اگر میوه و سبزی با فشار خوب آب شستشو شود، انگل ها از آنها جدا می شوند؛ و نیازی نیست كه از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی استفاده كرد.

استفاده از مایع ظرفشویی برای «شستشوی سبزی» ممنوع!

سلامت نیوز:اگر میوه و سبزی با فشار خوب آب شستشو شود، انگل ها از آنها جدا می شوند؛ و نیازی نیست كه از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی استفاده كرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر هاله تالایی، متخصص عفونی و فلوشیپ پژوهش مسمومیت ها در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با بیان اینكه مسمومیت ها شیوع بالایی دارند و قابل پیشگیری و کنترل هستند، افزود: همه مسمومیت ها کشنده نیستند برخی کشنده و برخی از مسمویت ها خود محدود شوند هستند.

وی تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تب، اسهال را از نشانه های مسمومیت های خود محدود شونده دانست و بیان كرد:  اما در هر حال باید مراقب باشید اگر علائم تشدید شد و یا مدت زمان علائم طولانی تر شد به پزشک مراجعه كنید. در مورد مسمومیت های خطرناک مانند بوتولیسم فرد ممکن است حتی قبل از بروز علائم گوارشی، دچار علائمی مانند تاری دید، دوبینی و تو دماغی صحبت کردن شود؛ البته اختلال در بلع و تنفس هم در این موارد حایز اهمیت است.
این فلوشیپ پژوهش مسمومیت ها، مسمومیت ها را مختص به فصل تابستان ندانست و ادامه داد: به همین علت باید افراد همواره نسبت به شست و شوی دست ها حساس باشند و آن را انجام دهند؛ چون در فصل پاییز و زمستان هم امکان مسمومیت با ویروس و باکتری را داریم.

وی خانم های باردار، شیرده، افراد مبتلا به برخیمی، افرادی که داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، سالمندان، دیابتی ها را افرادی دانست كه نسبت به مسمومیت ها حساس تر هستند، و توصیه كرد: این افراد غذاهای بیرون و رستورانی کمتر میل كنند و لبنیات را پاستوریزه مصرف نمایند و میوه و سبزی را خوب شست و شو دهند.

تالایی با بیان اینكه اگر میوه و سبزی با فشار خوب آب شستشو شود، انگل ها از آنها جدا می شوند، گفت: البته از نمک و سرکه یا مایع های ضد عفونی کننده استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت هم می توان استفاده كرد؛  اما استفاده از حتی یک یا دو قطره مایع ظرفشویی توصیه نمی شود؛ چون این مواد به سبزی ها می چسبند و احتمال کارسینوژنی در آنها هست.

وی درباره نکات بهداشتی چگونگی استفاده از مرغ، گوشت و ماهی نیز اینطور توصیه كرد: اگر این خوراکی ها را تهیه کردید بلافاصله بهتر است آنها را شستشو داده و داخل فریزر نگهداری کنید و در یخچال حداکثر یک روز نگهداری نمایید. در صورت پختن آن مصرف کنید و آن را مجددا فریز نکنید. ماهی را حداکثر تا یک هفته در فریزر نگهداری نمایید و اگر قرار است مرغ یا ماهی را سرخ کنید با روغنی که قبلا ان را استفاده کردید سرخ نکنید.

این متخصص عفونی با تاكید بر اینكه برنج پخته شده را نمی توان داخل آشپزخانه نگهداری کرد، افزود: دیده شده است كه برنج پخته شده در حجم زیاد، به علت نگهداری در محیط نامناسب، به میکروب لیستریا آلوده شده است و چندین اپیدمی از آلودگی برنج به باسیلوس سرئوس مشاهده شده است که افراد را با تهوع، اسهال و تب به بیمارستان رساندند. پس اگر برنج را در حجم زیاد تهیه كردید و آن را داخل یخچال نمی گذارند چون جا ندارد، باید برنج را در سایه قرار دهید و روی آن را پوشش بگذارند و یا روی شعله اجاق گاز با حرارت بسیار کم نگهداری کنید.

وی با بیان اینكه اگزما منعی برای غذا درست کردن ندارد، ادامه داد: منتهی این بیماری گاه فعال و گاه خاموش است. اگر خانمی زخم در دست دارد كه زخم ها تاول و ترشح دارند، بهتر است موقع تهیه غذا دستکش در دست کند.

تالایی با تاكید بر اینكه قارچ های موجود در طبیعت سمی هستند بنابراین از دست زدن و خوردن انها باید خودداری کرد، بیان كرد: از مصرف قارچ های کوچک قهوه ای رنگ که زیر کلاهک رسیده است خودداری شود. قارچ های قرمز با دانه های سیاه، به شدت سمی و کشنده هستند، قارچ سمی نارسایی کبد و کلیوی ایجاد می کند.

این فلوشیپ پژوهش مسمومیت ها در پایان گل نرگس را شدیدا کشنده دانست و افزود: گل صد تومنی و گل خرزهره نیز به شدت سمی هستند که باید از دسترس کودکان دور باشند. خوردن اشتباهی این گیاهان به ضرر کودکان تمام می شود؛ گاه برخی افراد شاخه های گل خرزهره را پوست می کنند و به عنوان سیخ برای جوجه کباب استفاده می کنند که می تواند کشنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha