رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: سالانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مرگ در جهان، ارمغان شوم مشروبات الکلی است، همچنین سازمان غذا و دارو تنها متولی نظارت بر تولید الکل طبی در کشور است.

مرگ سالانه ۳میلیون و۳۰۰ هزار تن در دنیا به دلیل الکل

سلامت نیوز:رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: سالانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مرگ در جهان، ارمغان شوم مشروبات الکلی است، همچنین سازمان غذا و دارو تنها متولی نظارت بر تولید الکل طبی در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعدالله پرویزی اظهار کرد: پدیده شوم قاچاق کالا، مشکلات بسیاری را برای دولت‌ها و مردم ایجاد کرده است که در کالاهای سلامت محور منجر به بروز بیماری‌های مختلف بین جوامع انسانی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از محصولاتی که بصورت قاچاق وارد کشورهای مختلف و البته کشور ما می‌شود، مشروبات الکلی است، افزود: آمار بالای بیماری‌ها و خطرات  حاصل از مصرف مشروبات الکلی قاچاق در حدی است که طبق آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی، یک سوم بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است که این مصرف بنابر همان آمار مذکور، سالانه سبب مرگ ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان می‌شود.

وی گفت: متولی نظارت بر تولید الکل‌های طبی  در کشور، صرفا سازمان غذا و داروست  که در یکی دوسال اخیر با شدت عمل و سختگیری‌هایی که در مبحث PMS یا همان کنترل کیفیت محصول در سطح عرضه انجام شده است، اطمینان به  کیفیت این قبیل فراورده‌ها بیش از پیش شده است.

پرویزی بیان کرد: توزیع این الکل‌ها نیز با هدف  جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و پیشگیری از خطرات بر اساس ضوابط و بنا بر مصارف شخصی و صنعتی صرفا با ارائه حواله و از طریق مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها امکان پذیر است. 

وی عنوان کرد: از آنجا که سلول‌های مغز جزو سلول‌هایی در بدن هستند که که ترمیم آنها براحتی ممکن نیست،  الکل موجب کوچک شدن مغز، اختلال در حافظه و در افراد مسن موجب آلزایمر می شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، پرویزی خاطرنشان کرد: اگر مقدار و ناخالصی تولید شده در مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز ۳ تا۴ میلی لیتر باشد، می‌تواند موجب کوری و یا حتی مرگ مصرف کننده شود.

وی در پایان گفت: مسمومیت با مشروبات الکلی دست ساز با علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، بدحالی، تهوع، استفراغ و گاهی تشنج همراه است و در صورت عدم درمان بموقع، احتمال آسیب شدید کلیه‌ها، از دست رفتن کامل بینایی به دلیل آسیب به قرنیه و عصب چشم، وجود دارد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha