سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 203778

آسپیرین موجب دفع ویتامین C موجود در بدن و کم خونی‌های تدریجی می شود و این دو عامل ایجاد کننده اختلالات بدنی و روانی هستند و آسیب‌ها و لطمات جبران‌ناپذیری به جسم و جان مردم می‌زند؛ آسپیرین مخاط معده را تحریک کرده و می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شود.

مهمترین عارضه آسپیرین را بشناسید

سلامت نیوز:  آسپیرین موجب دفع ویتامین C موجود در بدن و کم خونی‌های تدریجی می شود و این دو عامل ایجاد کننده اختلالات بدنی و روانی هستند و آسیب‌ها و لطمات جبران‌ناپذیری به جسم و جان مردم می‌زند؛ آسپیرین مخاط معده را تحریک کرده و می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،؛ آسپیرین دارویی است که تقریباً یک قرن و نیم پیش ساخته شده و در این مدت طولانی، بیش از هر داروی دیگری، مردم در همه کشورهای جهان مصرف می‌کنند به طوری که آسپرین در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و می‌توان به جرأت گفت که میلیون‌ها نفر از افراد بشر آن را می‌خورند.

آسپرین داروی مُسکن و ضد درد بسیار پرمصرفی در طول سالیان گذشته بوده که عده زیادی از محققان علوم پزشکی و داروساز آن را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده‌اند و می‌توان کاملاً به نتایج این مطالعات از نظر سود و زیان این دارو استناد کرد.

به ادعای داروسازان، آسپیرین نسبت به داروهای دیگر، کم‌ضررتر است و به این دلیل است که  در طول 150 سال از فارماکوپه‌ها(دستورات داروسازی) خارج نشده است در حالی که صدها دارو که مدتی کم و بیش طولانی رایج بوده‌اند، به علت ضرر و خطرشان از گردونه داروها خارج شده‌اند.

منشا اصلی آسپیرین

اگر بخواهیم بدانیم که منشا اصلی آسپیرین چیست و این دارو از چه ماده‌ای درست شده است باید بگوییم که منشاء اصلی داروی آسپرین، پوست بید است.

زیان‌های آسپیرین به عنوان داروی پر مصرف شمیایی

مصرف قرصهای مُسکن که ماده اصلی آنها آسپیرین است, امروزه بسیار در میان مردم فراگیر است و از سوی دیگر، هر دارو نسبت به مصرف زیادتری که پیدا می‌کند، مطالعه و تحقیق پیرامون منافع و زیان‌های آن بیشتر خواهد شد و از این لحاظ هم می‌توان گفت که آسپیرین، تقریباً، مقام اول در آسیب‌شناسی دارویی را  حائز بوده است و مطالعات زیادی بر روی آن صورت گرفته است.

البته می‌توان گفت که خوشبختانه، چنین دارویی که به وفور در سطح جهانی می‌توان آن را یافت، سمیّت آن کم است و کسی را مسموم نمی‌کند و نمی‌کشد مگر به ندرت اما متاسفانه با مقدار خوراک معمولی با مصرف معمولی روزانه نیز عوارض جانبی آن و لطمات زیادی را به مصرف‌کنندگان وارد می‌کند البته این عوارض جانبی، گاهی جنبۀ حاد به خود می‌گیرند، مثلا دیده شده که با خوردن (30 گرم) آسپیرین، نشانه‌های شدید آلرژیک پیدا می‌شود و گاهی نیز، به ندرت، با خوردن (15گرم)، مسمومیت بروز کرده است اما خوشبختانه تعداد افرادی که این حساسیت‌های شدید را دارند، کم است.

کم خونی و کمبود ویتامین C بر اثر مصرف آسپیرین

محمد دریایی؛ محقق طب سنتی و متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی  می‌گوید: درباره عوارض جانبی آسپرین که خیلی زیاد و به وفور در افراد دیده می‌شود, می‌تواند به کم خونیهای تدریجی و نامحسوس اشاره کرد که به علت مداومت در مصرف آسپیرین در بسیاری از مردم قابل مشاهده است و نیز آسپیرین، ویتامین C موجود در بدن را تدریجاً، از راه ادرار دفع می‌کند و بدون کوچک‌ترین تردیدی، این دو عامل یعنی، کم خونی و کمبود ویتامین C، بر اثر مصرف آسپیرین ایجاد‌کننده یک اختلالات بدنی و روانی است و آسیبها و لطمات جبران‌ناپذیری به جسم و جان مردم می‌زند.

به گفته وی در هیچ یک از کتابهای فارماکولوژی کلاسیک که امروزه در دانشکده‌های پزشکی جهان تدریس می‌شود، زیان‌های آسپیرین را آن طور که باید و شاید، ذکر نکرده است.

نشانه‌های آلرژی، مهمترین عارضه آسپیرین

دریایی متذکر شد: آسپیرین، مخاط معده را تحریک کرده و به مقدار زیاد زخم معده ایجاد می‌کند و به این دلیل، برای جلوگیری از اثر تحریک موضعی، آسپیرین را با یک گَرد بی‌خاصیت مخلوط می‌کنند و به شکل قرص در می‌آورند یا به شکل کپسول به کار می‌برند؛ آسپیرین به مقدار کم، موجب تقویت انقباضات قلب و به مقدار زیاد، موجب نقصان آن می‌شود و مهمترین عارضه آسپیرین نشانه‌های آلرژی است که در افراد می‌تواند بروز پیدا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha