معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو میلیون مشعل و موتورخانه در منازل تهران نقش بسزایی در آلودگی هوای این کلان شهر دارد.

آلودگی 2 میلیون مشعل و موتورخانه در تهران

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دو میلیون مشعل و موتورخانه در منازل تهران نقش بسزایی در آلودگی هوای این کلان شهر دارد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در همایش مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار افرود: علاوه بر این، انتشار گازهای گلخانه ای هم در سطح جهانی مطرح است که در این راستا دولت و مجلس توافقنامه پاریس را تصویب کرده اند تا همگام با جامعه جهانی پیش رویم.
وی اظهار کرد: براساس توافق پاریس باید ٤ درصد با رشد ٨ درصدی غیرمشروط و ٨ درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها از انتشار گازهای گلخانه ای بکاهیم؛ انجام این کار نیازمند داشتن فناوری های روز است که موفقیت برجام در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.


ابتکار تصریح کرد: ما کشوری نیازمند توسعه در بخش صنعتی، انرژی و در حوزه نفت و گاز هستیم، توسعه برای ما اولویت دارد و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: باید در این مسیر حفظ محیط زیست را بخشی از مسئله بدانیم و در تفکر علمی، مدیریتی و سیاست گذاری خود آن را به صورت جدی مد نظر قرار دهیم.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاید در گذشته این طور فکر می کردیم که باید نگاه جداگانه ای به مهندسی و محیط زیست داشته باشیم، اما امروزه این تفکر تغییر کرده و سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند که توسعه باید در کنار حفظ محیط زیست انجام شود.


ابتکار گفت: کشور چین نمونه بارز اندیشه مهندسی جدا و محیط زیست جدا است. امروزه چین در زمینه اقتصاد رتبه بسیار خوبی در جهان دارد و از یک کشور در حال توسعه به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی تبدیل شده است؛ اما با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: امروزه میزان شاخص آلودگی هوا در برخی از شهرهای چین به بالای 300 ppm رسیده و در شهر پکن در برخی از روزها این شاخص به 500 هم می رسد.


ابتکار افزود: دولت چین پیش بینی می کند که برای گذر از این مرحله و رسیدن به هوای پاک باید 900 میلیارد دلار هزینه کند.
وی تاکید کرد: ما باید از این تجربیات عبرت بگیریم و در مسیر درست توسعه همگام با دانش روز و فرهنگ بومی و دینی خود حرکت کنیم.
ابتکار اظهار کرد: امروز 500 میلیون نفر در چین در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند در حالی که در تهران حداکثر در بدترین شرایط شاخص آلودگی به 160 ppm می رسد ؛ از سال 1392 که دولت برنامه های کاهش آلودگی هوا اعم از حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 و کاهش گوگرد گازوئیل از هفت هزار ppb به کمتر از 100 ppb را آغاز کرده است آلودگی هوا رو به کاهش است.


معاون رییس جمهوری تاکید کرد: همچنین اگر خودرویی با استاندارد یورو 4 تولید نشود، اجازه شماره گذاری به آن نخواهیم داد.
ابتکار گفت: باید نگاهمان نسبت به توسعه و محیط زیست اصلاح شود که خوشبختانه این نگاه در سیاست های ابلاغی نظام در زمینه محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری سال گذشته ابلاغ شد، به طور کامل دیده شده است، در واقع نقشه راه برای کشور ترسیم شد.
وی ادامه داد: در نگاه دولت هم مسئله سازگاری توسعه کشور با محیط زیست و نگرش توسعه پایدار دیده شده که در این زمینه همگرایی خوبی بین مجلس و دولت به وجود آمده است.


معاون رییس جمهوری با اشاره به این که تصویب قانون هوای پاک آخرین مراحل خود را در مجلس می گذراند، گفت: برای داشتن هوای سالم و همزمان توسعه، نیازمند یک برنامه فرابخشی میان سازمان ها و نهادهای مختلف در کشور هستیم و دولت گام های خوبی در این زمینه برداشته است، همچنین استفاده از تجربیات جهانی نیز در دستور کار قرار دارد.
ابتکار ادامه داد: برای هشت کلان شهر کشور که بحران آلودگی هوا دارند برنامه ای خاص خودشان برای کاهش آلودگی تعریف شده و اکنون با همکاری دانشگاه ها در حال بازنگری برخی از آنها هستیم تا منطبق با سیاهه انتشار منتشر شوند.
وی افزود: اجرای برنامه های زیادی برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در دست اجرا است و با مدیریت کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و همکاری نهادها و دستگاه های مختلف و همکاری ویژه معاونت اجرایی ریاست جمهوری درصدد جلب همکاری بانک ها در راستای کاهش آلودگی هوا به ویژه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: می توانیم بگوییم در حال حاضر در حوزه سیاست گذاری آلودگی هوا مشکلی نداریم .
ابتکار با اشاره به تاثیر فناوری نوین در توسعه کشور همگام با حفظ محیط زیست گفت: فناوری سبز می تواند در این زمینه راهگشا باشد تا از فناوری های آلاینده و قدیمی به سمت فناوری های جدید و پاک پیش رویم.

*** 10 میلیون دستگاه تلفن همراه به عنوان پسماند در کشور در آینده نزدیک
وی به موضوع بازیافت در کشور نیز اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر اقتصاد خطی در جهان مد نظر نیست بلکه اقتصاد به صورت دوار دیده می شود، یعنی هیچ چیزی دور ریختنی نیست و می توان با فناوری به طور کامل آن را بازچرخانی کرد.
ابتکار گفت: در روزهای آینده با 10 میلیون تلفن همراه به عنوان پسماند در کشور مواجه خواهیم شد که باید از اکنون به فکر بازیافت آنها باشیم که این کار با استفاده از فناوری های روز دنیا امکان پذیر است.
وی ادامه داد: برگزاری استارتاپ های سبز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد صندوق ملی محیط زیست به عنوان شتاب دهنده سبز و برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست، زمینه را برای ورود فناوری های سبز به کشور فراهم می کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha