نمایندگان مردم در خانه‌ملت آلودگی هوا را درد مشترک کلانشهرهای کشور دانسته و تاکید دارند که توسعه حمل‌ونقل عمومی موثرترین راهکار برای رفع آلایندگی است.

آسمان خاکستری مهمان ناخوانده کلانشهرها/ توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی تنها درمان مشترک

سلامت نیوز:نمایندگان مردم در خانه‌ملت آلودگی هوا را درد مشترک کلانشهرهای کشور دانسته و تاکید دارند که توسعه حمل‌ونقل عمومی موثرترین راهکار برای رفع آلایندگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه‌ملت؛ آلودگی هوا دیگر تنها مشکل پایتخت نشینان نیست، درد مشترکی است که دامن کلانشهرهایی چون اصفهان، مشهد، خوزستان، کرمانشاه و اراک را هم گرفته است؛ طبق مطالعات علل و عوامل مختلف چون تردد خودروهای فرسوده و دودزا، موتورسیکلت‌ها، وجود صنایع آلاینده در داخل شهرها، ساختمان‌های بلند، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و به ویژه عدم توسعه مترو موجب خاکستری شدن آسمان کلان‌شهرها شده است.

آلودگی هوا در کلان‌شهرهای مختلف اثرات مخرب متعددی چون افزایش بیماری‌هایی چون سرطان را به جا گذاشته است، نمایندگان استان خوزستان در مجلس بر این باورند که آلو‌دگی‌های نفتی و ریزگردها سبب شده تا خوزستان رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که کمیته اضطرار آلودگی هوا تنها به اتخاذ راهکارهای کوتاه‌مدت و مقطعی چون تعطیلی مدارس، تعطیلی صنایع آلاینده در شهرها و افزایش ساعات طرح‌های ترافیک بسنده کرده است، راهکارهایی که به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس به هنگام اتخاذ نشده و تاثیرات آن هم بسیار کوتاه‌مدت است.

حال با توجه به گستردگی آلودگی هوا و تبدیل این معضل به درد مشترک کلان‌شهرها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بهینه سازی سوخت و خودروهای تولیدی معتقدند که توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و ایجاد فرماندهی واحد به عنوان متولی هماهنگ‌کننده، تنها راهکارهای موثر خواهند بود.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر این باورند که رفع آلودگی هوا نیازمند توجهات درجه یک است، از این رو سطح سازمانی حفاظت محیط زیست که در شرایط فعلی ساز وکار و ابزارهایی لازم برای مقابله و مدیریت یا آلودگی هوا را ندارد،  باید از سطح دولت فراتر رفته و در مجموعه حاکمیت قرار گیرد.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در نامه‌ای با اشاره به اهمیت و جایگاه کلانشهر تهران به عنوان پایتخت و نماد ملی کشور از ریاست‌جمهور درخواست کرده تا به منظور بررسی راهکارهای کاهش آلودگی هوا یکی از جلسات شورا، با حضور رییس جمهور و برخی وزرای دولت برگزار شود.

 مافی: لزوم تشکیل ستاد بحران برای حل معضل آلودگی هوا/ تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تنها مُسکن‌های موقتی است

 پروانه مافی عضو مجمع نمایندگان استان تهران در توضیح وضعیت هوای آلوده تهران، گفت: آلودگی هوا در کلان‌شهرها به یکی از معضلات اصلی و اولویت دار کشور تبدیل شده است بنابراین باید توجه حاکمیت نسبت به آن معطوف شود زیرا شرایط سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر برای حل این مسئله مناسب نیست.

وی رفع آلودگی هوا را نیازمند توجهات درجه یک دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی سازمان حفاظت محیط زیست با ساز وکار و ابزارهایی که دارد، توان مقابله و مدیریت یا آلودگی هوا را ندارد، بنابراین سطح سازمانی حفاظت محیط زیست باید از سطح دولت فراتر رفته و در مجموعه حاکمیت قرار گیرد. البته افزایش منابع بودجه‌ای این سازمان نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد بحران در خصوص معضل هوای کلانشهرها را مهم تلقی کرد و گفت: ستاد بحران جایگاه نهادها و ارگان‌ها برای حل مسئله را مشخص کند، تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تنها مُسکن‌های موقتی است.

 سیاوشی: خروج صنایع آلاینده مشکل آلودگی هوای پایتخت را حل نمی‌کند/ لزوم افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی

طیبه سیاوشی شاه عنایتی دیگر عضو مجمع نمایندگان استان تهران در توضیح رفع آلودگی هوای پایتخت، گفت: جمعیت در حاشیه‌ها و شهر تهران و تعداد وسایل نقلیه شخصی رو به افزایش است اما سیاست‌گذاری‌ها و راهکارهایی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری‌ و سایر متولیان ارائه شده متناسب با حجم مشکلات موجود نبوده ضمن آنکه سیاستگذاری جدیدی هم صورت نگرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش‌های صورت گرفته برای رفع آلودگی هوا پاسخگوی وضعیت پایتخت نیست، تصریح کرد: خروج صنایع آلاینده از شهر حلال معضل آلودگی هوا نیست، علاوه بر این کمبود وسیعی در وسایل‌ حمل‌ونقل عمومی وجود دارد، اکثر وسایلی هم که در سطح شهر آلودگی تولید می‌کنند وابسته به یک دستگاه دولتی است در حالیکه دولت رفع آلایندگی را در اولویت قرار نداده است.

سیاوشی معتقد است: وسایل نقلیه در حال تردد در سطح شهر تهران سهم بسزایی در تولید و افزایش آلودگی دارند بنابراین برای تردد به میزان استاندارد و افزایش کیفیت سوخت باید چاره‌ای اندیشید. متاسفانه همه خودرو‌ها به جز خودروهای دولتی مکلف به انجام معاینه فنی هستند که این نشان از عدم نظارت‌ است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است: سازمان حفاظت محیط‌زیست به تنهایی قادر به رفع آلایندگی نیست از این رو تمامی دستگاه‌ها و متولیان باید همکاری کنند ضمن آنکه کمیته اضطرار آلودگی هوا هم باید به درستی تصمیم گیری کند، مجلس شورای اسلامی هم آمادگی هر نوع کمکی در این زمینه است.

صادقی: انتقاد از اقدامات مقطعی برای حل آلودگی هوا/ لزوم ایجاد فرماندهی واحد برای هماهنگی دستگاه‌های متولی

محمود صادقی عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران در توضیح آلودگی هوای پایتخت، گفت: مدیریت مربوط به آلودگی هوا چند لایه و چند جانبه است که در وهله نخست باید میان دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه  هماهنگی ایجاد شود، در این شرایط معتقد به راهکارهای مقطعی نیستم این معضل در دولت وقت و دولت گذشته به شکل لاینحل باقی مانده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از دلایل افزایش آلودگی هوا ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مربوطه است، تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها در آلودگی هوا قابل توجه است، عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی را از دیگر دلایل افزایش آلودگی هوا است، در واقع آلودگی هوا نیازمند وحدت فرماندهی برای حل مشکل است.

عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران، معتقد است: دولت و نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری‌ها موظف به ایجاد فرماندهی واحد هستند، استاندارد سازی وسایل نقلیه تولیدی و رقابتی کردن عرصه خودرو نیز در کاهش آلایندگی موثر است، در حقیقت حمایت غیرمنطقی به بهانه تقویت ساخت خودرو در داخل نباید انجام گیرد.

پاپی زاده: خوزستان همچنان درگیر ریزگردها و آلاینده‌های‌ نفتی‌وگازی/ آلودگی رتبه نخست سرطان را به خوزستان داده است

عباس پاپی زاده در توضیح وضعیت آب و هوای شهرهای استان خوزستان، گفت: مردم استان خوزستان همچنان درگیر ریزگردها و آلاینده‌های نفتی و گازی هستند، متاسفانه تعداد افرادی که طی دو هفته اخیر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند افزایش یافته، به ویژه در فصل پاییز و زمستان آلرژی‌های جدید در این استان بروز پیدا کرده که هنوز علت دقیق آن شناسایی نشده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیست هزار نفر در یک روز به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: ریزگردها، آلاینده‌های نفتی و گازی و وجود گیاهان کنواکارپوس از جمله عوامل مطرح شده است اما در این شرایط تعطیلی مدارس و ادارات تنها راهکاری است که بدان بسنده می‌شود.

دولت باید به شکل عملیاتی به آلودگی خوزستان ورود پیدا کند

وی با تاکید بر اینکه دولت به صورت عملیاتی باید به موضوع آلودگی هوای خوزستان ورود پیدا کند، افزود: نیازی به مباحث پیچیده تحقیقاتی نیست متاسفانه هم‌اکنون لوله‌های نفتی و گازی در سطح شهر اهواز رها شده، به صورتی که برای شهر و اطراف آن تا کیلومترها آلودگی ایجاد می‌کند، گاز طبیعی به راحتی با آلاینده‌هایی چون گوگرد ‌سوزانده و وارد ریه‌های مردم می‌شود در صورتی که دولت باید از این منبع استفاده کرده و با تصفیه، آن را در اختیار مردم قرار دهد.

پاپی‌زاده معتقد است: پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور سیستمی فرسوده دارد، پتروشیمی‌های فعال در استان خوزستان نیز موجب رسوب فلزات در بدن جانداران و انسان شده است، متاسفانه صید ماهی هم در برخی از نقاط این استان امکان‌پذیر نیست زیرا به دلیل آب آلوده و رسوب فلزات سنگین صید را ممنوع کرده‌اند.

خوزستان رتبه نخست نرخ سرطان را در کشور

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست نرخ سرطان را در کشور دارا است، گفت: اکثر افرادی که در مدت اخیر با تشدید آلودگی هوا در بیمارستان‌های خوزستان فوت کردند دچار بیماری‌های سرطانی یا قلبی بوده‌اند، آلاینده‌ها سرنوشت بدی را برای مردم این استان رقم زده‌اند.

پاپی‌زاده با یادآوری فعالیت نفتی در استان خوزستان از صد سال گذشته، گفت: مسئولان طی دوره‌های گذشته حاضر به پرداخت خسارت زیست‌محیطی نشده اند، متاسفانه حفر چاه‌های نفت منجر به نشت نفت در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

انتقاد از نقش سازمان محیطزیست در کشت و رویش گیاه کنوکارپوس در اهواز

وی در ادامه در واکنش به سخنان معصومه ابتکار مبنی بر تاثیر گیاه کنواکارپوس در بروز بیماری‌های تنفسی و آلرژی مردم خوزستان به خصوص اهواز، گفت: جای سوال است که چرا سازمان حفاظت محیط‌زیست که مدعی این موضوع است اجازه کشت این گیاه بدون تحقیقات را در خوزستان داده است؟ کنواکارپوس درختی تراریخته است که دست‌کاری ژنتیک شده و بدون هیچ مطالعه‌ای در خوزستان توسعه داده‌اند.

پاپی‌زاده افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفظ نباتات در این زمینه مسئول هستند زیرا اثرات زیست‌محیطی این گیاه بررسی نشده است، در صورتی هم که تحقیقات کرده‌ باشند باز جای سوال است که چرا مانع کشت آن در این استان نشده‌‌اند؟ در واقع مدیران شهری و شهرداری بنا به دستور استاندار نسبت به حرس اقدام کرده‌اند. متاسفانه ریشه این درخت به نوعی است که به تمام تاسیسات سطح زیر زمین و سنگفرش پیاده‌روها آسیب می‌زند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با یادآوری لایحه هوای پاک، گفت: خوشبختانه کمبود قوانین در این حوزه وجود ندارد، بیش از 80 درصد مشکلات را هم با قوانین موجود می‌توان مرتفع ساخت اما  برای رفع بهانه‌گیری‌ها و خلا‌ءهای موجود لایحه هوای پاک تهیه شده که پس از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

فولادگر: خشکی باتلاق گاوخونی مولد ریزگردها و آلودگی‌ هوای اصفهان/ لزوم تسریع در نوسازی خودروهای‌ فرسوده

حمیدرضا فولادگر در توضیح وضعیت هوای شهر اصفهان، گفت: هوای شهر اصفهان مانند سایر کلان‌شهرها همچنان آلوده است، آلودگی که عمدتا ناشی از استاندارد نبودن خودروها، سوخت‌ و متعلقات آنها و البته خودروهای فرسوده در حال تردد است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از آلودگی شهر اصفهان به دلیل وجود صنایع در داخل شهر است، تصریح کرد: در مدت اخیر برخی از صنایع به دلیل داشتن وسایل نفت سوز و عدم استاندارد سازی مزید بر علت شدند، البته در سال گذشته با پیگیری‌هایی که به دادگاه هم ختم شد؛ نیروگاهی در اصفهان که از سوخت گازوئیل به جای گاز استفاده می‌کرد را ملزم کردیم از گاز طبیعی استفاده کند، موضوعی که در کاهش آلایندگی نقش مهمی داشت.

وی با یادآوری ریزگردهایی که از ناحیه کویری به شهر اصفهان می‌رسد، افزود: ریزگردها در تشدید آلودگی هوای این شهر نیز تاثیر داشته اما خشکی باتلاق گاوخونی عامل مولد ریزگردها و آلودگی هوا شده است.

فولادگر اجرای طرح‌های ترافیک و زوج و فرد در شهر اصفهان را یادآور شد و گفت: این راهکارها مقطعی است، بنابراین باید به روند کُند نوسازی خودروهای فرسوده که از عوامل مهم آلایندگی شهر است سرعت بخشید، دولت در سال گذشته تسهیلات خوبی ارائه کرد اما در سال جاری تسهیلات نوسازی خودروها کاهش پیدا کرد بنابراین رغبت برای نوسازی این خودروها هم کاهش یافت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شهر اصفهان برای توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مسیرهای تردد جهت کاهش ترافیک اعم از ساخت زیرگذر، تونل و پل اقدامات خوبی انجام گرفته اما در حوزه توسعه مترو روند به کُندی پیش می‌رود، در این زمینه مشکلاتی وجود داشته اما کم کاری‌هایی نیز صورت گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: استاندارد کردن خوردوهای تولیدی و بهینه‌سازی سوخت مصرفی از مهم‌ترین اقدامی است که باید برای رفع آلایندگی و تاثیرگذاری آن در بلندمدت در دستور کار دولت قرار گیرد.


شیران: مترو تنها راه نجات مشهد از آلودگی‌هوا/ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین و صرف منابع آن برای مترو در بودجه‌96

رضا شیران خراسانی در توضیح وضعیت هوای شهر مشهد، گفت: نخستین معضل بسیاری از کلان‌شهرها درگیر با آلودگی هوا بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل داخل شهر است، مشهد نیز از موضوع مستثنی نیست. در واقع رفع معضل آلودگی نیازمند توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

دولت باید سهم خود جهت توسعه مترو را پرداخت کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه خطوط مترو تنها راه نجات کلانشهرها و به ویژه مشهد از آلودگی هواست، افزود: راه‌اندازی و بهره‌برداری از خط یک مترو مشهد اثرات مثبتی به دنبال داشته است؛ از این رو خط دوم و سوم که نیمی از آن احداث شده باید تکمیل شود، دولت نیز باید سهم خود در حوزه حمل‌ونقل ریلی را به شهرداری‌ها پرداخت کند.

وی ادامه داد: اقدامات مقطعی برای رفع آلودگی هوا همچون به حداقل رساندن خودروهای تک سرنشین و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از دوچرخه و اقداماتی با اثرگذاری در بلندمدت چون تولید خودروهای استاندارد که کمترین میزان آلودگی را به همراه داشته و افزایش کیفیت سوخت نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

شیران خراسانی با بیان اینکه آلودگی‌هایی از حوزه صنایع و سوخت منازل هم بر تشدید آلودگی هوا تاثیر دارد، گفت: میزان تاثیر این نوع آلاینده‌ها بسیار ناچیز است، بنابراین بهتر است در وهله نخست به اقداماتی چون توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سهم خود جهت توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو را بپردازد، یادآور شد: متاسفانه در طول سال های اخیر دولت سهم خود در حوزه مترو را پرداخت نکرده است و این امر تاثیر مثبتی در افزایش آلودگی هوای مشهد داشته است. در واقع تاکنون برای خط 2 مترو مشهد دوهزار و دویست ملیارد منابع هزینه شده که بخش عمده آن از سوی شهرداری پرداخت شده و دولت سهم خود را نپرداخته است.

پیشنهاد افزایش قیمت بنزین و صرف منابع آن برای مترو در بودجه 96

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: به دنبال افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها پیشنهاد دادیم تا در بودجه سال96 به میزان 10 درصد مبلغ بنزین در کلان شهرها افزایش یابد و منابع حاصل از آن برای ساخت مترو هزینه شود، در واقع هزینه آلودگی توسط مردمی که خود آلودگی ایجاد می‌کنند، پرداخت می‌شود. این اقدام نه تنها در توسعه مترو موثر است بلکه به نفع همه مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha