رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر انجام غربالگری سرطان ها در کشور تاکید کرد و گفت که بیش از 50 درصد سرطان ها درمان پذیر هستند.

بیش از 50 درصد سرطان ها درمان پذیر هستند

سلامت نیوز:  رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر انجام غربالگری سرطان ها در کشور تاکید کرد و گفت که بیش از 50 درصد سرطان ها درمان پذیر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر قاسم جان بابایی  افزود که برخی از سرطان ها مانند لنفوم، خون اطفال، روده بزرگ و سینه حدود 80 درصد قابل علاج هستند.


وی اظهار کرد که هرچند سرطان خون اطفال حدود 80 درصد درمان پذیر است اما این نوع سرطان در سن های بالا، میزان علاج پذیری آن به حدود 50 درصد کاهش می یابد.


جان بابایی ادامه داد: میزان علاج پذیری سرطان معده خیلی خوب نیست که علت آن دیر مراجعه کردن بیماران است. اگر بیماران زود و به موقع مراجعه کنند زندگی طبیعی خواهد داشت.


وی برلزوم آشنایی کامل مردم درمورد عوامل ایجاد کننده سرطان تاکید کرد وگفت: کم تحرکی، چاقی و غذاهای چرب از جمله عوامل ایجاد کننده این بیماری هستند. مردم باید تحرک بدنی ( حداقل روزی نیم ساعت ) را افزایش دهند، چاق نشوند، غذای پرچرب هم نخورند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود که تومورهایی مانند سرطان سینه و روده بزرگ که بیشترین شیوع در دنیا را دارند با غربالگری، قابل پیشگیری و تشخیص زودرس هستند.

** سرطان دستگاه گوارش شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان است
وی شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در بین مردان و زنانی ایرانی را سرطان دستگاه گوارش اعلام کرد و گفت: سرطان معده بیشترین هزینه را برای کشور دارد و همچنین سبب ناتوانی و مرگ و میر هم می شود.
جان بابایی ادامه داد که مطالعات دو دهه اخیر نشان می دهد که تعداد سرطان معده در حال کم شدن است و به نظر می رسد در آینده تعداد این سرطان در کشور کمتر شود.
وی به افزایش سرطان سینه در کشور اشاره کرد و افزود: تعداد سرطان سینه روند افزایشی دارد و این سرطان در همه دنیا با شیب ملایم در حال افزایش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دلیل اصلی روند افزایشی این سرطان را بالارفتن امید به زندگی اعلام کرد و گفت: هرچه سن مردم بالا می رود احتمال ابتلا به سرطان افزایش می باید و انتظار داریم سرطان سینه در آینده افزایش یابد.
وی ادامه داد که سرطان سینه سرطانی است که با غربالگری زودتر تشخیص داده می شود و ما هم در استان مازندران غربالگری سرطان سینه را آغاز کردیم که مرحله اول آن، آموزش است.

** سرطان دومین علت مرگ و میر در استان مازندران
جان بابایی، دومین علت مردم و میر در استان مازندران را سرطان اعلام کرد و گفت: این موضوع هم از لحاظ هزینه ای که بیماران و کشور دارد و هم بدلیل میزان ناتوانی و مرگی که ایجاد می کند، مهم است و باید کاهش یابد.
وی ادامه داد:ساخت یکی از بزرگترین مراکز جامع سرطان کشور سال گذشته در این استان به اتمام رسیده که شامل پیوند مغز استخوان، شیمی درمانی سرپایی و بستری، انکولوژی مدیکال، رادیوتراپی، جراحی تومور و مرکز تحقیقات است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: به غیر از این مرکز در شهرهای آمل و چالوس مراکز سرطان راه اندازی شد و در رامسر هم مرکز سرطان را توسعه داده ایم.


وی افزود که این مراکز درمانی دولتی هستند و تمام خدمات بیماران اعم از جراحی سرطان، شیمی درمانی و فیزیوتراپی کاملا رایگان است و بیمار بابت دریافت خدمات درمانی هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند.
جان بابایی اظهار کرد که ما جزو سه دانشگاه علوم پزشکی کشور هستیم که ثبت سرطان را با استانداردهای مورد وثوق دنیا انجام می دهیم و از این اطلاعات هم استفاده می شود.
وی، یکی از کارهای زیرساختی در حوزه پژوهش را راه انداری مراکز تحقیقات اعلام کرد و گفت: نزدیک به 20 مرکز تحقیقات در استان مازندران وجود دارد و برای برخی از آنها فضای فیزیکی مناسب تهیه شده است.
جان بابایی با اشاره به اینکه مطالعه کوهورت پایه و اساس پژوهش است و مطالعه در افراد سالم در سال های متوالی انجام می شود تا مشخص شود که این افراد در آینده چه مشکلاتی پیدا می کنند، گفت: مطالعات کوهورت را در استان آغاز کردیم و جزو 11 دانشگاهی هستیم که در حال انجام مطالعه جمعیتی در حوزه سلامت هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha