سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 203776

اگر شما و یا کسی که پیش شماست، احتمال فشارخون داشته باشید،لازم است که ابزار گرفتن فشارخون به صورت دستی را در خانه داشته باشید. اینکه چطور فشارخون را به صورت دستی می توان گرفت، نیاز به کمی تمرین دارد، البته کاری دشوار به حساب نمی آید.

چگونه در خانه فشار خون بگیریم؟

سلامت نیوز:اگر شما و یا کسی که پیش شماست، احتمال فشارخون داشته باشید،لازم است که ابزار گرفتن فشارخون به صورت دستی را در خانه داشته باشید. اینکه چطور فشارخون را به صورت دستی می توان گرفت، نیاز به کمی تمرین دارد، البته کاری دشوار به حساب نمی آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،میزان باند (کاف) فشارخون را طبق اندازه قطر دست خود انتخاب کنید. اگر بازوهایی کوچک و لاغر دارید و یا می خواهید فشارخون کودکی را اندازه بگیرید، باید اندازه درست را انتخاب کنید. محل نبض خود را تعیین کنید. انگشت اشاره و میانی خود را به داخل قسمت میانی آرنج داخلی تا کنید. به آرامی فشار دهید. از شریان بازویی می توانید ضربان را حس کنید. اگر نمی توانستید ضربان را تشخیص دهید، سرگوشی را در همان محل قرار دهید تا بتوانید ضربان را بشنوید.

کاف |را دور بازو ببندید و سمت دیگر آن را از طرف دیگر به آن سمت برسانید و روی چسب کاف محکم کنید. کاف باید حداقل ۲٫۵ سانت بالاتر از آرنج، کاملا محکم بسته شود. البته مراقب باشید پوست دست لای کاف گیر نکند. سفتی کاف را سعی کنید با فرستادن نوک دو انگشت از دست دیگرتان زیر کاف، چک کنید. اگر توانستید فقط نوک انگشتان را به زیر ببرید و نه کل انگشتان را، پس کاف کاملا سفت شده است.

سرگوشی را پایین کاف، به سمت پایین قرار دهید و آن را دقیقا در ناحیه ضربان شریان بازویی که قبلا پیدا کردید، قرار دهید. گوشی ها را نیز در گوش قرار دهید.


درجه را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. اگر می خواهید فشارخون خود را بگیرید، آن را در دست چپ خود، محکم نگه دارید. همزمان، پمپ را در دست راست خود نگه دارید. پیچ موجود در حباب پمپ را به صورت ساعتگرد بگردانید تا جریان هوا بسته شود.

کاف را باد کنید. سریع و پشت سر هم، حباب پمپ را فشار دهید تا جایی که دیگر نتوانید صدای ضربان را از طریق گوشی، بشنوید. صبر کنید تا درجه عددی ۳۰ تا ۴۰ mmHg بالاتر از فشار طبیعی شما را نشان دهد. اگر فشارخون طبیعی خود را نمی دانید، کاف را تا جایی باد کنید که درجه عددی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ mmHg را بخواند.

باد کاف را خالی کنید. شیر جریان هوا را باز کنید و بگذارید باد کاف خالی شود. درجه باید ۲ تا ۳ میلی متر در هر ثانیه، پایین بیاید.

به درجه نگاه کنید و زمانی که دوباره توانستید ضربان خود را بشنوید، عدد روی آن را بخوانید. این عدد، فشارخون انقباضی شماست. فشارخون انقباضی به میزان نیرویی است که خون شما به دیواره های شریانی، با پمپاژ قلب شما، وارد می سازد.

دقیقا زمانی که صدای ضربان قطع شد، همان عدد را دوباره بخوانید. این عدد، میزان فشارخون انبساطی شماست. فضار خون انبساطی به میزان فشارخون بین هر ضربان قلب گفته می شود.

دستگاه را باز کرده، دوباره اندازی کنید و این کارها را تکرار کنید. بگذارید باد کاف کاملا خالی شود. پس از چند دقیقه، اندازه گیری را تکرار کنید. همیشه ممکن است خطایی در خواندن رخ دهد، مخصوصا وقتی که ناشی هم باشید، پس بهتر است دوبار گرفتن فشارخون را انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha