در ابتدای این طرح، كارت هوشمندی برای تمام معتادان كشور طراحی می‌شود كه در حافظه این كارت وضعیت دقیق خانوادگی، اجتماعی و نوع اعتیاد فرد مشخص می‌شود.

طرح توزیع روزانه مواد مخدر بین معتادان توسط داروخانه‌ها در مجلس
سلامت نیوز: عضو كمیسیون بهداشت مجلس با اعلام پیشنهاد طرح توزیع مواد مخدر بین معتادان گفت: طبق این طرح كه به مجلس ارائه شده است، تمام معتادان بعد از شناسنامه‌‌دار شدن، مصرف روزانه مواد مخدر خود را با كارت هوشمند از داروخانه‌ها دریافت می‌كنند.

علی‌اصغر حسنی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: همان طور كه یك مار گزیده با پادزهر مار درمان می‌شود، معتاد هم با همان موادی كه به آن اعتیاد دارد، درمان می‌شود و داروی دیگری برای این بیمار اثر چندانی نخواهد داشت.

وی از بین بردن و سوزاندن مواد مخدر را اقدامی اشتباه دانست و ادامه داد: نباید برای تعریف و تمجید دیگر كشورها در همایش‌ها و مراسم‌ها به راحتی مواد مخدر را بسوزانیم بلكه برای اجرای این طرح در صورت كمبود مواد مخدر باید آن را از كشور افغانستان تهیه كنیم.

نماینده مردم لارستان و خنج در مجلس افزود: در ابتدای این طرح، كارت هوشمندی برای تمام معتادان كشور طراحی می‌شود كه در حافظه این كارت وضعیت دقیق خانوادگی، اجتماعی و نوع اعتیاد فرد مشخص می‌شود.

حسنی با اشاره به اینكه بعد از صدور كارت هوشمند برای معتادان باید در تمام شهرها داروخانه‌هایی مشخص شوند، تصریح كرد: این داروخانه‌ها با ستاد مبارزه مواد مخدر ارتباط دارند و هر معتاد می‌تواند به صورت رایگان مصرف روزانه خود را با‌ كارت هوشمندی كه در اختیار دارد، دریافت كند.

وی بیان كرد: معتقدم برای عملیاتی شدن این طرح باید در هفته نخست، مواد مخدر توسط داروخانه‌ها به صورت خالص در اختیار معتادان قرار گیرد و بعد از یك هفته روزانه درصدی از دز(مقدار) مواد كاسته شود.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینكه زمان اجرای كامل این طرح 6 ماه است، بیان كرد: در طول اجرای این طرح در مدت زمان مشخص شده، با كاهش دز مواد مخدر مصرفی توسط معتادان و استفاده آنها از داروهای تقویتی كه مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان است، معتادان، اعتیادشان را خود به خود ترك می‌كند.

حسنی اضافه كرد: نتیجه اجرای این طرح كاهش معضلات اجتماعی مانند خرید و فروش مواد مخدر، شلوغ شدن مراكز بازپروری و زندان‌ها، دزدی، جنایت و حتی تن فروشی و فساد برای تهیه هزینه مواد مخدر است.

وی با بیان اینكه معضلات اجتماعی كه در كشور به دلیل اعتیاد مواد مخدر شایع شده بیش از تعداد معتادان است، افزود: با اجرای شایسته این طرح، دولت مواد مخدر را به صورت ساماندهی شده در اختیار بیماران قرار می‌دهد و بسیاری از بزهكاری‌های موجود در جامعه ریشه‌كن می‌شود.

*بیش از 30 هزار دانش‌آموز معتاد در كشور وجود دارد

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس وضعیت رشد اعتیاد در میان نوجوانان و جوانان را نگران كننده دانست و اظهار داشت: اعتیاد در مدارس نفوذ قابل توجهی داشته به طوری كه هم‌اكنون بیش از 30 هزار دانش‌آموز معتاد در كشور وجود دارد.

حسنی بیان كرد: سال گذشته حدود 450 میلیارد تومان هزینه برای مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شد كه این مبلغ جدا از هزینه‌ای است كه سازمان‌های بین‌المللی به ایران كمك می‌كند اما متأسفانه در این چند دهه اخیر نه تنها به موفقیت قابل قبولی در این زمینه دست پیدا نكرده‌ایم بلكه هر روز شاهد رشد اعتیاد در سنین مختلف هستیم.

* خانواده‌ها نباید فرزندان معتاد خود را طرد كنند

وی نقش خانواده را در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان بسیار موثر دانست و تصریح كرد: والدین به محض اطلاع از اعتیاد فرزندان خود، آنها را طرد نكنند، بلكه با همدردی و روحیه دادن به فرزندانشان، آنها را با معرفی به سازمان‌های مرتبط تحت درمان قرار دهند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرد كردن فرزندان توسط خانواده‌ها بعد از گرایش آنها به اعتیاد را به شدت مورد نقد قرار داد و خاطرنشان كرد: زمانی كه فردی از طرف خانواده طرد شود، مجبور است برای امرار معاش و تهیه مواد مخدر خود به هر عمل ناشایستی دست بزند، بنابراین بهتر است خانواده‌ها با پر كردن اوقات فراغت و اشتغال فكری فرزندانشان زمینه رشد و بالندگی آنها را فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha