دکتر ناصر صبحی گفت: تحقیقات داخلی و خارجی به وضوح نشان می دهد هرچه جوانان موقع انتخاب و در مراحل مختلف تشکیل خانواده از آموزش ها و مشاوره های لازم برخورداربشوند ، میزان خطر و ریسک پذیری بسیار پایین می آید و تحکیم و تعالی خانواده بالا می رود.

کاهش میزان ریسک پذیری با مشاورهای قبل از ازدواج

سلامت نیوز: دکتر ناصر صبحی گفت: تحقیقات داخلی و خارجی به وضوح نشان می دهد هرچه جوانان موقع انتخاب و در مراحل مختلف تشکیل خانواده از آموزش ها و مشاوره های لازم برخورداربشوند ، میزان خطر و ریسک پذیری بسیار پایین می آید و تحکیم و تعالی خانواده بالا می رود.


به گزارش سلامت نیوز، برنامه "صبح و گفت و گو" در بخش سوم با موضوع مشاوره پیش از ازدواج راهی برای جلوگیری از طلاق و با حضور دکتر ناصر صبحی مدیر کل دفتر تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان و دکتر احسان قیصری مشاور خانواده روانه آنتن شد.
دکتر ناصر صبحی با اظهار به اینکه باید از اجبار و ورود به زندگی خصوصی افراد تجدید نظر کنیم و احترام و حرمت انسان ها را نگه داریم و به جای اجبار بحث الزام یا ضرورت را مطرح کنیم، گفت: آموزش ها و مشاوره های پیش از ازدواج دو مقوله متفاوتی هستند که هر دو برای جوانان مخصوصا افرای که می خواهند تشکیل خانواده دهند ضرورت تام دارد.
وی افزود: در خزانه رفتاری اکثریت جوانان ما این نیست که برخلاف انتخاب های دیگر در انتخاب  مهمترین تصمیم زندگی شان آن مشاوره ها، آموزش ها یا ملزومات کافی را در نظر بگیرند و این مستلزم فرهنگ سازی است.
وی با ارائه آمار طلاق در سال هابی اولیه زندگی، متذکر شد: شواهد آماری نشان می دهد، متاسفانه انحلال خانواده یا طلاق و جدایی که اتفاق می افتد نزدیک 15 درصد اینها در یکسال اول رخ می دهد وقتی 5 سال اول را نگاه می کنیم بالای 50 تا 55 درصد آمار طلاق را داریم و این نشان می دهد زندگی مشترک شرایطی را دارد و آمادگی هایی را دارد که اگر فرد به اینها مسلط نباشد در ادامه کار دچار مشکل می شود.
مدیر کل دفتر وتعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: از طرفی اثربخشی روش های آموزشی مداخله در تحقیقات داخلی و خارجی به وضوح نشان می دهد هرچه جوانان قبل از ازدواج در موقع انتخاب و در مراحل مختلف تشکیل خانواده از آموزش ها و مشاوره های لازم برخوردارند، میزان خطر و ریسک پذیری بسیار پایین می آید و تحکیم و تعالی خانواده بالا می رود.
صبحی متذکر شد: جوانان ما 5 مساله را قبل از تشکیل خانواده برای شکل گیری یک ازدواج موفق باید مدنظر قرار دهند و در مراحل سه گانه ازدواج و تشکیل خانواده باید این را حتما یکی یکی اجرا کنند.
دکتر احسان قیصری با بیان اینکه ضرورت بحث مشاوره ازدواج امری قابل توجه است، گفت: اساسا سبک و شیوه زندگی و تعریف زندگی در عصر حاضر از 50 سال گذشته به قبل، خیلی تغییر کرده است. ارتباطات و تکنولوژی بر همه ارکان زندگی تاثیر گذار است و طبیعتا سبک زندگی عوض شده است.
وی به بیان ویژگی های یک مشاور پرداخت و گفت: ما کسی مشاور را می دانیم که با تمام سبک های جدید زندگی و روش های صحیح زندگی آشنایی کامل داشته باشد.
وی در خصوص نقش یک مشاور در شروع زندگی جوانان اظهار داشت: به جای اینکه ما جوان را به میدانی بفرستیم که با آزمایش و خطا متوجه نوع زندگی شود و در این میدان درگیر شود و فرصت ها را از دست دهد و خاطرات تلخ را ایجاد کند طبیعتا مشاور و راهنما می تواند به کمک جوان بیاید.
این مشاور خانواده با انتقاد از اینکه فرهنگسازی ضعیفی در کشور داریم، تصریح کرد: ما باید الگوها و مصداق های خوب و جذاب را در قالب فیلم ها و برنامه های تلویزیونی به جوانان بشناسانیم تا جوان ما ببیند زوجی با هم ازدواج کردند و با متد امروزی و مشکلات امروزی زندگی خوبی را داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha