سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 203782

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران با تشریح دلایل ایجاد در کما در افراد به فواید فیزیوتراپی بعد از کما پرداخت و گفت: مطالعات نشان داده که اگر سیستم مغزی آسیب دیده وادار به فعالیت شود بهبودی و کارایی آن افزایش می‌یابد.

دلیل ایجاد کما + توصیه‌ها

سلامت نیوز:  عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران با تشریح دلایل ایجاد در کما در افراد به فواید فیزیوتراپی بعد از کما پرداخت و گفت: مطالعات نشان داده که اگر سیستم مغزی آسیب دیده وادار به فعالیت شود بهبودی و کارایی آن افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،ودیعه موثقی ، درباره کما و اهمیت فیزیوتراپی در بیمارانی که دچار کما اظهار داشت: کما کاهش شدید سطح هوشیاری است که در آن بیماران به محیط اطراف پاسخ هدفمند نمی‌دهد و نمی‌توان او را بیدار کرد.

وی درباره دلایل کما که مربوط به سکته مغزی، دارویی - فشار بالا - خونریزی داخل جمجمه است به اهمیت فیزیوتراپی به موقع در بیماران کمایی اشاره کرد و گفت: اگرچه سلول‌های مغز قادر به ترمیم و تقسیم شدن نیستند اما بعد از هر آسیبی توانایی سازماندهی مجدد یا انعطاف پذیری را عصبی دارند و مطالعات نشان داده است که اگر سیستم مغزی آسیب دیده وادار به فعالیت شود بهبودی و کارایی آن افزایش می‌یابد که به همین دلیل نقش فیزیوتراپی بیشتر اهمیت می‌یابد.

موثقی ادامه داد: البته این انعطاف پذیری چون هدایت شده و تحت کنترل نیست فیزیوتراپیست با درمان صحیح است، خاصیت سلول‌های مغزی را در جهت درست هدایت می‌کند و چون طبق تحقیقات مغز زمان و فرصت زیادی برای این امر ندارد شروع به موقع و سریع فیزیوتراپی بسیار مهم است، البته لازم است که توسط فیزیوتراپیست همه مفاصل و عضلات بیمار بررسی شود.

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: همچنین باید پوست بیمار از نظر شروع و وجود زخم بررسی شود و بعد با توجه به آناتومی و عملکرد عضلات و مفاصل فیزیوتراپیست باید برنامه درمانی خود را بر حرکت و تمرینات اندام‌ها متمرکز کند و با توجه به شرایط بیمار وضعیت‌های صحیح را به اندام‌های بدن بیمار بدهد.

موثقی تصریح کرد: هرگونه وضعیت اشتباه منجر به سفتی و الگوهای غلط وضعیتی و اختلال در میزان بهبودی و کیفیت آن می‌شود و یکی از موارد مهم مواظبت از کارایی ریه بیمار و حفظ حجم ریه است که با روشهای مختلف علمی فیزیوتراپیست به بهبود تنفس بیمار کمک می‌کند و با کاهش و تخلیه ترشحات ریه بیمار از عفونت‌های ثانویه بیمار جلوگیری می‌شود که خود این امر مانع عوارض بعدی برای بیمار می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران خاطرنشان کرد: فیزیوتراپیست به نقاطی که ممکن است بر اثر فشار و بی‌حرکتی دچار زخم بستر شود توجه ویژه کرده و با وضعیت مناسب و ماساژ تخصصی مانع آسیب پوست بیمار می‌شود و همه این دلایل سبب می‌شود که فیزیوتراپی در زمان مناسب نقش پُررنگی در افزاش بهبود بیمار و افزایش توانایی‌های بیمار داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha