محققان انستیتوی خدمات پزشکی لندن یک سیستم هوش مصنوعی توسعه دادند که قابلیت تحلیل نتایج آزمایشات پزشکی اشخاص مبتلا به نارسایی‌های قلبی را دارد و به‌طور خاص قادر است طول عمر آن‌ها را در سال‌های آتی پیش‌بینی کند.

مدل سه‌ بعدی پیچیده، زمان مرگ بیماران قلبی را پیش‌بینی می‌کند

سلامت نیوز: محققان انستیتوی خدمات پزشکی لندن یک سیستم هوش مصنوعی توسعه دادند که قابلیت تحلیل نتایج آزمایشات پزشکی اشخاص مبتلا به نارسایی‌های قلبی را دارد و به‌طور خاص قادر است طول عمر آن‌ها را در سال‌های آتی پیش‌بینی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، تمرکز این تحقیقات بیماری فشار خون ریوی است که در طول پنج سال اول، جان یک سوم بیماران را می‌گیرد.


به گزارش ساینس دیلی،این نرم‌افزار هوشمند نتایج آزمایشات خون، اسکن MRI از قلب و سوابق پزشکی عمومی 256 بیمار به مبتلا به فشار خون ریوی را که به تازگی بیماری آن‌ها معلوم شده است، تجزیه و تحلیل کرد. سپس مدل سه‌بعدی بطن راست قلب هریک از بیماران با استفاده از 30 هزار نقطه اطلاعاتی ساخته شد تا نرم‌افزار بتواند وجود هرگونه اختلال را در ساختار آن به دقت شناسایی کند.


این سیستم با استفاده از تصویر سه‌بعدی قلب بیمار می‌تواند عملکرد قلب را در هر ضربان به دقت بررسی کند. سپس با استفاده از اطلاعات به دست آمده، احتمال مرگ و بقای بیمار را در طول پنج سال آینده پیش‌بینی می‌کند. در آزمایشات انجام شده، این سیستم توانست با دقت 80 درصد، بیمارانی را که در طول یک سال بعد از تشخیص بیماری زنده می‌مانند، شناسایی کند. این در حالی است که پیش‌بینی طول عمر بیماران توسط پزشکان متخصص با استفاده از همین اطلاعات تنها 60 درصد دقت دارد.


به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شوند.
فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه هستند. بر اساس گزارش WHO، حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتنابند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Radiology منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha