بیماری راه هوایی تحریك‌پذیر كه چند سالی است از ایجاد آن می‌گذرد بر اثر تماس با آلرژن‌های راه هوایی كه این راه را دچار تحریكات موضعی می‌كند به وجود می‌آید به طوری كه با هر نفس كشیدن عبور هوا یا ماده آلاینده از راه هوایی موجب تحریك گیرنده‌ها می‌شود كه فرد در این حالت سرفه می‌كند.

سرفه‌های زیاد به همراه تب یكی از علایم التهاب ریه است
سلامت نیوز: عضو انجمن گوش گلو و بینی ایران گفت: سرفه‌های زیاد به همراه تب در صورتی كه مدت طولانی فرد را گرفتار كند باید جدی گرفته شود زیرا احتمال التهاب ریه وجود دارد.

علیرضا ملكوتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیماری راه هوایی تحریك‌پذیر كه چند سالی است از ایجاد آن می‌گذرد بر اثر تماس با آلرژن‌های راه هوایی كه این راه را دچار تحریكات موضعی می‌كند به وجود می‌آید به طوری كه با هر نفس كشیدن عبور هوا یا ماده آلاینده از راه هوایی موجب تحریك گیرنده‌ها می‌شود كه فرد در این حالت سرفه می‌كند.

وی افزود: در ابتدا سرفه‌ها خشك است كه با مراجعه به فرد پزشك داروهای خلط‌آور تجویز می‌شود و ترشحات داخل حلق ایجاد می‌شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی تصریح كرد: چرك و ترشح در واقع واكنش سیستم راه هوایی به عامل محرك است كه ماده‌ای به نام موكوس ترشح می‌كند و این ماده آلاینده‌ها را به سمت بیرون دفع می‌كند. در واقع این ترشح یك نوع مكانیزم دفاعی است كه در صورتی كه همراه با تب و مدت طولانی نباشد نباید نگران آن بود.

وی اضافه كرد: درمان آن درمان ضد آلرژی است و فرد مبتلا باید در زندگی خود بگردد كه چه نوع ماده جدیدی باعث این عارضه شده است. گاهی اوقات بوی رنگ، گاهی اوقات بوی گل‌ها و برخی اوقات آلاینده‌های هوا موجب آن می‌شوند.

ملكوتی یادآور شد: مكانیزم‌های دفاعی بدن مانند آبشار هستند و هر كدام دیگری را بیدار می‌كنند. این مكانیزم‌ها زمانبر هستند و باید اجازه دهیم پروسه 2 تا 3 هفته‌ای آن طی شود. البته باید مواظب تشدید علایم باشید.

وی افزود: اگر سرفه با تب و تنگی نفس همراه بود باید به سرعت به پزشك مراجعه كرد چرا كه ممكن است بیمار دچار التهاب ریه شود در غیر این صورت با درمانهای نگهدارنده مانند آنتی هیستامین و داروهای استنشاقی و مصرف مایعات زیاد كه به رقیق شدن و دفع ترشحات كمك می‌كند فرد بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha