دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 203747

نیره پورملائی رئیس سابق اداره محیط زیست انسانی و مشاور اجرائی اداره کل محیط زیست استان سیستان‌وبلوچستان، به‌عنوان مدیرکل جدید محیط زیست این استان معرفی شد.

انتصاب اولین مدیرکل زن محیط زیست

سلامت نیوز:  نیره پورملائی رئیس سابق اداره محیط زیست انسانی و مشاور اجرائی اداره کل محیط زیست استان سیستان‌وبلوچستان، به‌عنوان مدیرکل جدید محیط زیست این استان معرفی شد. پورملائی که متولد سال ١٣٥٨ است، اولین زنی است که به سمت مدیرکل استانی محیط زیست در ایران معرفی و منصوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل محیط زیست این استان روز گذشته با حضور استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مدیران استانی و سازمانی و نماینده سمن‌های محیط‌زیستی و کارکنان محیط زیست، در زاهدان برگزار شد.

در این مراسم از زحمات سعید محمودی، مدیرکل پیشین محیط زیست سیستان‌وبلوچستان، تقدیر شد و نیره پورملائی به‌جای او کار خود را آغاز کرد. در ابتدای برنامه سعید محمودی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان، با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در دوره مدیریت خود گفت: وضعیت محیط زیست امروز کشور ما نگاه به محیط زیست را متفاوت کرده است. امروز کشور در نقطه بحرانی قرار گرفته، از نظر اقلیمی، بارش کم و افزایش دما، اقتصاد و زندگی روزمره مردم را مختل کرده و منجر به فقر اقتصادی شده است. امروزه مدیریت محیط زیست نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

محمودی افزود: نگاه فرابخشی و بین‌بخشی لازم است. زیرساخت‌های خدماتی لازم است. آموزش، بخش مهمی در بحث محیط زیست است. در کنار رفاه اجتماعی، هدف نهایی، برقراری عدالت اجتماعی بین نسل‌هاست. چالش بزرگ امروز آلودگی‌های محیط زیست است. با درایت استاندار و حساسیت سرکار خانم ابتکار، سند زیست‌محیطی استان تشکیل شد.در ادامه برنامه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست، علی ‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان نیز با اشاره به نقش ارزشمند محیط زیست در سال‌های اخیر گفت: مدیران باانگیزه‌ای مانند دکتر محمودی و دکتر پورملائی برای کشور ارزشمندند و باید نگاهی بلند و ارزشمند به همه آنان که دل در گرو توسعه استان دارند داشته باشیم، چراکه آینده از آن این استان است و قطعا توسعه سواحل مکران در سطح ملی برکاتش قابل‌رؤیت خواهد بود.

همچنین در این مراسم آیت‌الله سلیمانی، امام‌جمعه زاهدان و نماینده ولی‌فقیه در استان، نیز بیان كرد: در جامعه، فرهنگ پاسداشت محیط زیست نهادینه نشده است و بی‌رحمانه به تخریب جنگل و قطع درختان و کشتار دام و طیور می‌پردازیم.

نقش صداوسیما، مطبوعات، امامان جمعه و جماعات و روحانیون مساجد در نشر فرهنگ حفظ و حمایت از محیط زیست را نباید نادیده گرفت، این جهالت حاکم بر جامعه در آینده، کشور را دچار بحران زیست‌محیطی خواهد کرد.در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان، فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان نیز گفت: در سال‌های قبل طرح توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفت و محیط زیست دریایی روی پهنه‌بندی این منطقه شروع به تحقیق و کار کرد و ارگان‌های مختلفی موظف به اقدام در این زمینه در استان سیستان‌وبلوچستان شدند؛ توسعه سواحل مکران همه‌چیز استان را تغییر خواهد داد.

در پایان این مراسم، نیره پورملائی، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان، به تشریح برنامه‌های آتی این اداره کل پرداخت و گفت: افزایش ضریب حفاظتی در برابر بحران‌های محیط‌زیستی و پیشگیری‌های لازم، رویکرد جدید در محیط زیست دریایی با هدف توسعه همه‌جانبه آن، اجرای دقیق برنامه و دستورالعمل‌های محیط‌زیستی، توسعه ایستگاه‌های پایش محیط زیست، اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی در حوزه‌های توسعه و محیط زیست، استفاده از ظرفیت‌های استانی اعم از تشکل‌های محیط‌زیستی، اصحاب رسانه و...، در جهت تحقق اهداف سازمان و... از اولویت‌های کاری جدید این اداره کل خواهد بود.گفتنی است نیره پورملائی، مدیر کل جدید اداره حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان که با حکم معصومه ابتکار کار خود را شروع کرده است، در مقطع کارشناسی، مهندسی محیط زیست دارد و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته مدیریت محیط زیست گذرانده است.

او پیش از این مسئول اداره آموزش، رئیس اداره محیط زیست انسانی، مشاور اجرائی اداره کل و معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان بوده است.اجرای برنامه مدیریت سبز در استان و کسب مقام اول در کشور در سال ٩٢، تهیه طرح جامع مدیریت پسماند استان، تهیه طرح استراتژی‌های محیط زیست استان و اجرای طرح محیط‌بان دانش‌آموز در سطح مدارس استان نیز برخی دیگر از اقدامات او تاکنون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha