بر اساس آمارهای موجود در کشور، از هر 4 نفر یک نفر به مشکلات روانپزشکی دچار است. در این بین می توان گفت که افسردگی در بخش قابل توجهی از جمعیت جوان ما شیوع پیدا کرده است و به باور یک روانشناس، بیکاری و نبود برنامه های کافی برای اوقات فراغت جوانان از عوامل اصلی افسردگی این قشر است.

سونامی بزرگ روانی در انتظار جوانان

سلامت نیوز: بر اساس آمارهای موجود در کشور، از هر 4 نفر یک نفر به مشکلات روانپزشکی دچار است. در این بین می توان گفت که افسردگی در بخش قابل توجهی از جمعیت جوان ما شیوع پیدا کرده است و به باور یک روانشناس، بیکاری و نبود برنامه های کافی برای اوقات فراغت جوانان از عوامل اصلی افسردگی این قشر است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه بهار نوشت: بر اساس آمار رسمی 12درصد جامعه ایرانی دچار افسردگی هستند که ۲۳.۶ درصد از آنان در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال بوده و این یعنی در کشور ما از هر ۴ نفر یک نفر به اختلالات روانی مبتلا است.یک روانشناس با تایید آمارهای موجود درباره افسردگی در کشور می گوید: « افسردگی انواع مختلفی دارد. از جمله افسردگی پیدا و آشکار، افسردگی پنهان و افسردگی در کسانی که ظاهری شاد اما درونی خسته و ناراحت دارند».


مهدی یوسفی مهمترین نشانه‌های افسردگی را کج‌خلقی، حالت‌های آشفتگی و نداشتن آرامش می‌داند و تاکید می‌کند که افسردگی می‌تواند زندگی را به سمت و سویی سوق دهد که افت کارایی جدی در کار و زندگی اجتماعی و روانی فرد به دنبال داشته باشد. بدترین نکته آن است که در صورتی که  افسردگی در دراز مدت دوام داشته باشد منجر به افسردگی نوع بزرگ می شود که از نتایج آن خودکشی و مرگ است. در آن صورت افسردگی از یک مشکل اجتماعی تبدیل به آسیب اجتماعی می شود.


کودکان هم افسرده هستند
یوسفی می‌گوید در گذشته سن مبتلا شدن به افسردگی را می شد تخمین زد ولی با ابراز تاسف معترف می شود که در شرایط فعلی جامعه افسردگی در دوران کودکی نیز به کرات مشاهده می‌شود و افسردگی دیگر مختص سنین بالا نیست، با وجود این جوانان بیشتر دچار افسردگی می شوند.
این روان‌شناس تاکید می کند که افسردگی باید به صورت جامع بررسی شود. موثرترین راه برای درمان افسردگی تغییر سبک زندگی است. اگر فرد افسرده با سبک قبلی بخواهد به زندگی خود ادامه دهد احتمال دارد همچنان کمبودها را حس کند و این آثار زیانباری را برای بیمار خواهد داشت. به همین دلیل زندگی فرد بیمار باید به‌طورجامع مورد بررسی قرار گیرد و حتما شرایط جدید در زندگی فرد ایجاد شود.


بحران تصمیمات اشتباه و گرایش جوانان به خودکشی
به اعتقاد یوسفی، عامل افسردگی در دوران کودکی بیشتر ژنتیکی و ارثی است. اما در دوران نوجوانی و جوانی بحران تصمیمات اشتباه مهم‌ترین عامل افسردگی محسوب می شود. در این دوران فرد بیمار ممکن است میل به خودکشی داشته باشد و اقدام به خودکشی کند که این مورد از اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی حاد است. در سنین بالاتر دلایل و شرایط متفاوتی که ممکن است ناشی از مشکلات خانوادگی، تنهایی و بیکاری باشد از عوامل مهم افسردگی است.


یوسفی همچنین بر این باور است که افسردگی منحصر به قشر کم درآمد جامعه نیست. افرادی که از نظر مالی هم متمول هستند، در خطر مبتلا شدن به افسردگی قرار دارند. بنابراین مسئولان ذی صلاح باید کمک کنند تا از طریق برنامه ریزی درست، تعویض سبک زندگی با اضافه کردن فعالیت های جدید و فعالیت هایی که باعث شادی و نشاط می شود از قبیل ورزش کردن، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت، تغییر الگوی تغذیه، تغییر الگوی رابطه اجتماعی و روابط فردی و حتی گرفتن تصمیمات جدی برای زندگی توسط فرد انجام پذیرد.


بر اساس این گزارش، عواملی همچون رسیدن به شادی و پر کردن اوقات فراغت از مهم ترین عوامل جلوگیری از مبتلا شدن به افسردگی است. بر همین اساس برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و تغییر رویه سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است که از سوی سازمان های متولی جوانان در کشور نیز بر آن تاکید شده و بنابراین باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha