محققان دانشگاه کمبریج دریافتند در کبد نوعی کوسه ماهی موسوم به سگ ماهی، ترکیباتی وجود دارد که امکان درمان پارکینسون را فراهم می کند.

درمان پارکینسون به کمک نوعی کوسه ماهی

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه کمبریج دریافتند در کبد نوعی کوسه ماهی موسوم به سگ ماهی، ترکیباتی وجود دارد که امکان درمان پارکینسون را فراهم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس مطالعات ترکیبی موسوم به squalamine که در کبد سگ ماهی یافت می شود، علاوه بر این که مانع تشکیل پلاک های سمی موسوم به Lewy Bodies در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون می شود، از آسیب رسانی پلاک های موجود در مغز نیز جلوگیری می کند.


به گزارش تلگراف،آزمایشات بالینی این ترکیبات به عنوان دارویی برای مقابله با سرطان و بیماری های چشمی در آمریکا در حال انجام است. یکی از محققان انگلیسی نیز در تلاش است تا آزمایشات بالینی اولیه این ترکیب را به عنوان داروی پارکینسون آغاز کند.
آزمایشاتی که تاکنون روی سلول های انسان و کِرم ها صورت گرفته نشان می دهد که squalamine می تواند داروی ارزشمندی برای درمان بیماری پارکینسون باشد.
ترکیب squalamine خاصیت ضد میکروبی دارد و در دهه 1990 میلادی توسط متخصصانی که به دنبال علت توانایی بسیار زیاد سگ ماهی در مبارزه با عفونت ها بودند، در بافت کبد این نوع کوسه ماهی شناسایی شد. در حال حاضر محققان قادرند squalamine را به طور مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند.


پارکینسون پس از آلزایمر شایع ترین بیماری سیستم اعصاب است که بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می شود. جسم سیاه پیام های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می شود. روش های رایج کنترل این بیماری، داروی هایی هستند که با تحریک مغز، به ترشح دوپامین کمک می کنند. این روش ها بیماری را درمان نمی کنند، بلکه علایم را کاهش می دهد و پاسخ آن روی افراد مختلف، متفاوت است.
بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می شود و به تدریج اکثر اندام را درگیر می کند. حدود 10 میلیون نفر در سراسر جهان به این اختلال مبتلا هستند.


به گزارش مرکز پیشگری و کنترل بیماری آمریکا، در این کشور از هر 500 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است. احتمال ابتلا به پارکینسون در مردان 1.5 برابر زنان است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings Of The National Academy Of Sciences منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha