دکتر فرشاد تهرانی در خصوص عواملی که باعث انتقال و گسترش آنفولانزای مرغی در کشور می شود، عنوان کرد: کفش انسان ها و چرخ ماشین ها باعث انتقال بیماری می شوند. فردی که به منطقه آلوده ای رفته با کف کفش خود می تواند این آلودگی را به واحد پاک منتقل کند.

کفش انسان و چرخ ماشین ها عامل انتقال آنفولانزای مرغی

سلامت نیوز: دکتر فرشاد تهرانی در خصوص عواملی که باعث انتقال و گسترش آنفولانزای مرغی در کشور می شود، عنوان کرد: کفش انسان ها و چرخ ماشین ها باعث انتقال بیماری می شوند. فردی که به منطقه آلوده ای رفته با کف کفش خود می تواند این آلودگی را به واحد پاک منتقل کند.


به گزارش سلامت نیوز، برنامه "صبح و گفت و گو" در بخش دوم با موضوع آنفولانزای مرغی و با حضور رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گزار کشور و دکتر فرشاد تهرانی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی روانه آنتن شد.


رضا ترکاشوند بیماری های طیور را متنوع اعلام کرد و گفت: آنفولانزای پرندگان نوعی بیماری طیور است که از سال 77 در ایران داریم و همواره وجود داشته و مشکل خاصی وجود ندارد و تنها مشکل این است که اگر این مسئله را کنترل نکنیم به تولید آسیب می زند.
وی در خصوص آنفولانزایی که در کشور وجود دارد اظهار داشت: آنفولانزایی که در کشور ما وجود دارد فقط خاص پرندگان است که توسط پرندگان مهاجر به کشور منتقل شده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار کشور متذکر شد: این بیماری فقط در کشور ما نیست و حدود 40 کشور دیگر هم درگیر این بیماری هستند و زمانی که یک گله ای درگیر می شود به علت شدت بیماری باعث تلفات شدید می شود و به مرغدار آسیب شدیدی می زند.
وی تاکید کرد: این بیماری به هیچ وجه به انسان قابل انتقال نیست.
دکتر فرشاد تهرانی با اظهار به اینکه نگرانی از انتقال آنفولانزای مرغی به انسان وجود ندارد، تصریح کرد: آن چیزی که ما را نگران می کند و ما داریم تلاش می کنیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم تبعات اقتصادی و تبعاتی است که برای صنعت طیور وجود دارد.
وی افزود: این بیماری کشور را وادار می کند تا واردات گوشت مرغ و تخم مرغ داشته باشد و زیاد به صرف نیست.
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی با ذکر اینکه در شرایط فعلی هیچ گزارشی از کشورهای دیگر از انتقال این بیماری به انسان نداریم، در عین حال بیان داشت: اگر این بیماری در کشور ما گردش کند و ماندگار شود طبیعتا ماهیت ویروس های آنفولانزا این قابلیت را دارد که بتواند تغییر ماهیت دهد و قابل انتقال به انسان هم بشود.


تهرانی در خصوص عواملی که باعث انتقال و گسترش آنفولانزای مرغی در کشور می شود، عنوان کرد: کفش انسان ها و چرخ ماشین ها باعث انتقال بیماری می شوند. فردی که به منطقه آلوده ای رفته با کف کفش خود می تواند این آلودگی را به واحد پاک منتقل کند. همچنین خودرویی که در منطقه آلوده بوده می تواند وارد مرغداری شود و همراه با چرخ خود ویروس را وارد مرغداری پاک کند و لطمه وارد کند.


رضا ترکاشوند با ابراز اطمینان از اینکه تولید تخم مرغ و گوشت مرغ در کشور حداقل 10 درصد بیشتر از مصرف داخلی است، گفت: همین الان چون مازاد بر ظرفیت تولید داریم ما صادرات مرغ و تخم مرغ داریم و دلیلی برای گران شدن این اقلام وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha