دو دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله اکبر هاشمی ‌رفسنجانی(ره) بخشی از تاریخ ایران است که حرکت در مسیر توسعه شدت یافت. هشت سالی که به دوران سازندگی معروف شده و با تصمیماتی که هاشمی در آن زمان گرفت چرخ‌دنده‌های رشد ایران شروع به چرخیدن کرد. در این میان محیط‌زیست هم از این تصمیمات و قوانین بی‌بهره نبوده و ریشه برخی از قوانین موجود در این حوزه به آن دوران بازمی‌گردد.

هاشمی سازمان محیط‌زیست را از تعطیلی همیشگی نجات داد

سلامت نیوز: دو دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله اکبر هاشمی ‌رفسنجانی(ره)  بخشی از تاریخ ایران است که حرکت در مسیر توسعه شدت یافت. هشت سالی که به دوران سازندگی معروف شده و با تصمیماتی که هاشمی در آن زمان گرفت چرخ‌دنده‌های رشد ایران شروع به چرخیدن کرد. در این میان محیط‌زیست هم از این تصمیمات و قوانین بی‌بهره نبوده و ریشه برخی از قوانین موجود در این حوزه به آن دوران بازمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، سازمانی که تا پیش از آن یک سازمان تشریفاتی محسوب می‌شد و حتی زمزمه‌های حذف آن از بدنه دستگاه‌های دولتی مطرح بود اما هادی منافی، پزشک جراحی که در دو دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، معاون او و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بود معتقد است طلایی‌ترین دوران برای محیط‌زیست ایران، دو دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی بود و نه‌تنها شخص آیت‌الله مقابل تعطیلی این سازمان ایستاد بلکه به سازمان حفاظت محیط‌زیست وجهه رسمی و جدی بخشید. منافی که پس از اتمام دور دوم ریاست‌جمهوری هاشمی دیگر در عالم سیاست فعالیت نکرد و به طبابت که تخصصش را داشت مشغول شد، درباره سیاست‌های محیط‌زیستی دوران ریاست‌جمهوری هاشمی،می‌گوید: «اگر سیاست‌های محیط‌زیستی دوران ریاست‌جمهوری او ادامه پیدا می‌کرد، بسیاری از مشکلات محیط‌زیستی که امروز وجود دارد، به وجود نمی‌آمد.»


منافی خاطرات سال‌های کار در کابینه هاشمی را مرور می‌کند و ادامه می‌دهد: «تمامی قوانین مفید محیط‌زیستی مربوط به آن دوران است. آقای هاشمی از محیط‌زیست به‌شدت حمایت می‌کرد و پشتیبان این حوزه بود. هر وزارتخانه‌ای که طرحی عمرانی داشت، آقای هاشمی جزئیات آن طرح را برای سازمان محیط‌زیست مطرح می‌کرد و حتما ما باید نظارت کامل انجام می‌دادیم، اگر طرحی مغایر با محیط‌زیست بود، آقای هاشمی مجوز اجرای آن را نمی‌داد به همین دلیل هم در آن دوران اقدامات محیط‌زیستی خوب پیش می‌رفت.»

 همه‌چیز در چارچوب قانون
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت سازندگی معتقد است آیت‌الله هاشمی با هرگونه تعدی به محیط‌زیست مخالف بود، او درباره این موضوع بیان کرد: «شخص رئیس‌جمهور در آن زمان مقابل زمین‌خواری‌ها ایستادگی می‌کرد، برخلاف اینکه در همان زمان هم عده بسیاری بودند که خواستار ساخت‌وساز در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیستی بودند اما هاشمی مقابل آنها می‌ایستاد. نمونه آن پارک پردیسان است که از پیش از انقلاب اسلامی متعلق به محیط‌زیست بود اما بارها شهرداری خواستار تصاحب آن شد که آقای هاشمی اجازه نمی‌داد چراکه او معتقد بود همه‌چیز باید در چارچوب قانون باشد.»

او افزود: «به نظر من نمی‌توان وضعیت محیط‌زیست آن زمان را با شرایط فعلی مقایسه کرد، امروز محیط‌زیستی باقی نمانده که بخواهیم از آن حفاظت کنیم. اگر آن اقدامات آن زمان با امکانات محدود آن دوره، پس از اتمام کار دولت هاشمی ادامه پیدا می‌کرد، محیط‌زیست دچار مشکلات فعلی نمی‌شد. یکی از مسائلی که به دستور به آقای هاشمی سازمان محیط‌زیست مسئول رسیدگی به آن شده بود، بحث تردد خودروها بود تا خودروهای دودزا در شهر حرکت نکنند، قبول دارم که در این زمینه سازمان حفاظت محیط‌زیست چندان موفق عمل نکرد اما آقای هاشمی از همان زمان به دنبال افزایش تعداد خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود تا هوا آلوده نشود. رئیس‌جمهور دولت سازندگی با تمام قدرت ایستاده بود تا قوانین محیط‌زیستی اجرا شود.»


معاون آیت‌الله هاشمی در دو دوره ریاست‌جمهوری او معتقد است با نگاهی که آن زمان به سازمان محیط‌زیست وجود داشت اگر توجه خاص رئیس‌جمهور به این سازمان نبود، قطعا این سازمان منحل شده بود چراکه بسیاری از کارشناسان متخصص آن استعفا داده و از سازمان رفته بودند اما با انتخاب آیت‌الله هاشمی آنها دوباره استخدام شدند و سازمان با جدیت بیشتری در دولت ظاهر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha