دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 20387

خونریزی بعد از رابطه جنسی خونریزی مقاربتی نامیده میشود و علامتیست که هرگز نباید نادیده گرفته شود زیرا میتواند نشانه هشدار دهنده از یک یا چند مشکل جدی باشد .

آیا خونریزی حین رابطه جنسی طبیعی است ؟

خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث ،خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی شایع است و همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. حدود 9 درصد از مردم خونریزی واژینال را بعد از رابطه جنسی تجربه کرده اند که به دوره قاعدگی آنها مربوط نمی شود. به آن خونریزی پس از مقاربت نیز می گویند.

بین 46 تا 63 درصد از افراد یائسه دچار خشکی، خارش، حساسیت یا خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی می شوند که مربوط به تغییرات هورمونی است که بر بافت واژن تأثیر می گذارد.

این مقاله به دلایل رایج برای خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی می پردازد. در حالی که بسیاری از دلایل جدی نیستند، هنوز هم ایده خوبی است که اگر خارج از چرخه قاعدگی معمولی خونریزی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

عفونت های مقاربتی

عفونت های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک با علائم واژن مانند درد لگن، خارش، سوزش، ترشحات واژن و ادرار مکرر و دردناک همراه هستند.

هر بیماری مقاربتی علائم خاص خود را دارد، اما التهاب ناشی از هر عفونتی می تواند باعث خونریزی واژینال شود.برای مثال:

تریکومونیازیستوسط یک انگل تک سلولی ایجاد می شود. ترشحات دهانه رحم و خونریزی دهانه رحم دو مورد از شایع ترین علائم این بیماری هستند.

سیفلیس و تبخال تناسلی باعث ایجاد زخم های باز می شود که در صورت تحریک ممکن است خونریزی کند. زخم ها اغلب در خارج (خارج) ظاهر می شوند، اما می توانند در داخل واژن نیز ایجاد شوند. زخم ها می توانند بدون درد باشند و ممکن است تا زمانی که خونریزی نکنند بدون توجه باقی بمانند.

STI باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تشخیص داده شود. آنها در مورد سابقه جنسی شما با شما صحبت می کنند و آزمایشاتی را برای بررسی بیماری های مقاربتی انجام می دهند. درمان بیماری های مقاربتی بستگی به عامل ایجاد آنها دارد. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی داشته باشید.

شما همچنین می توانید با انجام رابطه جنسی ایمن و واکسینه شدن در برابر برخی عفونت ها مانند هپاتیت B از بیماری های مقاربتی پیشگیری کنید.

پولیپ های خوش خیم

رشد خوش خیم روی دهانه رحم ( پولیپ دهانه رحم) یا رحم ( پولیپ رحم یا آندومتر ) از علل شایع خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی هستند.

پولیپ دهانه رحم در افرادی که در دهه 40 و 50 زندگی خود هستند و چندقلو باردار شده اند، ایجاد می شود. پولیپ ها معمولا قرمز یا بنفش با ساختار لوله مانندی هستند که مویرگ های زیادی دارد و در صورت لمس به راحتی خونریزی می کند.

پولیپ های رحم توده های کوچک و نرمی از بافت هستند که از داخل رحم بیرون زده اند. آنها مستعد خونریزی بین قاعدگی، در طول رابطه جنسی و بعد از یائسگی هستند. آنها تمایل دارند در افراد بین 36 تا 55 سال ایجاد شوند.

بیشتر پولیپ ها سرطانی نیستند اما برخی از آنها می توانند به سرطان تبدیل شوند. پزشک شما می تواند پولیپ ها را تشخیص داده و آنها را آزمایش کند تا ببیند آیا ممکن است سرطانی باشند یا خیر. پولیپ‌ها گاهی اوقات بدون درمان از بین می‌روند، اما در برخی موارد ممکن است برداشتن جراحی لازم باشد.

همچنین رشدهای غیر سرطانی در دستگاه تناسلی مانند همانژیوم وجود دارد(توموری متشکل از رگ های خونی)، که می تواند باعث خونریزی پس از مقاربت شود. با این حال، این رشدها از علل کمتر شایع خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی هستند.

اکتروپیون دهانه رحم

اکتروپیون دهانه رحم یک وضعیت غیر سرطانی است که در آن سلول‌هایی که به طور معمول داخل دهانه رحم را می‌پوشانند از طریق دهانه رحم (سرویکس) به بیرون زده‌اند.

این می تواند باعث شود رگ های خونی شکننده در دهانه رحم گشاد شده و ملتهب شوند. در نتیجه، خونریزی با مقاربت، استفاده از تامپون و قرار دادن اسپکولوم در معاینه لگن شایع است.

اکتروپیون دهانه رحم می‌تواند در نوجوانان، افرادی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند و افراد حامله‌ای که دهانه رحم آنها نرم‌تر از حد طبیعی است، رخ دهد. پزشک شما می تواند اکتروپیون دهانه رحم را با انجام یک معاینه تشخیص دهد. این عارضه معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه ترشحات واژن یا خونریزی زیاد باشد.

واژینیت آتروفیک

افراد یائسه اغلب در حین یا بعد از رابطه جنسی خونریزی می کنند زیرا کاهش سطح استروژن در بدن آنها باعث نازک شدن دیواره های واژن و تولید مخاط روان کننده کمتری می شود. این واژینیت آتروفیک نامیده می شود. این بیماری معمولاً باعث خارش و سوزش واژن می شود.

افراد جوان تر نیز ممکن است واژینیت داشته باشند که اغلب ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی است. با این حال، خونریزی پس از مقاربت معمولاً از علائم این شرایط نیست.

پزشک معمولاً با انجام معاینه می تواند واژینیت را تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند نمونه ای از مایع را از داخل واژن آزمایش کنند تا عفونت را بررسی کنند.

واژینیت آتروفیک با استروژن درمانی قابل درمان است. می توان آن را به صورت خوراکی به صورت قرص مصرف کرد، به صورت کرم روی پوست مالید و یا به صورت شیاف به صورت واژینال وارد کرد.

با این حال، درمان جایگزین استروژن خوراکی دارای معایبی است. به عنوان مثال، قرص‌های حاوی استروژن می‌توانند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را در افرادی که هنوز رحم دارند افزایش دهند. این قرص ها باید به عنوان یک درمان کوتاه مدت یا همراه با پروژسترون برای محافظت از پوشش داخلی رحم استفاده شوند.

روان کننده های واژن اغلب می توانند خشکی و درد ناشی از واژینیت را کاهش دهند.

اندومتریوز

اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌هایی شبیه به سلول‌هایی که پوشش داخلی رحم (اندومتر) را تشکیل می‌دهند، در خارج از رحم رشد می‌کنند. بافت آندومتر می تواند به سطوح سایر اندام ها بچسبد و باعث درد طاقت فرسا شود. برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز نیز ناباروری را تجربه می کنند.

بسته به اینکه کدام اندام تحت تأثیر آندومتریوز قرار گرفته اند، طیف وسیعی از علائم آندومتریوز وجود دارد. برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، مقاربت دردناک، ارگاسم دردناک و خونریزی پس از مقاربت شایع است.

ممکن است تشخیص آندومتریوز دشوار باشد. پزشک با شما در مورد علائم شما صحبت می کند و ممکن است بخواهد جراحی به نام لاپاراسکوپی تشخیصی را برای بررسی ضایعات انجام دهد. آنها همچنین می توانند نمونه ای از بافت را برای بررسی زیر میکروسکوپ بگیرند و تشخیص را تایید کنند.

درمان آندومتریوز می تواند شامل داروها و جراحی باشد. هورمون درمانی برای کاهش سطح استروژن درد برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز را کاهش می دهد و برخی دیگر با انجام عمل جراحی برای برداشتن ضایعات تسکین می یابند.

اگر اندومتریوز دارید و در حین رابطه جنسی دچار درد یا خونریزی می شوید، تغییر وضعیت می تواند کمک کننده باشد.

ضربه

خونریزی پس از مقاربت اغلب با عفونت ها و ناهنجاری های رحم، واژن یا دهانه رحم همراه است، اما خونریزی نیز می تواند به دلیل آسیب دیدن این بافت های آسیب پذیر باشد.

به عنوان مثال، رابطه جنسی شدید می تواند منجر به بریدگی، خراش یا پارگی در واژن شود. زمانی که واژن خشک است (مثلاً در دوران یائسگی، شیردهی، یا در اثر دوش بیش از حد) این اتفاق بیشتر می‌افتد.

خونریزی همچنین می تواند در اثر سوء استفاده جنسی یا خشونت ایجاد شود. برای مثال، دخول اجباری می تواند به شدت به بافت های واژن آسیب برساند و منجر به شقاق شود. زخم ها می توانند به طور مکرر بهبود یافته و دوباره باز شوند مگر اینکه تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

سرطان

در حالی که سرطان دلیل کمتری برای خونریزی پس از مقاربت است، این علامت یکی از علائم احتمالی سرطان دهانه رحم ، واژن و رحم است.

آمار سرطان دهانه رحم

سالانه نزدیک به 15000 نفر در ایالات متحده به سرطان تهاجمی دهانه رحم مبتلا می شوند که منجر به مرگ بیش از 4000 نفر می شود.

بسته به نوع سرطان، تومورها می توانند متفاوت باشند. رگ‌های خونی که آن‌ها را تامین می‌کنند، ممکن است با بزرگ‌تر شدن تومور، ترکیده و منجر به خونریزی شود. گاهی اوقات، خونریزی در اثر رابطه جنسی ایجاد می شود، اما ممکن است در مواقع دیگر نیز رخ دهد.

علائم دیگری که در سرطان دستگاه تناسلی شایع است عبارتند از:

  • خونریزی بعد از یائسگی یا بین دوره های قاعدگی
  • دوره های سنگین یا طولانی تر از حد معمول
  • ترشحات واژینال با خون (که گاهی با لکه بینی اشتباه گرفته می شود)

متخصص زنان می تواند معاینه لگن، پاپ اسمیر و معاینه بصری به نام کولپوسکوپی را برای تشخیص سرطان انجام دهد. آنها همچنین ممکن است نمونه بافتی را برای بررسی زیر میکروسکوپ بگیرند.

درمان سرطان های تولید مثل به نوع و مرحله آن بستگی دارد اما می تواند شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی، جراحی و ایمونوتراپی باشد.

آیا خونریزی غیرطبیعی واژن نشانه سرطان است؟

مشاهده خون در حین یا بعد از رابطه جنسی می تواند نگران کننده باشد، به خصوص اگر قاعدگی ندارید. برخی از علل عبارتند از عفونت مقاربتی، پولیپ خوش خیم، اکتروپیون دهانه رحم، واژینیت آتروفیک، اندومتریوز، تروما و سرطان.

اگر هنگام رابطه جنسی یا بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند علت را تشخیص دهند و درمان مناسب را توصیه کنند.

بیماریهایی که میتواند باعث خونریزی پس از رابطه جنسی شود عبارتند از :


1. سرطان گردن رحم :بیشتر سرطانها علائمی نظیر خونریزی ندارند اما این نشانه میتواند نشانه ای برای این سرطان باشد زنان بالای 30 سال حتما باید آزمایش پاپ اسمیر و تست اچ آی وی انجام دهند.با معاینات داخل رحم برای سلامتی در مورد این سرطان مطمئن خواهید شد.
2. زنان بالای 30 سال باید برای سرطان رحم مورد معاینه قرار گیرند. با نمونه برداری از دیواره رحم و انجام آزمایش میتواند از وجود چنین سرطانی اطمینان حاصل کرد.چاقی نیز میتواند یکی از دلایل سرطان رحم باشد
3. یک نوع بیماری مقاربتی وجود دارد که عامل عفونت مدخل رحم میشود و میتواند منجر به خونریزی پس از مقاربت نیز شود.با انجام یک آزمایش ساده مثل آزمایش ادرار این عفونت مشخص میشود.
4. در نهایت ، یک علت شایع و بی ضرر از خونریزی بعد از رابطه جنسی وجود وضعیتی است به نام اکتروپیون گردن رحم. سلولهایی که در حال رشد هستند در یک رابطه جنسی ملتهب و تحریک میشوند و و حتی در هنگام پاپ اسمیر هم ممکن است خونریزی ایجاد کنند.

با این وجود در صورت بروز هر گونه مشکل هنگام مقاربت , نظیر خونریزی یا مقاربت دردناک و ... حتما بایک متخصص زنان مورد مشکلتان مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha