در آخرین ساعات یکشنبه‌شب، محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت و علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بروی آنتن برنامه زنده پایش آمدند و از دوشغله بودن پزشکان دفاع کردند.این 2نفر، مشكلاتی مانند كمبود پزشك متخصص و سرازیر شدن پزشكان حاذق به بخش خصوصی را مهم‌ترین دلایل خود اعلام كردند.

دفاع وزارت بهداشت وکمیسیون بهداشت از دوشغلگی پزشکان/موافقان ممنوعیت دوشغلگی چه می‌گویند؟

سلامت نیوز: در آخرین ساعات یکشنبه‌شب، محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت و علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بروی آنتن برنامه زنده پایش آمدند و از دوشغله بودن پزشکان دفاع کردند.این 2نفر، مشكلاتی مانند كمبود پزشك متخصص و سرازیر شدن پزشكان حاذق به بخش خصوصی را مهم‌ترین دلایل خود اعلام كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در جریان رسیدگی به برنامه ششم توسعه، تلاش وزارت بهداشت و كمیسیون بهداشت برای رفع ممنوعیت اشتغال همزمان پزشكان در بخش دولتی و خصوصی با شكست مواجه شد. این قانون پیش‌تر نیز در برنامه پنجم توسعه تصویب شده بود ولی اجرای آن با مشكلات بسیار مواجه بود، بسیاری از پزشكان آن را رعایت نمی‌كردند و به‌طور همزمان در بخش دولتی فعالیت كرده و مطب‌داری نیز می‌كردند.

    وزارت بهداشت مخالف دوشغله بودن پزشكان نیست

محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینكه وزارت بهداشت با جداسازی فعالیت پزشكان بخش دولتی و خصوصی مخالف نیست، گفت كه نكات جدی وجود دارد كه اجرای این قانون را غیرممكن می‌سازد. وی كه روی خط تلفن برنامه پایش آمده بود، گفت: 3دلیل اصلی، اجرای این قانون را با مشكل مواجه می‌كند؛ اولا تعداد پزشكان متخصص كشور ۴۸ نفر برای یك جمعیت ۱۰۰ هزار نفره است كه این یك ششم اروپاست یعنی 320 متخصص به‌ازای 100هزار نفر است. معنای این نسبت آن است كه پزشكان ما باید بیش از معمول فعالیت بكنند. طی ۳سال اخیر ظرفیت ورودی دانشجویان دوره تخصصی 30درصد افزایش یافته است.

وی افزود: می‌دانید كه توسعه بخش‌های تخصصی بسیار دشوار است و به سادگی مقاطع كارشناسی نیست. نكته دوم این است كه زیرساخت كافی در بخش دولتی برای اینكه 23هزار نفر پزشك متخصص به‌صورت تمام‌وقت همه بیماران خود را در بیمارستان دولتی جراحی كنند، وجود ندارد. ما به اندازه كافی در بیمارستان‌ها و كلینیك‌ها اتاق جراحی نداریم كه این پزشكان به‌صورت دوشیفت كار بكنند.

آقاجانی همچنین گفت: فاصله تعرفه پزشكی بین بخش دولتی و دولتی زیاد است. حال اگر پزشكان متخصص باسابقه ما در معرض انتخاب قرار بگیرند، به‌دلیل این فاصله، عمده آنها بخش خصوصی را انتخاب خواهند كرد كه اگر بخش خصوصی را انتخاب كنند 2 اتفاق مهم خواهد افتاد؛ اول اینكه مردم طبقه متوسط جامعه ما از طبابت این افراد در بخش دولتی محروم خواهند شد یا اینكه مردم باید هزینه هنگفتی برای این خدمات بپردازند. از سوی دیگر خروج اساتید باسابقه ما از بخش دولتی ضربه‌ به سیستم آموزش پزشكی وارد خواهد كرد. در برنامه پنجم توسعه این قانون تصویب شده بود اما در 3سال اول اجرای آن (90 تا 92) اجرایی نشد و فقط با اجرای برنامه طرح تحول كه زیرساخت‌ها و مشوق‌ها فراهم شد، پزشكان متخصص در بخش دولتی از 18درصد به 50درصد رسید؛ یعنی صرف تصویب قانون، مشكل را نمی‌تواند رفع كند.

    مخالف تصویب این قانون هستم

علی نوبخت حقیقی، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس كه از مخالفان تصویب قانون تفكیك كار در بخش خصوصی و دولتی است، گفت: من مخالف تصویب این قانون هستم و به‌عنوان یك پزشك می‌گویم كه هرگونه محدودیتی اگر بر سر كار پزشك ایجاد كنیم، ظلم به بیمار و دانشجویان است. این طرح در كمیسیون بهداشت مطرح و از حالت قبلی درآمد و به آن 2تبصره اضافه شد.

باید دید چرا این قانون در برنامه ششم تصویب شد. اگر در برنامه پنجم این برنامه‌ به‌صورت نیمه‌كاره نیز اجرایی می‌شد، هم‌اكنون می‌توانستیم با واقعیت‌ها خود را تطبیق دهیم. وی افزود: آنچه مسلم است این است كه برای برنامه‌ریزی برنامه‌ریزان باید تعداد نیرو و ساعات كاری آنها مشخص شود تا بر مبنای آن طرح تحول نظام سلامت را بتوانند به نتیجه برسانند؛ به‌خصوص قسمتی كه مربوط به نظام ارجاع است و استفاده از صنایع پزشكی اهمیت پیدا می‌كند؛ آن وقت داشتن نیروهای انسانی متخصص در دسترس برای برنامه‌ریزان مهم‌تر خواهد بود. از طرف دیگر پزشكان می‌گویند نمی‌دانند چه آیین‌نامه‌هایی حاكم خواهد بود كه زندگی و كارشان را براساس آن تنظیم كنند. در چند سال اخیر چندین‌بار آیین‌نامه‌ها تغییر كرده است. این در حالی است كه براساس بند 3ماده 89 برنامه ششم هم تكلیف 5سال گذشته روشن بوده و هم برنامه ۵ سال آینده. نوبخت افزود: در پاسخ به این پزشكان كه فكر می‌كنند هر وزیر برای خود آیین‌نامه‌ای تدوین می‌كند و زندگی آنها مختل می‌شود باید گفت كه به این بند قانون مراجعه كنند و بدانند با این قانون كه حداقل ۵ سال اجرا خواهد شد در چه مسیری فعالیت خواهند كرد.

    موافقان ممنوعیت دوشغلگی چه می‌گویند؟

مجلس چند روز قبل با دوشغلگی پزشكان مخالفت كرد. پزشكیان، وزیر اسبق بهداشت و نماینده مردم تبریز در این جلسه گفت: « مردم بدبخت چه گناهی كردهاند كه خودشان را دست این پزشكان داده‌اند؟ چرا مردم باید مدام دنبال این پزشكان بیمارستانهای دولتی در مطب‌های خصوصیشان بگردند و مبالغ بیشتری را برای یك عمل جراحی پرداخت كنند؟» عبدالرضا مصری، وزیر اسبق رفاه و نماینده كرمانشاه نیز ضمن مخالفت با حذف ممنوعیت اشتغال همزمان پزشكان به ممنوعیت دوشغلگی قضات و وكلا اشاره كرد و گفت كه اگر این باب باز شود، قضات دادگستری هم دوست دارند هم قضاوت كنند و هم در اوقات فراغتشان به وكالت بپردازند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha