انجمن علمی روان‌درمانی ایران در نامه به رئیس جمهور با اشاره به ایجاد آشفتگی‌ها و نگرانی‌هایی جدی در حوزه روانشناسی بالینی اعلام کرد: انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گامی ضروری برای سامان‌دهی سلامت روان در کشور است.

انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گامی ضروری برای سامان‌دهی سلامت روان

سلامت نیوز:انجمن علمی روان‌درمانی ایران در نامه به رئیس جمهور با اشاره به ایجاد آشفتگی‌ها و نگرانی‌هایی جدی در حوزه روانشناسی بالینی اعلام کرد: انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت گامی ضروری برای سامان‌دهی سلامت روان در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، انجمن علمی روان‌درمانی ایران در نامه به رئیس جمهور خواستار انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت شد و اعلام کرد: در سال‌های اخیر گسترش تصاعدی تعداد مراکز و دانش‌جویان این حوزه‌ها و در خارج از تولیت و نظارت وزارت بهداشت، و در مراکزی که از حداقل امکانات لازم برای آموزش عملی بالینی دانش‌جویان برخوردار نیستند آشفتگی‌ها و نگرانی‌هایی جدی را در این زمینه ایجاد کرده است. جزئیات نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام و احترام

همان گونه که مستحضرید و آمارهای ملی و بین‌المللی درخصوص مشکلات و اختلالات روانی و تبعات اجتماعی، جسمانی و روانی آن نشان می‌دهد، توجه به وضعیت سلامت روان و خدمات جامع این حوزه برای ارتقای سلامت روان جامعه و نیز پیش‌گیری، درمان و بازتوانی افراد و خانواده‌های متأثر از این مشکلات و اختلالات باید جزو اولویت‌های نخست جامعه، حاکمیت و به ویژه نظام سلامت باشد. بدون شک این امر تنها با مشارکت کل جامعه و فعالیت‌های فرابخشی و بین‌بخشی، و فعالیت‌های تیمی گروه‌های محتلف شاغل در این حوزه ممکن خواهد بود و وزارت بهداشت، به عنوان متولی قانونی سلامت و سلامت روان کشور، مسؤولیت آن را برعهده دارد.

برخی از گرایش‌های رشته‌ی روان‌شناسی، به ویژه روان‌شناسی بالینی و سلامت، مستقیماً جزو گروه‌هایی هستند که در کنار سایر گروه‌ها و با تولیت وزارت بهداشت سهمی عمده در این زمینه دارند و فعالیت تیمی این گروه‌ها می‌تواند نقشی برجسته در ارتقای سلامت روان جامعه داشته باشد.

 در سال‌های اخیر گسترش تصاعدی تعداد مراکز و دانش‌جویان این حوزه‌ها و در خارج از تولیت و نظارت وزارت بهداشت، و در مراکزی که از حداقل امکانات لازم برای آموزش عملی بالینی دانش‌جویان برخوردار نیستند آشفتگی‌ها و نگرانی‌هایی جدی را در این زمینه ایجاد کرده است. برخوردار نبودن از حداقل تعداد اعضای هیأت علمی دانش‌آموخته‌روان‌شناسی بالینی و سلامت، و نیز نبود عرصه‌ها و مراکز بالینی برای کسب تجربه‌ی بالینی تحت نظارت استادان برای دانش‌جویان این مراکز باعث شده است که در بسیاری از این مراکز حداقل استانداردهای آموزشی لازم وجود نداشته باشد و طبیعتاً نگرانی‌هایی جدی در زمینه‌ی کیفیت خدمات ارایه‌شده برای دانش‌آموختگان آن وجود داشته باشد.

انجمن علمی روان‌درمانی ایران، به عنوان انجمنی بین‌رشته‌ای در این حوزه، اقدام اخیر وزارت بهداشت در زمینه‌ی انتقال آموزش گرایش‌های روان‌شناسی مرتبط با سلامت و به ویژه روان‌شناسی بالینی و روان‌شناسی سلامت به وزارت بهداشت را گامی ضروری برای سامان‌دهی سلامت روان جامعه می‌داند و ضمن حمایت قاطع از این تصمیم آمادگی دارد تا با ارائه‌ مستندات و نظرات کارشناسی، و معرفی نمایندگان خود در این فرایند مهم مشارکت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha