سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 203799

آب کم است؛ آنقدر که در چله زمستان هم ۵۲۰ شهر کشور با بحران آب شرب مواجه هستند و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، به ۷ هزار و ۵۰۰ روستای کشور نیز به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

بحران آب شرب در ۵۲۰ شهر و ۷۵۰۰ روستا

سلامت نیوز : آب کم است؛ آنقدر که در چله زمستان هم ۵۲۰ شهر کشور با بحران آب شرب مواجه هستند و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، به ۷ هزار و ۵۰۰ روستای کشور نیز به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،این شهرها و روستاها در حالی در فصل زمستان و بارندگی، با بحران آب دست به گریبان شده‌اند كه آمارهای رسمی وزارت نیرو از كاهش شدید بارندگی در كشور خبر می‌دهد. براساس این آمارها، حجم بارش‌ها‌ در 117روز نخست سال آبی 96-95 (از اول مهر سال‌جاری تا 27دی) نسبت به بارندگی‌های سال آبی گذشته به كمتر از نصف رسیده است.

طبق اعلام شركت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع كل ریزش‌های جوی در این دوره زمانی بالغ بر 54میلی‌متر است كه این مقدار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (93میلی‌متر) 42درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (127میلی‌متر) 57درصد كاهش را نشان می‌دهد؛ ضمن اینكه كاهش بارندگی 6حوضه آبریز اصلی كشور در فصل آبی جاری نسبت به میانگین 48ساله از 8تا 82درصد كاهش دارد. همچنین آخرین آمارها حاكی از كاهش37درصدی میزان آب ورودی به سدهای كشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

    تأمین آب، نیازمند اعتبار نقدی

آمارهای زمستانی وزارت نیرو از وضعیت بارندگی در كشور، در شرایطی نسبت به تشدید بحران آب در آینده و به‌ویژه فصول گرم سال96 هشدار می‌دهد كه در شرایط فعلی نیز، طبق اعلام معاون وزیر كشور، 520شهر كشور با بحران آب آشامیدنی مواجه هستند.

اسماعیل نجار، معاون وزیر كشور و رئیس سازمان مدیریت بحران می‌گوید: هم‌اكنون به 7‌هزار و 500روستای كشور نیز به وسیله تانكر آبرسانی می‌شود. اواسط دی‌ماه بود كه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه كشور دو هفته مهلت داد تا پیشنهادها و راهكارهای اجرایی برای حل مشكل تأمین آب شرب در استان‌هایی كه با بحران مواجه هستند را تدوین و ارائه كنند. مسئله‌ای كه به گفته رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیازمند 500میلیارد تومان اعتبار است كه باید به‌صورت نقدی تخصیص یابد چراكه برای حل مشكل تأمین آب شرب استان‌های بحرانی پروژه‌های اضطراری و كوتاه‌مدت تعریف شده كه آنها را نمی‌توان در قالب اعطای اوراق مشاركت و... اجرا كرد.

نجاری در بخش دیگری از سخنان خود با تأكید بر اینكه تأمین آب شرب كشور در اولویت قرار دارد، می‌افزاید: اكنون در كشور نزدیك به 100میلیارد مترمكعب آب از روان‌آب‌ها استحصال می‌شود كه حدود 3درصد آن در اختیار شرب، 7درصد در اختیار صنعت و باقیمانده در اختیار كشاورزی است. نجار با یادآوری لزوم مدیریت صحیح و اصولی مصرف آب توصیه می‌كند: در این شرایط باید كشت‌های پر محصول، كم آب و پربازده در دستور كار قرار گیرد.

    ایران، گرفتار تغییر اقلیم گسترده

پروفسور پرویز كردوانی، پدر علم كویر‌شناسی ایران، در گفت‌وگو با همشهری، نسبت به تغییر اقلیم گسترده در ایران هشدار می‌دهد. این جغرافیدان می‌گوید: با گرم شدن كره‌زمین، بر حجم بارندگی‌ها در مناطقی كه قبلا پربارش بوده‌اند، افزوده خواهد شد و به همین مقیاس مناطقی كه قبلا كم‌بارش بوده‌اند، كاهش بارندگی را تجربه خواهند كرد. رئیس سازمان مدیریت بحران نیز در بخشی از صحبت‌های خود، تغییر اقلیم را واقعیتی عنوان می‌كند كه باید در مدیریت آب لحاظ شود.

نجار می‌افزاید: در طول سالیان، تغییر بارش، تغییر میزان بارش، پراكنش باران و برف، خشكسالی‌های بلندمدت، كاهش پوشش گیاهی و افزایش بیابان‌زایی در كشور نشان‌دهنده عمق اثرات تغییر اقلیم در ایران است. او فرونشست زمین را نیز یكی از مخاطرات جدی در كشور معرفی می‌كند كه ناشی از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی است و تأكید می‌كند كه این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha