انتشار نامه ای جدید از دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره تراریخته ها مهر تاییدی بر صحت خبر منتشر شده سلامت نیوز است. دکتر ظریف در این نامه بر پایبندی ملی به توافقات بین المللی در این حوزه از جمله پروتکل ایمنی زیستی از طریق نهادهای ذیربط ملی تاکید می کند، اصلی که می توان گفت تاکنون از سوی واردکنندگان و تولیدکنندگان تراریخته ها یا اصلا رعایت نشده یا به صوت ناقص به آن توجه شده است.

عکس/خبر سلامت نیوز درباره نامه دکتر ظریف تایید شد

سلامت نیوز: انتشار نامه ای جدید از دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره تراریخته ها مهر تاییدی بر صحت خبر منتشر شده سلامت نیوز است. دکتر ظریف در این نامه بر پایبندی ملی به توافقات بین المللی در این حوزه از جمله پروتکل ایمنی زیستی از طریق نهادهای ذیربط ملی تاکید می کند، اصلی که می توان گفت تاکنون از سوی واردکنندگان و تولیدکنندگان تراریخته ها یا اصلا رعایت نشده یا به صوت ناقص به آن توجه شده است.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دی ماه سال گذشته در چنین روزی، سلامت نیوز نسخه ای از نامه دکتر محمد جواد ظریف درباره محصولات تراریخته را منتشر کرد(اینجا را بخوانید) که دکتر ظریف این نامه را ۱۶ سال پیش به سیدمحمدعلی ابطحی مسئول دفتر سید محمد خاتمی نوشته و به رییس جمهوری وقت، نسبت به عوارض استفاده محصولات دستکاری شده ژنتیکی هشدار داده است.
به گزارش سلامت نیوز، انتشار این نامه واکنش های تندی را از سوی موافقان محصولات تراریخته به دنبال داشت تا جایی که برخی از آنها منکر حقیقی بودن چنین نامه ای شدند و ادعا کردند«این نامه کار آقای ظریف نبوده است» و یا حتی انتشار این نامه را جرم دانستند!
بهزاد قره یاضی، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که همواره منتقدان محصولات تراریخته را فناوری هراس خطاب کرده درباره این نامه در مصاحبه ای ادعا کرده بود:« 16 سال پیش آقایی از وزارت امور خارجه وقت، بر اثر بی‌اطلاعی و با حضور در نشستی درباره ایمنی زیستی، بدون مشورت با سایر اعضای گروه اعزام شده به این نشست، اقدام به تهیه پیش‌نویسی می‌کند و بنا بر اعتمادی که آقای ظریف به مدیر زیردست خود داشت این نامه را امضا و (به دفتر ریاست جمهوری) ارسال می‌کند.
در آن موقع، همه دستگاه‌ها به‌اتفاق، به این نامه اعتراض می‌کنند و آقای ظریف نیز با سعه صدر و بزرگواری خود متوجه می‌شود که فردی که نامه را تهیه کرده، شیطنت کرده است و وی را عزل می‌کند.»
امروز اما انتشار نامه ای جدید از دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره تراریخته ها مهر تاییدی بر صحت خبر منتشر شده سلامت نیوز است.
به گزارش سلامت نیوز، دکتر ظریف در این نامه بر پایبندی ملی به توافقات بین المللی در این حوزه از جمله پروتکل ایمنی زیستی از طریق نهادهای ذیربط ملی تاکید می کند، اصلی که می توان گفت تاکنون از سوی واردکنندگان و تولیدکنندگان ترایخته ها یا اصلا رعایت نشده یا به صوت ناقص به آن توجه شده است.

نامه دکتر محمد جواد ظریف درباره تراریخته ها

نامه دکتر ظریف پایانی بر تهمت های بی اساس بر تلاش های سلامت نیوز در این راستا است.
متاسفانه عدم همکاری دستگاه های مربوطه در حوزه تراریخته ها باعث شده پاسخ شفافی در این زمینه به مردم ارائه نشود. از یک طرف رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو تاکید دارد هنوز هیچ کدام از محصولات تراریخته به صورت انبوه در کشور تولید نشده و تولید این محصولات تنها در حد تحقیقات است، همچنین محمود حجتی ، وزیر جهاد کشاورزی نیز اخیرا اعلام کرده «هیچ محصول غذایی مستقیمی که مورد مصرف قرار گیرد به صورت تراریخته تولید نشده است. اگر اقدامی هم شود در مرحله اول در زمینه محصولات غیر خوراکی و در چارچوب مقررات و قوانینی است که در کشور وضع و ابلاغ شده است.» اما از طرف دیگر تولید انبوه برنج تراریخته در کشور خبری می شود.
درباره محصولات تراریخته وارداتی نیز متاسفانه وضع خوبی نداریم.طبق گفته های اخیر عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس« در حال حاضر 10 تا 15 میلیون تن به طور سالانه محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود.» که البته به صورت دقیق اشاره ای به نوع محصولات نشده است و این دغدغه ایجاد می شود که آیا ارزیابی خطر این حجم وسیع از محصولات انجام می گیرد؟ آیا این محصولات برچسب گذاری می شوند؟آیا برای آلوده نشدن محیط زیست کشورمان تمهیدات لازم اندیشیده شده است؟آیا با واردات این حجم وسیع از محصولات تراریخته حق انتخابی هم برای مردم در نظر گرفته شده است و آیا به همان میزان  محصولات غیرتراریخته و یا محصولات ارگانیک تولید و واردات می شود تا مردمی که مایل به مصرف تراریخته ها نیستند حق انتخاب داشته باشند؟
متاسفانه اکثریت روغن های خوراکی موجود در بازار تراریخته هستند به طوری که عملا هیچ حق انتخابی برای مصرف کننده در نظر گرفته نشده است و می توان گفت حتی برچسب گذاری این روغن ها در جایی که مصرف کننده هیچ حق انتخابی ندارد و انتخاب های وی در خریدن روغن بسیار محدود شده است کاملا بی فایده است. مردم می دانند روغن تراریخته است اما وقتی دایره انتخاب آنها محدود شده ناچار به خرید این روغن ها می شوند!
اما مسئله مهم که دکتر ظریف هم در نامه جدید خود به آن تاکید داشته است رعایت پروتکل ایمنی زیستی از طریق نهادهای ذیربط است.سئوال اینجاست پایبندی به این مهم تا چه حدی است؟چقدر نظارت بر رعایت پروتکل ایمنی زیستی در تولید و واردات تراریخته ها می شود؟
البته مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس درباره ممنوعیت کشت، واردات و مصرف محصولات دستکاری ژنتیکی شده نقطه امیدی است تا به صورت جدی راه بر روی ورود و تولید بی ضابطه و مهمتر مصرف این محصولات تا زمانی که تحقیقات کافی صورت نگرفته و تا زمانی که به صورت قطعی مشخص نشده برای سلامتی انسان ضرر دارد یا خیر،بسته شود.
در پایان مطلب متذکر می شویم سلامت نیوز به عنوان یک رسانه مستقل برای حفظ سلامت مردم و حفظ محیط زیست کشورمان از هیچ کوششی در این راه دریغ نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha