگه‌داری کنید. موضوعی که پلیس معتقد است بیش از آنکه موضوعی امنیتی باشد، فرهنگی است. خانواده‌هایی که علاقه‌مند به داشتن سلاح در خانه هستند گاه یک مشاجره ساده را به میدان اسلحه‌کشی و تیراندازی تبدیل می‌کنند.

موضوعی که شاید شنیدن اخباری مثل کشته شدن یک عابر پیاده در محدوده پایانه غربی شهر کرمانشاه، به گلوله بستن یک خانواده توسط پدر و خبرهای دردناکی شبیه به این، بی‌ارتباط با آن نباشد. واقعیت این است که خریدوفروش سلاح غیرمجاز در تعدادی از محله‌های کرمانشاه سبب بروز مشکلات متعدد برای شهروندان شده و این معضل به‌عنوان یکی از شاخص‌های ناامنی، آرامش و امنیت مردم را با خطر مواجه کرده است؛ اما در این ماجرا پای خلاف‌کاران و قاچاقچیان در میان است و مناطق مختلف حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر در کرمانشاه به مکانی امن برای اراذل، اوباش و خلاف‌کاران به‌ویژه قاچاقچیان و خرده‌فروشان مواد و قاچاقچیان سلاح تبدیل‌شده است.


بر اساس اظهارنظر شهروندان، محله‌هایی در شهر کرمانشاه وجود دارند که خریدوفروش اسلحه غیرمجاز در این مناطق رواج دارد و سبب سلب امنیت و آسایش مردم شده است. خبرنگار مهر به‌سختی و البته با لباس مبدل با برخی از شهروندان این محله‌ها گفت‌وگو کرده و نقطه مشترک همه این گفت‌وگوها این بود که معمولاً کسی از این پرسش که آیا شما از معضل خریدوفروش سلاح خبردارید؟ متعجب نمی‌شد. یک مرد میانسال که عصایی هم در دست داشت در ابتدای یکی از این محله‌ها، گفت: اسلحه اینجا پیدا نمی‌شود... باید کمی بالاتر بروی و البته آشنا داشته باشی، قیافه شما هم جوری نیست که به شما اطمینان کنند! وی در پاسخ به این پرسش که اگر آشنایی پیدا کنیم می‌توانیم تا شب چیزی برای خریدن پیدا کنیم؟ گفت: آشنا داشته باشی راحت برایت جور می‌کنند. اسلحه زیاد است اگر آشنا داشته باشی!

رسانه‌ای شدن ماجرا می‌تواند به پلیس کمک کند
رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان کرمانشاه در همین رابطه به مهر، گفت: هر جا پای امنیت مردم در میان است همه ما باید کمک کنیم و در بحث مبارزه با خریدوفروش سلاح قاچاق نیز رسانه‌ها می‌توانند مؤثر واقع شوند. رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان کرمانشاه با ادامه توضیحات گفت: متأسفانه موارد متعددی از وجود سلاح غیرمجاز در سطح استان گزارش داریم که گاهی منجر به علاقه‌مندی برخی از مردم به داشتن سلاح و سوءاستفاده قاچاقچیان ازجمله عواملی است که سبب گرایش عده‌ای به حمل سلاح غیرمجاز می‌شود. تیراندازی‌هایی شده و این مشخص است که سلاح غیرمجاز در دست برخی افراد وجود دارد. موارد گوناگونی در شکل‌گیری این معضل نقش دارد، استان کرمانشاه مرز مشترک با کشور عراق دارد و وضعیت این کشور نیز ازنظر امنیتی مناسب نیست. سرهنگ محمد رستمی با اشاره به جدیت پلیس برای برخورد با قاچاقیان سلاح افزود: در بحث مقابله و برخورد اولویت ما برخورد شدید با قاچاقچیان است و در این حوزه تاکنون شدیداً برخورد کردیم و مراجع قضایی نیز حمایت کامل از مجموعه پلیس در راستای برخورد با قاچاقچیان سلاح داشته و در این ‌ارتباط توفیقات خوبی داشتیم. در برخی موارد ناآگاهی مردم سبب نگهداری سلاح غیرمجاز می‌شود به بیانی دیگر گاهی مردم از عواقب سخت حمل سلاح غیرمجاز و برخورد قانونی و حقوقی با این جُرم اطلاعی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha