سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 203840

نتایج یک تحقیق حاکی از آن است که تغذیه یکی از عوامل مهم در کنترل بیماری‌ها است که می‌تواند در پیشگیری و یا به تاخیر انداختن بیماری آلزایمر نقش مهمی را ایفا کند.

نقش تغذیه در کنترل بیماری آلزایمر

سلامت نیوز:نتایج یک تحقیق حاکی از آن است که تغذیه یکی از عوامل مهم در کنترل بیماری‌ها است که می‌تواند در پیشگیری و یا به تاخیر انداختن بیماری آلزایمر نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرناز پرورش - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تغذیه در پایان نامه  خود با عنوان " ارزیابی و مقایسه الگوهای غذایی در بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد سالم" به بررسی این موضوع که تغذیه یکی از عوامل مهم در کنترل بیماری‌ها است پرداخت.

تغذیه یکی از عوامل مهم در کنترل بیماری‌ها است که می‌تواند در پیشگیری و یا به تاخیر انداختن بیماری آلزایمر نقش مهمی را ایفا  کند.

مطابق این تحقیق، مطالعات پیشین بیشتر اثر حمایتی خود را بر روی یک غذای خاص و یا به شکل منحصریک ریز مغذی خاص در ارتباط با آلزایمر نشان داده‌اند. این در حالی بود که اکثر افراد مواد مغذی را در ترکیب با هم دریافت می‌کنند بنابراین این تحقیق ارتباط الگوهای غذایی را با بیماری آلزایمر در افراد سالمند بررسی می‌کند.

مطالعه حاضر یک مطالعه مورد- شاهدی بود که در آن 50 نفر سالمند مبتلا به آلزایمر و 92 نفر سالمند سالم (غیر مبتلا به بیماری آلزایمر) انتخاب شدند.

همچنین دریافت‌های معمول هر دو گروه با استفاده از فرم پرسشنامه بسامد خوراک نیمه کمی 168 موردی بررسی و ارزیابی قرار گرفت و الگوهای غذایی موثر با استفاده از روش تحلیل عاملی استخراج و از میان 12 گروه غذایی، سه الگوی غذایی موثر شناخته شدند.

اولین الگوی غذایی غنی از شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، اسیدهای چرب غیراشباع، میوه و سبزیجات غنی از بتاکاروتن و ویتامینC  و سایر سبزیجات بود. الگوی غذایی دوم حاوی غلات، انواع نان‌ها، کره، خامه، شکر و شیرینی جات بود. در نهایت سیب زمینی، حبوبات و دانه‌ها الگوی غذایی سوم را تشکیل دادند.

یافته‌ها حاکی بود که افرادی که از الگوی غذایی اول پیروی کرده بودند، شانس ابتلا به آلزایمر را هم در مدل خام(42/0-04/0 :CI و %95; 13/0=OR) و هم در مدل تعدیل شده( 218/0-00/0 : CI و %95;006/0= OR)کمتر داشته اند.

نتایج این مطالعه نشان داد احتمال می‌رود الگوی غذایی که غنی از شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات باشد با شانس کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه باشد. مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.


 این پایان نامه با راهنمایی دکتر رضا غیاثوند و دکتر نیماه بحرینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha